Palóc expedíció 30 km

Útvonal: Rimóc - Hollókő - Dobogó-tető - Dobos-kút - Nógrádsipek - Tábi-horgásztó - Varsány - Rimóc

Időpont: 2017. október 23., hétfő

Rajt, cél: Rimóc, Sportcsarnok, a Trianoni emlékmű mögött (István király út 38.)

Indítás: 7:00 - 9:00

Tábi-tó Fotó: Cserhát Natúrpark ©
  • népviseletbe öltözött asszonyok
    Népviseletbe öltözött asszonyok Fotó: Cserhát Natúrpark ©

A túra a Cartographia Kupa része.

Cartographia Kupa logo

Cartographia Kupa-kedvezmény: 300 Ft

A váci Fitt-Fut Alapítvány Túraszakosztálya egy kellemes őszi túrára hív: a Cserhát közismert és kevésbé járt útjaira, melyet a népviselet és a helyi ízek színesítenek. A népviseletét tekintve az öt autentikus palóc falu közül négyet is érint a 30 km-es táv útvonala: Rimócot, Hollókőt, Nógrádsipeket és Varsányt. A 30 és 20 km-en indulók megcsodálhatják a hollókői várat és a világörökségi ófalut, felkapaszkodhatnak a Dobogó-tetőre, megkóstolhatják a Dobos-kút tiszta vizét és megismerhetik a környéken egyedülálló, közösségi összefogással emelt Dobos-kúti menedékházat.

Ajánlott térkép:

Cserhát (+Karancs, Medves) turistatérkép (2016)

Információ:

Forgács Péter
Tel.: +36 30 329 2464
E-mail: forgacs2638@gmail.com, fittfuttura@gmail.com
Web: www.felanaszalyra.atw.hu

Útvonal

A Sportcsarnokból kilépve, az István király úton balra fordulunk, és a „Cserháti zöldutak” zöld Z betűjét követjük. A szécsényi elágazásban ez a jelzés háromfelé ágazik, ezen ne csodálkozzunk, ez egy ilyen útjelzéshálózat. A kihelyezett tábla szerint Hollókő felé vegyük az irányt, az István király úton és a Z jelzésen maradva, egyúttal csatlakozik hozzánk a kék kerékpár jelzés is, majd elérjük, a rajthoz képest 1,2 km-re a kiépített kerékpárutat. Innentől kezdve le sem térünk róla (továbbra is a kék kerékpár és zöld Z betű jelzések közös szakaszán) 5,7 km-en át, míg elérjük a hollókői Ófalut, jobbról pedig becsatlakozik az Országos Kéktúra K– jelzése is.

Végigmegyünk a pazar ófalun, majd a végén, a Szabó kocsma mellett találjuk a Pajtakertet, ami az 1. ellenőrzőpont. A pajtakertből kilépve a kocsma mellett felmegyünk a lépcsőn, és jobbra fordulva, az Országos Kéktúrán folytatjuk utunkat,a parkolón át, felfelé. Elérünk egy nyeregpontba, ahol balra fordul a K–, irányt tartva a tanösvényen viszont a hollókői vár és a Várikút-forrásfelé haladunk. Szinthiányosok kicsit feljebb is mehetnek a kéken, és jobbra a kék rom jelzésen ugyanoda jutnak, a vár elé.

Az erődítmény előtt az útbaigazító táblák szerint balra levágunk, ösvényre a kék forrás jelzésen a vasas vizű Várkútforráshoz, mely a 2. ellenőrzőpont (feltételes!). A forrástól néhány lépést visszatérünk, és balra, szalagozott erdei úton elérjük ismét az Országos Kéktúrát. Ezen balra fordulva, kis hídon átkelünk, és innentől sokáig nem kell bajlódnunk a jelzésváltásokkal: kereken 4 km-t teszünk meg a K– jelzésen, majd felérünk - túránk eddigi legnehezebb szakaszával - a K–, S–, K forrás jelzések csomópontjába, a Dobogó-tető és a Remete-hegy közti nyeregbe.

Innen jelzésváltás következik: a három előttünk álló lehetőség közül a középsőt, a sréhen balra induló kék forrás jelzést választjuk. Ezen teszünk meg 2 km-t majd elérjük a gyönyörűen felújított, esőházzal, sőt szálláshellyel ellátott Dobos-kutat, melyet a nógrádsipeki Doboskút Baráti Társaság gondoz, ez a 3. ellenőrzőpont.

A forrástól „kimászunk” vissza a kék forrás jelzésre, és ezen balra fordulva, lefelé teszünk meg 1 km-t, amikor elérjük az Országos Kéktúra K– jelzését ismét. Ezen sréhen balra fordulunk, és 2,2 km-t teszünk meg a „K–” jelzésen, beérve Nógrádsipekre, elérve a Mikszáth utca sarkán a kék pecsét jelzést, ami jobbra invitál. Csatlakozzunk hozzá, forduljunk jobbra, átkelünk egy patakhídon, majd elérjük a sarkon a József Attila utcát, amin balra kell fordulnunk, és egyből jobbra találjuk a Korona Presszót, ahol az Országos Kéktúra pecsétjét használva igazoljuk a 4. ellenőrzőpont érintését.

A presszóból kilépve folytatjuk utunkat a József Attila utcán, egészen a buszmegállónál és a Coop Áruháznál lévő kis térig, ahol balról, a templom felől becsatlakozik az Országos Kéktúra K– jelzése, amit a falu túlsó szélén hagytunk el. Innentől rövid szakaszon a K– és a Cserháti Zöldutak zöld „Z” betűjének közös szakaszán haladunk, a Rákóczi úton, majd fontos csomópontba érünk, amit villanyoszlop is jelez: a 30-as táv sréhen balra halad a kéktúra és a zöld „Z” közös szakaszán a Széchenyi úton, míg a 20-as táv jobbra a „Z” betű önálló szakaszán, a Jókai utcán folytatja útját.

A Széchenyi utcán folytatjuk utunkat, az elágazástól - a két táv szétválásától - 1,7 km-en át csak a K– jelzésre figyeljünk (függetlenül attól, hogy a zöld „Z” is elkísér még egy darabon a faluban). FIGYELEM! Útközben, a falu szélén, a gazdaságnál őrkutyák szabadon lehetnek!

Tehát: 1,7 km-t teszünk meg a K– jelzésen, majd elérünk a K– és K■ elágazásba. Itt jobbra fordulunk, a K■ jelzésre váltva, amely még itt, a csomópontban látszik, később viszont a szalagok lesznek az iránymutatók. 2,1 km-t teszünk meg a K■ jelzésen - azaz inkább szalagozott úton - északnyugati irányt tartva, majd erdőszélen, domboldalról beérkezik jobbról a már markánsabban jelzett Z– jelzés, egyúttal elérjük a Tábi-tó vizét. A parton, majd a gáton haladva érjük el a Tábi-pihenőt és a horgászok tájékoztató tábláját, ez az 5. ellenőrzőpont (feltételes!).

Innen jobbra fordulunk Varsány község felé, ahová a kék kerékpár jelzés navigál először a kövezett dózerúton 2,4 km-en át, majd a főútra érve balra fordulunk, ahol a főúton 1 km-t haladva - közben beérve Varsány községbe - a templom után, a Fő út és Petőfi út sarkán találjuk a 6. ellenőrzőpontot. Innen jobbra fordulva, a zöldút Z betűjét követve a Petőfi utcán hagyjuk el Varsányt, majd kukoricaföldek közt, már szalagozás segítségével kelünk át a Darázsdói patakon. Emelkedő után érünk be Rimócra a Varsányi úton, majd a első jobbra nyíló utcán, Y-elágazásban az Ady Endre utcán érünk le az István király útra.

Balkanyar jön, majd rövidesen a Sportcsarnok. Ez azt jelenti: sikerült! Cél! Gratulálunk!