Albertfalva csodái: a Duna-part és a kertváros felfedezetlen utcái

Start: Móricz Zsigmond körtér

Megközelítés:

autó: parkolás a környező utcákban
tömegközlekedés: metró: M4; villamos: 6, 17,19, 41, 47, 48, 49, 56, 61; busz: 7, 27, 33, 114, 213, 214, 240
legközelebbi Bubi-állomás: Móricz Zsigmond körtér, 4-es metró lejárat vagy Kőrösy József u.

Ez a kerékpáros útvonal amellett, hogy felfedezi az albertfalvai, háborítatlan Duna-partot, olyan kevésbé ismert helyeket is útba ejt, mint a kelenvölgyi Kék-tó vagy az albertfalvai Arany Dániel téri park. Jelentős részben lombos fák szegélyezte kerékpárutakon vagy csendes utcákon halad, így forró napokon is kellemes biciklizésre ad lehetőséget.

Hosszúréti-patak torkolata
Hosszúréti-patak torkolata Fotó: funiQ

Útvonal

A Móricz Zsigmond körtérről indulunk a 6-os villamos megállója mellől, lefelé a Karinthy Frigyes úton. Az úton levő kerékpársávon kényelmesen tekerhetünk dél felé az Irinyi utcáig, majd tovább a Bogdánfy út kerékpársávján. A vasúti híd alatt áthaladva jobbra kanyarodunk a Dombóvári utcán, és balra kanyarodva követjük a kerékpárutat a Szerémi út egyik, majd másik oldalán.

barokk lőportár
Barokk lőportár Fotó: funiQ

A Szerémi út mentén általában árnyat adó fák alatt biciklizhetünk (sajnos a Duna-part ezen a részen még nem megközelíthető). Hosszan haladunk egyenesen, miközben egy rövid megállóval a Galvani utcánál egy igazi Barokk lőportárat is megcsodálhatunk, majd egy utcányit tovább haladva a Szerémi úton, balra rákanyarodunk a Kondorosi útra. Addig megyünk, míg a Hunyadi János utat keresztezve elérjük a gátat. Innen a friss dunai levegőt élvezhetjük egészen Budafokig, a Hosszúréti-patak torkolatáig.

Duna-part újbudai szakasza A Duna és a Duna-part XI. kerületi szakasza fontos része Budapest életének. A Kopaszi-gát és a Lágymányosi-öböl különféle kikapcsolódási lehetőségeket nyújt az idelátogatóknak, a Savoya Parkkal szemben lévő Dunaparty Megálló szórakozóhely pedig egyedülálló hangulatával várja a vendégeket.

Ha megéheztünk vagy megszomjaztunk, előtte még megállhatunk a Dunaparty Megállóban, a kerület népszerű (és egyetlen) vízparti büféjében. A biciklisek kedvenc helye könnyen felismerhető: egy nagy piros, londoni emeletes busz áll a parton. A büfében minden igazi vízparti étel megtalálható: lángos, hekk, palacsinta. A gyerekeknek van néhány játék is, a felnőttek pedig a Dunára és a csepeli gyárkéményekre néző nyugágyakban vagy az asztaloknál pihenhetik ki magukat. Esténként is nagy élet van itt, hétvégén pedig koncerteket is szoktak tartani.

kutya- és biciklibarát a Dunaparty Megálló szórakozóhely
Kutya- és biciklibarát a Dunaparty Megálló szórakozóhely Fotó: funiQ

Továbbmenve a patak torkolatánál a bicikliút jobbra kanyarodik. A hídhoz érve elhagyjuk a Duna-parti kerékpárutat, és a Duna utcai aluljárón menjünk át a vasút túloldalára, a budafoki lakótelepre. A Játék utcán jobbra kanyarodva, majd az első lehetőségnél balra, illetve jobbra térve egy tízemeletes sávház oldalában elhaladva, majd ismét balra kanyarodva érhetjük el a Leányka utcát. Itt jobbra megyünk, a felüljáró kezdeténél ismét jobbra tartunk, és a híd alatt átbújva haladunk a Kővirág soron, a vasút zajvédő fala mellett.

Az út a buszfordulónál enyhén jobbra kanyarodik, továbbra is a vasutat követi. Itt ismét a XI. kerület utcáit rójuk, azon belül Kelenvölgy csendes kertvárosi házai között. Menjünk tovább, és az első lehetőségnél forduljunk balra a szűk Hárfa utcán, majd a Hunyadi utat keresztezve a Bezdán utcán menjünk el a hegy lábáig. Itt jobbra fordulva (Tó utca) megérkezünk a környék rejtett látványosságához, a Kék-tóhoz.

Kék-tó Kelenvölgy városrészen található az egykori bányagödörből kialakult Kék-tó. A tóban pontyok, harcsák, kárászok, amurok és csukák is élnek a horgászni vágyók örömére. A tó mellett játszótér is van, és 2016 őszétől könnyen körbesétálható lesz a gyönyörű tavacska.

horgászok a Kék-tónál
Horgászok a Kék-tónál Fotó: Báthory Gábor

Félig megkerülve a tavat a Felsőgalla és az Állvány utcán át érjük el a vasút alatti aluljárót. Ezen átbújva a Vasvirág sor árnyas fái alatt balra indulunk tovább. Egy „mini körforgalomnál” válasszuk a jobbra tartó Tomaj utcát, majd a második utcát balra (Bodola Lajos utca). Ismét csak árnyas fák alatt érkezünk meg az Arany Dániel térre, egy nagyon kedves parkba a családi házak között: a város egyik meglepően eldugott és kellemes szeglete ez, ahol érdemes megpihenni, kulacsainkat az ivókútból megtölteni.

Arany Dániel tér
Arany Dániel tér Fotó: funiQ

Tovább kerekezünk a Bodola Lajos utcán, amíg el nem érjük a Keserű-eret. A betonmederbe szorított vízfolyást egy akadálymentesített gyalogoshídon keresztezhetjük. Egyenesen menjünk tovább, majd az első kereszteződésnél a jobb oldalt levő két utca közül a felsőn folytassuk (Csurgói út). Az ötödik utcán menjünk balra (Albert utca): egy újabb, napfénytől védett utca, ami végig egyenesen haladva a kelenföldi lakótelepre vezet. Hosszan megyünk itt, majd az utca végén balra kanyarodva megkerüljük a tömböt, és jobbra kanyarodva az Etele és Hengermalom úton térünk vissza a Szerémi úthoz, ahol balra kanyarodva visszatérhetünk kiindulópontunkhoz, a Móricz Zsigmond körtérhez.

Móricz Zsigmond körtér A Móricz Zsigmond körtér napjainkban Budapest egyik legfontosabb közlekedési csomópontja, érinti a 4-es metró, számos busz és villamos. A tér legjellegzetesebb épülete az úgynevezett Gomba, amely régen közlekedési csomópontként működött, ma kávézóknak és a BKK egyik Ügyfélközpontjának ad otthont.

a körtér déli oldalán húzódik a Gregersen házsor