Széchenyi Múzeumvasút és Mozdonyskanzen, Nagycenk
Ha a környéken járunk, érdemes beiktatni programunkba a nagycenki Fertőboztól a Széchenyi-kastélyig közlekedő kisvasutat. A vasútvonal ugyan csak 3600 méteres, de a környező táj és a pályán szolgálatot teljesítő nosztalgiaszerelvények miatt nagy népszerűségnek örvend.
1969-ben gyorsult fel a hazai keskeny nyomtávú vasúti közlekedés felszámolása, ezzel párhuzamosan merült fel a GYSEV-nél, hogy a megszüntetett vonalakról származó régi eszközöket érdemes megőrizni az utókornak és működés közben bemutatni a nagyközönségnek. Kézenfekvő volt, hogy az akkoriban megindult kastélyfelújításhoz kapcsolódóan a Széchenyi-kastélyt egy kisvasúttal kössék össze a Győr – Sopron vasútvonallal, és ezeket az eszközöket az itt létesítendő vasútvonalhoz használják fel.
A tényleges pályaépítés 1970 nyarán indult meg. A vasútvonal első felét, a Barátság állomásig tartó szakaszt egy meglévő töltésen alakították ki, hogy felhasználják az egykori cukorgyári vonal Ikva felett átívelő hídját. Barátság állomástól visszafordulva a vasút egy meglehetősen kacskaringós útvonalon éri el a további két állomást, Nádtelepet és Kastély végállomást.
A Múzeumvasút 1973 óta a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tulajdonába tartozik (ahogy a MMKM Műszaki Tanulmánytár is), üzemeltetője a GYSEV Zrt.
A pályán egy „András” nevű gőzmozdony és egy „Kiscenk” nevű dízelmozdony teljesít szolgálatot. A személykocsik a felszámolt kisújszállási és békéscsabai kisvasutak kocsiparkjaiból származnak. Kastély végállomásnál használat közben láthatjuk a régi tárcsás és karos jelzőket, az őrházi harangműveket és a karos sorompókat. A menet közben látható őrházak régi vasúti létesítmények hasonmásai. Fertőboz állomáson a fűtőház mellett egy külön vágánydarabra állított nyolcüléses sínautó is látható, mellyel egykor a Határőrség a közúton nem megközelíthető határőrlaktanyákat látogatta.
Gőzmozdonyos napokon a vendégek is vezethetik a mozdonyt (persze felügyelet mellett), az utazás végén mozdonyvezetői tudásukról tanúsító jegyet kapnak.
Szombat, vasárnap és munkaszüneti napokon a kisvasúton gyerekek látják el a szolgálatot.
A menetrendről a Múzeumvasút honlapjáról szerezhetünk információt.
Elérhetőség
- Cím: 9400 Sopron, Mátyás király utca 19. (GYSEV Zrt.)
- Tel.: +36 99 577 244
- E-mail: gysev@gysev.hu
- Web: www.gysev.hu
Mozdonyskanzen
A Széchenyi-kastélynál található Kastély végállomás mellett található ez a kültéri kiállítás, ami felvonultatja az ország felszámolt keskeny nyomtávú vasútvonalain használt, de már nem üzembe helyezhető járműveit. Gőzmozdonyokon kívül személy-, teher- és rönkszállító kocsik is láthatóak itt a kisvasutak múltjából.
Az itt látható 1000 mm nyomtávolságú mozdonyok ipari használatban voltak a 2007 óta nem működő Sajókazinc (Kazincbarcika) – Rudabánya vonalon, az Ózdi Kohászati üzemeknél és a Lenin Kohászati Műveknél Diósgyőrben.
A 760 mm nyomtávolságú mozdonyok is több helyről kerültek ide:
- a „Hany Istók” a csömödéri kisvasútról érkezett,
- a „Kincses” nevű mozdony az Országos Sertéshizlaló Vállalat Nagytétényi Hizlaldájában teljesített szolgálatot,
- az V. pályaszámú mozdony a Kaposvári Cukorgyár iparvágány-hálózatán dolgozott.
A 600 mm nyomtávolságú erdei vasutak képviselői közül a „Triglav” nevű gőzmozdonyt érdemes kiemelni, nevét a szlovéniai Triglav hegycsúcsról kapta (itt szolgált először). Idekerülése előtt a Kismaros - Királyrét vonalon közlekedett.
A mozdonyskanzen kocsiparkja 9 különféle típusú és rendeltetésű kocsiból áll: nyitott és zárt teherkocsikat, valamint személykocsikat is megtekinthet itt közelről az érdeklődő. A személykocsik berendezése korhű, fűtésüket vaskályhákkal oldották meg. Különleges kocsikból sincs itt hiány, láthatunk itt még rönkszállító kocsit és alacsony kiképzésű „alagútkocsit” is.
A kiállítás szabadon látogatható éjjel-nappal.
Elérhetőség
- Cím: 9485 Nagycenk, Kiscenki út 3.