Andezit 15

Indítás: 10.00-11.00 óra

Nevezési díj: 1000 Ft

Szintidő: 5 óra

Általános tudnivalók a túráról: Andezit teljesítménytúra

andezitcsúszdák
Andezitcsúszdák Fotó: Cserhát Natúrpark ©

Útvonal

A Mader Cukrászdától Bercel felé vesszük utunkat, a kereszteződésen áthaladva, a helyi óvodát és iskolát megkerülve az Ady utcába kanyarodunk. Az óvoda mögött a K jelzésen jobbra kanyarodunk a Kossuth Lajos utcába, erre folytatjuk utunkat (Figyelem: Az elmúlt évhez képest változott az útvonal!).

10 perces sétával érjük el Becske szélét, innen erdőben haladunk tovább. Kanyarok és emelkedő után elérünk egy mezőt, a mező túloldalán találjuk az új OKT tájékoztató táblát. A táblánál jobbra fordulunk, a bokros részen földesúton haladunk. 350 méter megtétele után érjük el Szőlőkaljapuszta első házát. Elhaladunk mellette, és balra a hegynek fordulunk.

Ösvényen kapaszkodunk Szanda felé, elérjük a régi drótkötélpálya nyiladékát, majd felérünk a bánya műútra. A műúton jobbra kanyarodunk, 130 m után elérjük a műút kanyarját, ahol a balra kiágazó földesúton folytatjuk utunkat. Elhagyjuk a Z jelzést, további emelkedőn továbbhaladva érjük el Szanda-nyergét. Itt jobbra fordulunk a KL jelzésre és az utolsó emelkedőn felmászunk a várba, itt érjük el túránk 1. ellenőrzőpontját, a Szandát.

Szanda A Nógrád megyei, 700 fős község az Országos Kéktúra útvonalán fekszik. Az 529 méteres magasságban található Szandavár megmaradt romjai érdekes látnivalónak bizonyulnak, ám ha ez nem lenne csábító, a panoráma miatt mindenképpen érdemes felmászni a Várhegyre, ahonnan akár a Pilisig is ellátni.

kilátás a Szanda-hegyről
    Tájház Fotó: Cserhát Natúrpark ©
  • szandai utcakép
    Szandai utcakép Fotó: Cserhát Natúrpark ©

A szandai vártól nem messze, a hegyen található a túra névadó andezitömlése. Közlekedjünk óvatosan, mert a kavicsos talajon könnyű megcsúszni! A várhegyet felépítő andezit oszlopos szerkezetű, az oszlopok délről észak felé dőlnek. A 10-15 méter magas oszlopok vége a hegy csúcsán legömbölyített, félgömb alakú. Az oszlopok végét vékony humuszréteg és az azon kialakult sziklai növénytársulás borítja.

andezitcsúszdák a béri Nagy-hegyen
Andezitcsúszdák a béri Nagy-hegyen Fotó: Matécz Péter

A Várhegyről meredeken ereszkedünk vissza a két csúcs közötti nyeregbe. A 2015-ben áthelyezett OKT jelzésen haladunk Szandaváralja felé, a kereszteződéstől egyenesen. Az ösvény végén jobbra fordulunk és egy meredek lejtőn haladunk a bánya északi lejtőjén. A végén balra tartunk, kb. 150 méter után jobbra letérünk az útról, innen néhány lépés a Mária-forrás.

A forrástól kisétálunk az erdő szélére, elérve a Szandaváralja fölötti mezőt. A mezőn a jelzéseket és a szalagokat követve ereszkedünk Szandaváralja falu széléig, innen a Dózsa György úton elérjük a főutat, ahol balra kanyarodva kb. 250 méter megtétele után a parknál elérjük a 2. ellenőrzőpontot, Szandaváralját.

Az ellenőrzőponttól letérünk az OKT jelzéséről, a műúton haladunk tovább, követve a Zöldút hullámzó Z jelzését. Kb. 450 méter után balra letérünk a motocross pálya felé, 110 méter után átkelünk a Szandaváraljai-patak hídján, a híd után jobbra térünk. Fontos! Ezen a rövid szakaszon gyorsan és csendesen haladjunk, az úttól balra megszámlálhatatlan méhcsaládot telepítettek.

Átkelünk újra a patakon, reméljük szárazon, majd balra fordulunk. A patak és a legelő határán haladunk. Átmegyünk egy erdősávon, majd jobbra nekiindulunk az emelkedőnek. A mező és az erdősáv szélén kapaszkodunk, kb. 350 méter után áttérünk a régi útra. Előbb „mélyútban”, majd normál földesúton haladunk. A műúttól 1600 méterre érünk el egy négyes kereszteződéshez. Itt egyenesen tovább haladunk, immár lejtőn. Újabb vízszintes szakasz, majd egy meredekebb lejtő következik. A lejtő végén balra, majd jobbra tartunk. Kb. 100 méter után jobbra letérünk a jelzett útról (Turcsánka útelágazás). Innen a szalagozás mellett sarkára állított fehér háromszög is segíti a tájékozódást.

Az út ereszkedik, jobbra mellettünk megjelenik egy patak. Az alkalmi szemétlerakóban az út jobbra kanyarodik. Innen körülbelül 250 méter megtétele után az útról balra egy ösvényre térünk. 200 méter kapaszkodás után, a végén jobbra kikanyarodva az erdőből, rátérünk a Sztúpához vezető útra. 340 méter megtétele után érkezünk túránk utolsó ellenőrzőpontjához, a becskei Megvilágosodás-Sztúpához.

Megvilágosodás-sztúpa Magyarország hetedik sztúpája a becskei Csiga-hegyen álló, kilenc méter magas Megvilágosodás sztúpa. Egy buddhista vallási építményhez érkezve háromszor szokás körbejárni azt az óramutató járása szerinti irányba, miközben pozitív gondolatokat, jókívánságokat fogalmazunk meg magunkban.

kilátás a Megvilágosodás-sztúpától
Kilátás a Megvilágosodás-sztúpától Fotó: Matécz Péter

A szerpentinen leereszkedve (kérünk, a kijelölt utat kövesd), a domb alatti földesúton balra, a falu felé kanyarodunk. Végigmegyünk a Petőfi utcán, elhaladunk a polgármesteri hivatal, majd a templom előtt. Az út végén megkerüljük a helyi iskolát és óvodát, a főúton átkelünk és megérkezünk túránk céljához, a Mader Cukrászdához.

Becske Habár a legtöbb idelátogató turistát a Csiga-hegyen álló Megvilágosodás sztúpa vonzza Becskére, nem ez a község egyetlen látnivalója. 1800-ban épült, klasszicista stílusú római katolikus templomukban egy 1532-ben öntött harang található. A környék csendes, szép tája pedig a kirándulók paradicsoma.