Andezit 30

GalgagutaVanyarcNagy-hegy, andezitömlésOrdas-pusztaSzandavár, andezitömlésMegvilágosodás-sztúpaBecske

• Rajt: Galgaguta, evangélikus templom melletti park
  • Cél: Becske, Mader Cukrászda

Indítás: 7.30-9.00 óra

Nevezési díj: 1400 Ft

Szintidő: 8 óra

Általános tudnivalók a túráról: Andezit teljesítménytúra

kilátás a Szanda-hegyről
Kilátás a Szanda-hegyről Fotó: Matécz Péter

Útvonal

A templomtérről az evangélikus templomot jobbra megkerülve a főútról az első utcába jobbra kanyarodunk a Z+ jelzés mentén. A Galga-hídján átkelve egyenesen továbbmegyünk a ravatalozó felé, a ravatalozót jobbról kerüljük és elhagyjuk túránk kiindulópontját, Galgagutát. A szalagozást kövesd!

A Kopasz-hegyre egy meredek kaptatón megyünk, így érünk a Mityiri-hegy alatti elágazáshoz. A Z+ jelzés jobbra tér a völgybe, mi utunkat a telkek között balra, a szalagozást követve folytatjuk. A Gutai-hegy alatti elágazásig emelkedik utunk, itt találkozunk ismét a Z+ jelzéssel. Az elágazásban balra fordulunk. Innen csak ereszkednünk kell a Szlovácka dolinán a Bercelt Vanyarccal összekötő műútig. A műutat elérve jobbra kanyarodunk és az aszfalton 1,4 km-t megtéve érjük el Vanyarc központját. A kállói kereszteződésben a Jobbágyi felé vezető úton indulunk tovább, elhaladunk az iskola mellett és a Sziráki út 12. szám alatt érjük el túránk 1. ellenőrzőpontját.

VÁLTOZÁS! Az ellenőrzőponttól a kék Mária út jelzéseit figyeljük! Kb. 300 méter után érjük el a József Attila utcát, itt letérünk a főútról, balra kanyarodunk. 150 méter megtétele után kiérünk a faluból, innen egyenesen megyünk tovább. A következő 3,5 km-en kevés jelzést találunk, a szántóföld mellett nehéz jelezni. A térképvázlat, a leírás és a terepen lévő jelzések, szalagok segítségével eltalálunk a Nagy-hegyig.

a Szanda-hegy kettős csúcsának látképe a béri Nagy-hegyről
A Szanda-hegy kettős csúcsának látképe a béri Nagy-hegyről Fotó: Matécz Péter

940 méter múlva egy T elágazáshoz érünk, itt jobbra kell fordulni, a jelzés a tőlünk jobbra lévő villanyoszlopon van. 400 méter múlva áthaladunk egy kisebb erdőfolton, újabb 300 méter múlva ismét egy T elágazáshoz érünk. Itt balra, északnak fordulunk. 910 méter múlva egy tájékoztató táblához érünk (Pogányvár), a táblánál jobbra fordulunk. 200 méter múlva egy erdőfoltot érünk el, áthaladunk rajta, erősebben emelkedik az út, majd egy újabb tájékoztató táblához érünk (6. állomás). 150 méter után újabb T elágazáshoz érünk, itt ismét balra, északnak fordulunk. 420 méter után elérjük az erdő szélét, innen erdőben folytatjuk utunkat, a jelzések egyértelműen mutatják az irányt (ezen a szakaszon érdemes többször körbenézni, pompás kilátás nyílik a Mátra, a Naszály és a Börzsöny felé).

140 méter után a jelzés balra bekanyarodik az erdőbe, követjük azt. Újabb tájékoztató táblát hagyunk el, majd kiérünk egy mező szélére. Az útvillánál a jobb oldali emelkedőt választjuk. A mező szélétől 600 méterre az erdőben egy asztalhoz érünk, a jelzett út itt jobbra tart. Az asztaltól 130 méterre balra kanyarodunk. Újabb tájékoztató táblát hagyunk el (8-as számú). Itt már több helyen láthatunk kisebb-nagyobb andezit sziklákat. Egy meredek lejtő alján érjük el a Szirák felől jövő Z sáv jelzést. A kereszteződésben balra tartunk, a Z sáv jelzést követve. Valamivel több, mint 400 méter után érkezünk a 2. ellenőrzőponthoz, a Kőtárhoz.

Kőtár a béri Nagy-hegyen
Kőtár a béri Nagy-hegyen Fotó: Matécz Péter

A sötétszürke színű, tömör hiperszténandezit hatalmas oszlopainak 30-40 cm átmérőjű, 5-6 szögű végei az alsó rész lebányászása miatt jól látszanak. A természeti képződmény érdekessége, hogy hasonló andezit kőzeteket még sehol sem találtak Európában.

A ponttól rövid kitérőt tehetünk (200 méter) az andezit ömlés tetejére (meredek ösvény, kőgörgeteges). A hegy csúcsáról élvezetes panoráma nyílik a Cserhát nagyobb csúcsaira (Szanda, Sas-bérc, bujáki várhegy, Bézma, Tepke-gerinc), a háttérben pedig feltűnik a Karancs tömbje.

andezitömlés
Andezitömlés Fotó: Cserhát Natúrpark ©

Az ellenőrzőpontot elhagyva, továbbra is a Z jelzést követjük. 1100 méter megtétele után érjük el a Berceli-völgy Bercelt és Bért összekötő földesútját. A Z+ jelzésen balra kanyarodunk, majd újabb 250 méter megtétele után az Ordaspuszta felé vezető útra térünk (egyenesen a sárga Mária út halad Bercel felé). Átkelünk a Bér-patak hídján, utunk innen szántóföldek és parlagon hagyott területek között folytatódik.

Egy szakaszon a régi helyére terelték a Z+ jelzést, itt erdőben haladhatunk. Az erdő utáni útvillánál a jobb minőségű jobbra kanyarodó földesútról, balra-egyenesen letérünk.

Újabb patakátkelés, a patakon túl az út balra kanyarodik. A mező szélére kiérve jobbra kanyarodunk és az erdősáv szélén megyünk tovább. Rövidesen feltűnik Ordaspuszta első háza, és 15-20 perc gyaloglás után elérjük a települést. A településen a haranglábnál találjuk túránk 3. ellenőrzőpontját.

mezőn átrohanó őzek
Mezőn átrohanó őzek Fotó: Matécz Péter

Ordaspusztáról továbbra is a Z+ jelzésen haladunk tovább. 500 méter után elérjük a szépen gondozott temetőt, újabb 750 méter után elérjük Nelásdpuszta házait. A házak után, az erdő szélén jobbra kanyarodunk, az út végén balra, majd a Peres-hegy alatt újra balra kanyarodva megkerüljük a szántóföldet. 650 méter után elérjük a Peres-hegyen átvezető Z sáv jelzést (szemben a Z■ jelzés Szandára megy). Balra továbbhaladva, két lefelé menet után elérjük Vári-tanya valamikori helyét. A felső földesúton balra, majd jobbra egy ösvényre térünk. A Z sáv jelzés a földesúton halad tovább, mi a ZL jelzést követjük a csúcsig.

800 méter táv és 115 méter szint leküzdése után elérjük túránk 4. ellenőrzőpontját, a Szandát.

Szanda A Nógrád megyei, 700 fős község az Országos Kéktúra útvonalán fekszik. Az 529 méteres magasságban található Szandavár megmaradt romjai érdekes látnivalónak bizonyulnak, ám ha ez nem lenne csábító, a panoráma miatt mindenképpen érdemes felmászni a Várhegyre, ahonnan akár a Pilisig is ellátni.

szandai utcakép
    Szandavár Fotó: Matécz Péter
  • pincesor
    Pincesor Fotó: Cserhát Natúrpark ©
  • Szűz Mária-kápolna ("Máriácska káponka")
    Szűz Mária-kápolna ("Máriácska káponka") Fotó: Cserhát Natúrpark ©
  • tájház
    Tájház Fotó: Cserhát Natúrpark ©

A szandai vártól nem messze, a Nagy-hegyen található a túránk második andezitömlése. Közlekedjünk óvatosan, mert a kavicsos talajon könnyű megcsúszni! A várhegyet felépítő andezit oszlopos szerkezetű, az oszlopok délről észak felé dőlnek. A 10-15 méter magas oszlopok vége a hegy csúcsán legömbölyített, félgömb alakú. Az oszlopok végét vékony humuszréteg és az azon kialakult sziklai növénytársulás borítja.

andezitcsúszdák
Andezitcsúszdák Fotó: Cserhát Natúrpark ©

A Várhegyről meredeken ereszkedünk vissza a két csúcs közötti nyeregbe. A 2015-ben áthelyezett OKT jelzésen haladunk Szandaváralja felé, a kereszteződéstől egyenesen. Az ösvény végén jobbra fordulunk és egy meredek lejtőn haladunk a bánya északi lejtőjén. A végén balra tartunk, kb. 150 méter után jobbra letérünk az útról, innen néhány lépés a Mária-forrás.

A forrástól kisétálunk az erdő szélére, elérve a Szandaváralja fölötti mezőt. A mezőn a jelzéseket és a szalagokat követve ereszkedünk Szandaváralja falu széléig, innen a Dózsa György úton elérjük a főutat, ahol balra kanyarodva kb. 250 méter megtétele után a parknál elérjük az 5. ellenőrzőpontot, Szandaváralját.

utcakép
Szandaváralja utcaképe Fotó: Cserhát Natúrpark ©

Az ellenőrzőponttól letérünk az OKT jelzéséről, a műúton haladunk tovább, követve a Zöldút hullámzó Z jelzését. Kb. 450 méter után balra letérünk a motocross pálya felé, 110 méter után átkelünk a Szandaváraljai-patak hídján, a híd után jobbra térünk. Fontos! Ezen a rövid szakaszon gyorsan és csendesen haladjunk, az úttól balra megszámlálhatatlan méhcsaládot telepítettek.

Átkelünk újra a patakon, reméljük szárazon, majd balra fordulunk. A patak és a legelő határán haladunk. Átmegyünk egy erdősávon, majd jobbra nekiindulunk az emelkedőnek. A mező és az erdősáv szélén kapaszkodunk, kb. 350 méter után áttérünk a régi útra. Előbb „mélyútban”, majd normál földesúton haladunk. A műúttól 1600 méterre érünk el egy négyes kereszteződéshez. Itt egyenesen tovább haladunk, immár lejtőn. Újabb vízszintes szakasz, majd egy meredekebb lejtő következik. A lejtő végén balra, majd jobbra tartunk. Kb. 100 méter után jobbra letérünk a jelzett útról (Turcsánka útelágazás). Innen a szalagozás mellett sarkára állított fehér háromszög is segíti a tájékozódást.

Az út ereszkedik, jobbra mellettünk megjelenik egy patak. Az alkalmi szemétlerakóban az út jobbra kanyarodik. Innen körülbelül 250 méter megtétele után az útról balra egy ösvényre térünk. 200 méter kapaszkodás után, a végén jobbra kikanyarodva az erdőből, rátérünk a Sztúpához vezető útra. 340 méter megtétele után érkezünk túránk utolsó ellenőrzőpontjához, a becskei sztúpához.

Megvilágosodás-sztúpa Magyarország hetedik sztúpája a becskei Csiga-hegyen álló, kilenc méter magas Megvilágosodás sztúpa. Egy buddhista vallási építményhez érkezve háromszor szokás körbejárni azt az óramutató járása szerinti irányba, miközben pozitív gondolatokat, jókívánságokat fogalmazunk meg magunkban.

Megvilágosodás-sztúpa
Megvilágosodás-sztúpa Fotó: Matécz Péter

A szerpentinen leereszkedve (kérünk, a kijelölt utat kövesd), a domb alatti földesúton balra, a falu felé kanyarodunk. Végigmegyünk a Petőfi utcán, elhaladunk a polgármesteri hivatal, majd a templom előtt. Az út végén megkerüljük a helyi iskolát és óvodát, a főúton átkelünk és megérkezünk túránk céljához, a Mader Cukrászdához.

Becske Habár a legtöbb idelátogató turistát a Csiga-hegyen álló Megvilágosodás sztúpa vonzza Becskére, nem ez a község egyetlen látnivalója. 1800-ban épült, klasszicista stílusú római katolikus templomukban egy 1532-ben öntött harang található. A környék csendes, szép tája pedig a kirándulók paradicsoma.