Mátrabérc teljesítménytúra (55 km)

Össz. emelkedő:  2 650 m
Össz. lejtő: -2 650 m

A Mátrabérc Teljesítménytúra útvonala a Mátra fő gerincén vezet, 99%-ban erdei utakon. Kelet-nyugati irányban végighalad az egész hegységen. A hosszú távot magyarországi viszonylatban nagy szintemelkedés nehezíti. ¾-e gerincút, pompás kilátásokkal. A túra résztávjaként (a Kékes - Szurdokpüspöki szakaszon) 1991 óta a Mátrabérccel egy időben van a Hanák Kolos Teljesítménytúra, valamint 2005 óta a Galyatető - Szurdokpüspöki szakaszon a Muzsla Teljesítménytúra.

A felújított Galya-kilátó Galyatetőn MTI Fotó: Komka Péter
A felújított Galya-kilátó Galyatetőn MTI Fotó: Komka Péter Fotó: MTI ©

Időpont: 2018. április 14., szombat

Rajt: 6:00 - 7:00, Sirok-Kőkútpuszta, közösségi ház

Cél: 20:00-ig, Szurdokpüspöki, általános iskola

Szintidő: 13 óra

Nevezési díj: 2400 Ft

Hivatalos honlap: gemscape.net/matraberc

A Mátrabérc túrát csak hosszú távú teljesítménytúrákat már próbált, edzett felnőtteknek ajánljuk!

Nevezés: csak a rajtnál 5:45-7:00-ig, de az előzetes, internetes regisztráció kötelező. Regisztrálni március 1-jétől, legkésőbb a túrát megelőző napon déli 12.00 óráig lehet.

Ajánlott felszerelés: saját pohár (kulacs), túracipő, túraöltözet, zseblámpa. Teát, frissítőt – a környezetterhelés csökkentése miatt – csak a magatokkal hozott pohárba, kulacsba tölthettek!

A mátrakeresztesi állomás a Mátrabérc túrát teljesítők számára 16:30-kor zár. Az ezt követően érkezőket biztonsági okokból az állomásról nem engedik tovább!

Figyelem! Kékesről 12:30 után, Mátrakeresztesről 16.30 után senkit nem engedünk tovább! Ennek biztonsági okai vannak. A söprés három szakaszban történik, s ekkor indulnak a következő szakaszra a biztonsági emberek. (Sok éves tapasztalat, hogy még a zárások előtt épp átérő túrázóknak is már alig van esélyük a szintidőn belüli teljesítésre a kimerültség, a sziklás terep és a sötétség miatt.

Általános információk a túrákról: Mátrabérc teljesítménytúrák

Ide kattintva elérhető a teljesítménytúra hivatalos weboldala.

Útvonal

A túra rajtja Sirok-Kőkútpuszta, közösségi ház (a templom mellett). A rajtból 1,6 km hosszan egy újonnan kialakított K■ jelzésű turistaút vezet az Országos Kéktúra útvonaláig. Itt balra, nyugatnak fordulva a K jelzést követjük egészen Kékestetőig. Közben Oroszlánvárnál (10,7 km) van az első ellenőrző állomás. A csúcs előtti nyeregben frissítő pont van.

Kékesen (19,4 km), a második ellenőrző állomáson tea is vár. Az állomástól nyugat felé, az étterem mögött, a S jelzésen vezet le az út. Óvatosan haladjunk, ugyanis ez az útszakasz helyenként veszélyesen meredek!

A második elágazónál, a Som-hegy-nyeregnél (21,5 km) tovább nyugat felé megyünk a S■ jelzésen a hidasi erdészházig (22,6 km). Ott jobbra fordulva, az autóúttal párhuzamosan a K jelzésen megyünk a Mátra-nyeregig (az országút parád-galyatetői elágazása) (23,2 km). A két autóút között északnyugati irányban a K jelzés meredek úton visz fel a Csór-hegyre (23,9 km). Itt van a harmadik ellenőrző állomás.

Tovább haladunk a K jelzésen, amíg az országút Rudolf-tanyai elágazójához érünk (27,4 km). Itt frissítő állomás van. Ez a jelzés visz tovább, fel északnyugati, majd nyugati irányban a galyatetői parkolóig. A Galya Turistacentrum mellől észak felé induló lépcsőkön, a K jelzésen érünk fel a kilátóhoz (29,4 km), ahol a negyedik ellenőrző állomás van.

Innen a K jelzésen nyugat felé haladva a biatlonpályát mellőzzük el (30,5 km). Ahogy továbbmegyünk a Kjelzésen, a piszkés-tetői csillagvizsgáló következik (31,8 km), majd Mátraszentlászlóra érve, balra, a sífelvonó tövében egy faházban teát kapunk. (33,1 km)

A háztól kelet felé indulunk el a S+ jelzésen, 100 méter után észak felé fordulunk, és a S+ jelzés mentén leereszkedünk az erdészházhoz, majd felkapaszkodunk a Vörös-kői kilátóhoz (34,2 km). Itt van az ötödik ellenőrző állomás. A kilátó után még 1,5 kilométert megyünk a S+ jelzésen, majd a Kis-kő oldalában (35,7 km) a balról csatlakozó K jelű úton megyünk tovább nyugat felé.

A dózerutak keresztezése után a K jelzés mentén megyünk fel a gerincre, majd a Szamár-kőnél (37,8 km) jobbra felfelé térve a K▲ jelzés visz fel az Ágasvár csúcsára (38,7 km). Itt van a hatodik ellenőrző állomás.

A csúcsról a K▲ jelzés vezet le a turistaházhoz (39,2 km), ahonnan a P+ jelzésen mehetünk le a Csörgő-patakhoz (40,0 km). Ott jobbra fordulva, a P jelzés mentén, a patakot követve, majd rövid betonúton juthatunk le Mátrakeresztesre (42,0 km). A turistaút és az országút találkozásánál, az Óvár Étteremben van a hetedik ellenőrző állomás, ami egyben frissítő pont is.

A P jelzésen tovább haladva hosszú kapaszkodó következik. Először az Erdész rétre (44,8 km), majd a Nyikom-nyeregbe jutunk (46,9 km). A nyeregből tovább a P jelzésen délnek felfelé az Ólom-tetőre (47,0 km), majd néhány kisebb csúcson át a Muzslára érünk fel (48,0 km). Itt van az utolsó ellenőrző állomás.

A P jelzést követve jutunk le a Nagy-Koncsúron (50,3 km) és a Horka-tetőn át a célig. Az utóbbiról lefelé haladva már látszik Szurdokpüspöki, amikor a szekérútról balra letér a jelzés, és egy köves, kopár lejtőn levisz a Diós-patakhoz (53,0 km). A patakon átkelve jobbra kell fordulni, ahonnan kertek és présházak között érünk be a célba. (55,0 km)