funiQ logo

Fővám téri metrómegálló

A Fővám tér életében egyáltalán nem számított újdonságnak az alagutak fúrása. A 4-es metró építését több mint száz évvel megelőzve ugyanis több - igaz, a felszínhez közelebbi - föld alatti járatot is kialakítottak akkor, amikor a vásárcsarnokot megépítették.

mozgólépcsők a a 4-es metró Fővám téri megállójában
Mozgólépcsők a a 4-es metró Fővám téri megállójában Fotó: funiQ

A Dunához kifutó járatok a vásárcsarnok alagsori szintjéről indultak, és egyenesen a folyóhoz vezettek, ezzel megkönnyítve a csarnokba hajón és csónakon érkező áruk szállítását, mozgatását. Az alagutak még ma is megvannak, ezeken keresztül folyik a szemétszállítás a csarnokból, s aki végigsétál a Szabadság hídon, az könnyedén észreveheti kijárataikat a rakparton.

Fővám téri lejáró a 4-es metróhoz és a 2-es villamoshoz
Fővám téri lejáró a 4-es metróhoz és a 2-es villamoshoz Fotó: funiQ

A 4-es metró itteni állomását annál nehezebb észrevenni, hiszen a tervezők - ügyelve a Duna-part látványára - kecses és szinte észrevétlen üveglejárót álmodtak meg a híd tövébe. Éppen ezért a felszín feletti látvány nem is sejteti azt a monumentalitást, amely a metró mozgólépcsőjén állva érzékelhető. A 30 méter mélységben futó sínekhez kétszer négy mozgólépcső visz le, egy felülről fúrt, látszóbeton gerendák strukturálta térben. A magasság-mélység érzékelését a letisztult térben csak segíti, hogy a felszínről egy felülvilágítón keresztül egészen a peronokig jut be természetes fény. A sejtelmesség, a betongerendák rendszere és a méretek miatt nem véletlenül hasonlították sokan ezt a megállót egy gótikus katedrálishoz - az ember valóban kicsinek érezheti magát benne.

a 4-es metró Fővám téri megállója
A 4-es metró Fővám téri megállója Fotó: funiQ
  • a 4-es metró Fővám téri megállója
    A 4-es metró Fővám téri megállója Fotó: funiQ
  • a 4-es metró Fővám téri megállója
    A 4-es metró Fővám téri megállója Fotó: funiQ
  • érkezik a metró a 4-es metróvonal Fővám téri megállójába
    Érkezik a metró a 4-es metróvonal Fővám téri megállójába Fotó: funiQ

Azonban a tervezők figyeltek arra is, hogy a corten acél lapok és a látszóbeton falak mellett itt-ott játékosságot is vigyenek a térbe: a futurisztikus, fehér ülőbútorok és a vidám színű mozaikburkolatok oldják a hely szikárságát.

A Fővám tér alatti megálló terveit a fiatal építészekből álló sporaarchitects munkatársainak köszönhetjük, akik munkájukkal kivívták a közönség elismerését is. 2014-ben és 2015-ben ugyanis több díjat is bezsebelhettek a metróállomás épülete kapcsán: először az Architizer A+ Awards közönségszavazásán lettek a legjobbak, majd ugyanitt a szakmai zsűri díját is megkapták. Alig pár hónap múlva pedig a ArchDaily nemzetközi építészeti portál 2015 ArchDaily Building of the Year Awards elnevezésű versenyén kapták meg a legtöbb közönségszavazatot a közösségi épület kategóriában.

Túraajánlatok

Felfedezőtúra a 4-es metró nyomában A 4-es metró átadásával kiderült, hogy lehet elegánsan, szép tereken áthaladva is utazni a felszín alatt. Az újbudaiak nap mint nap gyönyörködhetnek a kortárs építészet legjobb alkotásaiban, hiszen a nyomvonal 5 állomása is a kerületet szeli át. Túránk során körülnézünk az állomások felszínén is.