funiQ logo

Gomba

A Móricz Zsigmond körtér közepén áll a Gomba nevű épület, amely egykor HÉV-végállomás és közlekedési csomópont volt – a több mint nyolcvanéves története során lőszerraktárként is funkcionált, napjainkban pedig kávézóknak, illetve tömegközlekedési jegypénztárnak ad otthont.

Gomba
Gomba Fotó: funiQ

A körtéren 1942-ben, Schall József tervei alapján készült el az a gyűrű alakú épület, amelyet manapság a legtöbben Gomba néven ismernek. Az akkoriban még modern stílusú épület hamarosan Dél-Buda egyik nevezetessége lett, mely a vasút és a villamos helyiségei mellett üzleteknek is otthont adott.

vendéglők a Gombában
Vendéglők a Gombában Fotó: funiQ

A főváros egyik legforgalmasabb közlekedési csomópontjaként villamosvonalak – egykor még HÉV-vonalak is – futottak át rajta. Egyes történelmi források szerint a Gomba az 1956-os forradalom alatt lőszerraktárként funkcionált.

Csorgó-szobor a Gomba közepén
Csorgó-szobor a Gomba közepén Fotó: funiQ

Az ezredforduló utánra az épület szépsége igencsak megkopott, ezért az önkormányzat pályázatot írt ki a felújítására. Egy olyan közösségi teret kívántak itt létrehozni a műemléki védelmet kapott épületben, amely különféle szolgáltatásokat nyújt az idelátogatóknak. A kávézóval, galériával, valamint közlekedési információponttal és jegypénztárral is kiegészített épület felújítási munkálatai 2014-ben fejeződtek be.

BKK jegypénztár és ügyfélközpont a Gombában
BKK jegypénztár és ügyfélközpont a Gombában Fotó: funiQ

Az épület falait hatalmas, hőszigetelt üvegablakok borítják, így teljesen átláthatóvá vált. A köríves épület közepén található Szomor László szobrászművész 1930-as Csorgó című alkotása, amelyet szintén felújítottak. A Gomba felújítása után kapott helyet az épületben a 4 Street Coffee kávézó, a Prosit Buda Bistro galéria és bisztró, valamint a BKK jegypénztára és ügyfélszolgálata is.

Túraajánlatok

Építészeti kalandozások Újbudán Ez az útvonal a XI. kerület építészeti érdekességeit fedezi fel. Az elsősorban a XX. századból származó építészeti emlékek közül különösen érdekesek azok, amelyek egykori ipari vagy közlekedési funkciójuk elvesztése után megmaradtak, de új szerepet kaptak.