funiQ logo

Móricz Zsigmond körtér metrómegálló

A 4-es metróvonal átadása a Móricz Zsigmond körtér szempontjából kicsit olyan volt, mint mikor a gombhoz végre megtalálják azt a bizonyos kabátot. A körtéren ugyanis már 2002 óta várta az akkor elkészült gyalogos aluljáró, hogy hozzáépüljön a metrómegálló csatlakozása, é hogy ezzel betöltse eredeti funkcióját. Az átadás óta valódi forgalmat bonyolít az aluljáró is, és a felszíni térrendezés, valamint a Beszkárt ikonikus épülete, a Gomba megújulása óta valódi, modern csomóponttá vált ez a terület. A tér névadójának szobra, a Gomba mögött ívesen húzódó Gregersen házsor és Szent Imre herceg 7 alakból álló szoborcsoportja egyaránt a körtér évszázados múltjának egy szeletét jeleníti meg.

Móricz Zsigmond körtér A Móricz Zsigmond körtér napjainkban Budapest egyik legfontosabb közlekedési csomópontja, érinti a 4-es metró, számos busz és villamos. A tér legjellegzetesebb épülete az úgynevezett Gomba, amely régen közlekedési csomópontként működött, ma kávézóknak és a BKK egyik Ügyfélközpontjának ad otthont.

A metrómegálló pedig sokak kedvence lett, hiszen vidám összhatást keltő, színezett betonburkolat díszíti a föld alatti teret. A lilától a citromsárgáig, leginkább a gyerekjátékokéra emlékeztető erős, de barátságos színek között várhatjuk a peronon a szerelvényt. Ahogy a többi állomáson, itt is LED fények jelzik a peronszéleken a metró érkezését, illetve irányát is.

a 4-es metró Móricz Zsigmond körtér megállója
A 4-es metró Móricz Zsigmond körtér megállója Fotó: funiQ

A körtéri megálló felszíni épülete felülnézetből egy I betűre emlékeztet, ha madártávlatból nézzük, a mellette álló Gomba épületével az IO betűket olvashatjuk ki belőlük. Persze nem ezért lett ilyen az építmény: sokkal inkább azért, hogy a lehető legkevesebb helyet foglalja el az amúgy is zsúfolt, közlekedőkkel teli téren. A szándék jól érvényesült - az épület szerényen, de használhatóan áll a tér keleti felén, ráadásul a körtér lejtését is szépen áthidalja.

a 4-es metró Móricz Zsigmond körtér megállója

Lent pedig a vidám környezetben való várakozás közben talán fel sem tűnik az embernek, hogy a többi vonalon megszokott metrószél nem borzolja szét a haját a metró érkezésekor. A jelenség elmaradásának az az oka, hogy az állomások elé és után a metróalagútban függőleges irányú szellőzőaknákat alakítottak ki, amelyeken a szerelvények előtt feltorlódott levegő távozhat.

Móricz Zsigmond körtér a 4-es metró kijárójának üvegfalával
Móricz Zsigmond körtér a 4-es metró kijárójának üvegfalával Fotó: funiQ
  • érkező metró a 4-es metró Móricz Zsigmond körtér megállójában
    Érkező metró a 4-es metró Móricz Zsigmond körtér megállójában Fotó: funiQ
  • Móricz Zsigmond körtéri 4-es metró lejáró
    Móricz Zsigmond körtéri 4-es metró lejáró Fotó: funiQ
  • elhaladó metrószerelvény a 4-es metró Móricz Zsigmond körtér megállójában
    Elhaladó metrószerelvény a 4-es metró Móricz Zsigmond körtér megállójában Fotó: funiQ
  • a 4-es metró legszínesebb megállója: a Móricz Zsigmond körtér
    A 4-es metró legszínesebb megállója: a Móricz Zsigmond körtér Fotó: funiQ
  • a 4-es metró egyik lejárója a Móricz Zsigmond körtéren
    A 4-es metró egyik lejárója a Móricz Zsigmond körtéren Fotó: funiQ

A körtéri állomásnál nem volt szükség arra, hogy a mélységet emeletekre osszák, így annak, aki szereti a hosszú mozgólépcsőzéseket, különösen örömteli ennél a megállónál közlekedni, ráadásul mindjárt hat mozgólépcső közül tud választani. A felülvilágító beépítése itt is megvalósult, igaz, itt nem jut el a peronig a fény, de a mozgólépcsőn állva még sokáig érzékelhető.

Túraajánlatok

Felfedezőtúra a 4-es metró nyomában A 4-es metró átadásával kiderült, hogy lehet elegánsan, szép tereken áthaladva is utazni a felszín alatt. Az újbudaiak nap mint nap gyönyörködhetnek a kortárs építészet legjobb alkotásaiban, hiszen a nyomvonal 5 állomása is a kerületet szeli át. Túránk során körülnézünk az állomások felszínén is.