Tátika-Rezi Hosszú két várút (45 km)

Útvonal: Zalaszántó - Szent Donát-kápolna - Sztupa - Tátikahidegkút - Tátika, várrom - Lapos-rét - Rezi, vár - Rezi - Vindornyalak - Vindornyai-láp tanösvény - Sziklafolyosó - Vadlány-lik-barlang - tanösvény - Zalaszántó

Rajt és cél: Zalaszántó, Általános Iskola (Fő utca 1.)

Indulási idő: 6:00 és 9:30 között

Szintidő: 11 óra

Nevezési díj: 1000 Ft/fő

Általános tudnivalók a túráról: Tátika-Rezi várutak

Útvonal

Az iskolából kilépve balra indulunk, (de nem a főutcán) az Országos Kék Túra (OKT) útvonalán. OKT bélyegzés többek között az iskolával szemközti élelmiszerboltban lehetséges. Lemegyünk a templom mellett, követjük a K–, a K és P● jelzéseket. Az utca tetejére felérve a keresztnél jobbra tovább, Felsőhegy irányába. A Szent Donát kápolna mellett vezet el utunk, érdemes bemenni a kápolnához, szép a kilátás! Y elágazásnál jobbra letérünk az aszfaltútról, követjük a jelzést a murvás úton. A zöld postaládáknál jobbra fordulunk, és a két út közül a jobb oldalit választjuk, itt már tábla is mutatja a Sztúpához vezető utat. Felérünk, egy T elágazásnál a KL jelzésen jobbra fordulunk, ahol mindjárt az Emberi jogok parkjában, a Béke Sztúpánál találjuk magunkat, mely túránkon az 1. ellenőrzőpont.

zalaszántói Béke Sztúpa
Zalaszántói Béke Sztúpa Fotó: CATS Egyesület

A széles murvás úton induljunk el lefelé, a Kovácsi-hegy tanösvény tábláival találkozunk útközben. Leérve egy négyes elágazásnál találjuk magunkat (utunkat széles út keresztezi), egyenesen megyünk tovább. Innentől az OKT jelzéssel ritkábban találkozunk. Egy Y elágazásnál – ott, ahol jobbkéz felől sziklafalat látunk – jobbra tartunk, majd arról mindjárt le is térünk balra egy kevésbé látható ösvényre, a fák közül kiérve nyílt területre érünk, ahol utunk az erdő mellett a csapáson folytatódik. A jelzés egy helyen bevisz a fák közé, de hamarosan ugyanoda tér vissza – úgyhogy a jobb járhatóság érdekében célszerű az erdő mellett haladni végig. Utunk ott kanyarodik el az erdő mellől, ahol egy új, és közvetlenül mellette egy rozzant, régi vadászles van a tisztáson. Elmegyünk a vadászlesek előtt, követjük a csapást a tisztáson, és egy időre hátunk mögött hagyjuk az OKT jelzést. Fák alkotta sávhoz érkezünk (de a fasor közötti úton nem megyünk át), ebben a T elágazásban jobbra fordulunk. Tovább haladva egy Y elágazásban jobbra bemegyünk a fák közé. Kisvártatva egy tisztásra érkezünk, itt jobb kéz felől újra becsatlakozik az OKT jelzés, ezután ismét a jelzésen megyünk. Túránk a tisztáson vezet tovább az erdő mellett. Hamarosan hallhatjuk a Bazsi – Zalaszántó út forgalmát. Az aszfaltúthoz érkezve jobbra fordulunk, és azt követve fokozott óvatossággal az út mentén megyünk pár száz métert, elmegyünk Hidegkútmajor előtt, utána balra találunk egy burkolatlan utat, ezen folytatjuk utunkat, Y elágazásban - ahogy a tábla is mutatja – balra haladunk tovább felfelé a jelzés mentén a vár irányába. A vár alatt nem sokkal egy görbe törzsű fánál találunk egy padot és egy „Fokozottan védett természeti környezet” táblát. Itt jobbra folytatódik a K–, de előtte még egyenesen tovább kapaszkodunk felfelé a várhoz a KL jelzésen. A Tátika-vár – melynek felújítása évek óta zajlik – a túránkon a 2. ellenőrzőpont.

Leereszkedünk az előzőekben említett padig és tábláig, és - innen nézve - balra bemegyünk a fák közé az OKT jelzés mentén. Keskenyebb ösvényen ereszkedünk lefelé. Egy darabon ezen haladunk egészen addig, míg utunkról lesz egy leágazás jobbra, ezen ereszkedünk le, egy széles, gépjárművel is jól járható murvás úthoz lyukadunk ki. Jobbra fordulva ezen a széles úton megyünk tovább (K+ jelzés). Ismét hátunk mögött hagyjuk az OKT jelzést. Egy idő után a murvás útról lesz egy leágazás balra, a 25, és 45 km-es távok itt balra lemennek a murvás útról!

Miután hátunk mögött hagytuk a murvás utat és a 15 km-es távon indulókat, túránk a Rezi-vár tetejéig jelzetlen szakaszon halad. Lefelé megyünk (bal kéz felől hamarosan egy bekerített terület szegélyezi utunkat) amíg egy T elágazáshoz (kavicsos-földes út) és a kerítés sarkához érkezünk. Itt balra tovább, de kb. 10 méter után már el is kanyarodunk jobbra, és egy nagy tisztáson találjuk magunkat, melyen teljesen át is vágunk, a tisztás jobb oldalán maradva. A tisztás túlsó végén földes-füves út vezet tovább a fák alkotta sávon keresztül. Ismét egy nyílt területre érünk. Egy 3-as elágazásban (ahol vadászles van előttünk), menjünk el balra, kb. 20 méter után meglátjuk a halott „rémisztő” fát, aminek a törzsén láthatjuk a kihelyezett papírt, és az ellenőrző számot. A kihelyezett íróeszközzel (amennyiben még megvan – időnként fogyó eszköz) a számot írjuk be az igazoló füzet megfelelő helyére. Innen menjünk vissza a vadászleshez és a kereszteződésbe, és - innen nézve - egyenesen kell tovább menni a csapáson a cserjékkel, facsoportokkal tarkított legelő irányába. A földes-füves út átvezet a legelőn.

Lesz balra egy leágazás (füves út) egy fák alkotta sáv mellett, de mi nem térünk le utunkról. Túránk lassan a hegyek és Rezi-vár irányába fordul. Visszapillantva láthatjuk még a Tátika-várat is. Lesz egy Y elágazás (a bal ága egy kevésbé kijárt füves csapás), mi jobbra folytatjuk utunkat az eddigi úton. Hamarosan a legelő végéhez érünk, ahol egy fák alkotta sáv előtt utunkat egy földút keresztezi. Itt jobbra tovább, kanyarodunk az úttal együtt. Az erdősávban megérkezünk egy sorompóhoz és a Zsidi-patakhoz. A patakon átkelünk – az út jobb szélén néhány kő segíti átkelésünket. A víz után kicsivel Y elágazás lesz, itt balra a kevésbé járt úton. Majd a földes út keresztezi utunkat, de mi a füves csapáson haladunk tovább egyenesen. Ez a csapás kivisz minket a Zalaszántó-Várvölgy műúthoz, mely keresztezi utunkat. Az úttesten átkelünk, és egy „Nemzeti park” tábla mellett elhaladva egyenesen folytatjuk utunkat a homokos úton a vár felé. Egy valaha burkolt út keresztezi utunkat, itt balra tovább a burkolt út maradványain. Hamarosan áthaladunk a régi Rezi kiképzőközpont kapujának mára alig fellelhető maradványain. Tovább haladva itt-ott még láthatjuk a bázis betonépítményeinek alapjait. Hamarosan egy beton burkolatú útra csatlakozunk be, melyen jobbra tartunk. A következő lehetőségnél jobbra fordulva elhagyjuk a betonutat, felfelé törünk, lábunk alatt még itt is láthatjuk a burkolt út maradványait. Egy négyes elágazásnál egyenesen megyünk tovább felfelé – itt már elfogy a romos burkolt út. Hamarosan egy leágazást láthatunk jobbra, ezen megyünk tovább. Ez volt régen a S– jelzés, és ez az út felkanyarog egészen a várig. A vár előtt kialakított pihenőhely túránkon a 3. ellenőrzőpont.

Vadlány-lik-barlang melletti bazalfolyosóban
Vadlány-lik-barlang melletti bazalfolyosóban Fotó: CATS Egyesület

A sorompó felé indulunk tovább, ezen áthaladva a KL jelzést követjük, ami hamarosan balra leágazik. Itt leereszkedünk egy széles, murvás úthoz, amin balra indulunk el. Ez az út a KL jelzéssel együtt levezet egészen Rezi falu határáig. Egy T elágazásnál (útjelző tankcsapda „vár” felirattal) balra tovább, a következő kereszteződésnél (ismét tankcsapda „vár” felirattal) jobbra tovább a széles murvás úton. Jobb kéz felől egy TSZ telep lesz, emellett visz el utunk. A telep bejáratánál a murvás út aszfaltozott útba torkollik be, ezen az úton (Vár utca) bemegyünk Rezi faluba. A kis körforgalomnál egyenesen megyünk tovább, élelmiszerbolt és Posta mellett is elmegyünk. A következő kereszteződésben jobbra tartunk, itt rátalálunk az OKT jelzésre. Az utca végén az elágazásban van a Rezi kocsma, mely túránkon a 4. ellenőrzőpont. Itt kaphatunk OKT bélyegzést is!

A kocsmából kilépve a K–on tovább megyünk lefelé, az utca és az OKT jelzés kivezet a faluból. A Rezi lakott területének végét jelző tábla mellett jobbra leágazás, erre az útra térünk rá, ez az út a jelzéssel együtt egyenesen, hosszan vezet minket tovább, nem is térünk le róla. Az ösvény végül a Zalaszántó – Hévíz műútnál ér véget, ahol jobbra fordulunk.

Az aszfaltúthoz megérkezve jobbra fordulunk, és fokozott figyelemmel átmegyünk az úttest túloldalára, ahol már láthatjuk a piros-fehér terelőtáblákat a kanyarban. Ezek között lesz egy út, ezen bemegyünk, és mindjárt egy szántóföld széléhez érkezünk. (Innen túránk jelzetlen utakon halad egészen Vindornyaszőlős határáig.) A szántóföldet jobbról megkerüljük, és átkelünk az árkon. Egy tarló szélére érkezünk. Jobb oldalon fasor van, ami mentén felfelé megyünk a tarló szélén. A tarló túlsó oldalán (a Vindornyafokra vezető) széles murvás útra érünk ki. A murvás úton balra fordulunk, jobb oldalon bekerített gyümölcsös szegélyezi utunkat. Egészen a kerítés sarkáig megyünk a murvás úton, a sarkon jobbra fordulunk, az ösvény egy darabon a kerítés mellett vezet. Y elágazásban jobbra tartunk, és hamarosan megint egy gyümölcsös kerítéséhez érkezünk, mely jobb oldalunkon lesz. A kerítés sarkánál láthatjuk a kihelyezett papírt, és az ellenőrző számot. A kihelyezett íróeszközzel (amennyiben még megvan – időnként fogyó eszköz) a számot írjuk be az igazoló füzet megfelelő helyére. Innen egyenesen tovább Vindornyalak felé. A falu előtt műúthoz érkezünk, ezen balra fordulva megyünk be a faluba, melynek főutcáján végigmegyünk. Vízvételi lehetőség a temetőben lévő csap!

A falu végén a keresztnél jobbra fordulunk, a Vindornyalak-Öreghegy táblát követve. Az aszfaltozott utat követjük, homokos falnál Y elágazáshoz érkezünk, itt balra tartva a hegy aljában megyünk. Elfogy a töredezett aszfaltút is, helyette kavicsos-murvás úton haladunk. Egy idő után az út felvisz az Öreghegyre is, ahol követjük az ösvényt. Az „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblánál és a keresztnél újra aszfaltútba csatlakozunk, ezen egyenesen lefelé megyünk. Az aszfaltút egy négyes elágazáshoz vezet minket, ahol előttünk Vindornyaszőlőst látjuk. Jobbra fordulunk a földútra. Itt ismét jelzett, ezúttal a S– úton haladunk, Y elágazásban balra tarts. Az egyenes útról lesz néhány leágazás, de mi egyenesen követjük ösvényünket. A tanösvény egyik táblája mellett is elhaladunk, amiből sajnos nem sok minden maradt. Végül az egyenes út élesen jobbra kanyarodik, és mindjárt kiérünk a ma is működő vindornyalaki kőbányához vezető műútra. Itt jobbra fordulunk, és a bánya bejáratáig ezen haladunk, itt már gyakrabban találkozunk a jelzéssel. A bejárat előtt nem sokkal balra a S– jelzés és a tábla egy ösvényre vezet be minket. Ezen az ösvényen és a jelzés mentén törünk felfelé a bazalt folyosó és a barlang irányába. Utunkat nyiladék is keresztezi, felfelé menet pihenőhelyet találunk egy gyér vizű kis forrással. Az erre található tanösvény táblák kevésbé leharcoltak, olvashatóak. Felérünk a sziklafolyosóba, egy pad és a barlang ismertető táblája előtt pár méterrel jobbra felfelé a sziklák között felmegyünk a Vadlány-lik-barlanghoz, a jelzésen. Fenn a barlang bejárata környezetében pihenőpadokat és a pontőröket találjuk. Ez túránkon az 5. ellenőrzőpont.

Vadlány-lik-barlangban
Vadlány-lik-barlangban Fotó: CATS Egyesület

Ezek után leereszkedünk az előbb említett táblához és padhoz, és mellettük elhaladva folytatjuk túránkat a S– jelzésen, a sziklafolyosó mentén. A sziklafolyosóból kiérünk, utunk egy murvás útba ütközik, bal kéz felől egy réges-régi használaton kívüli felsővezeték tartó oszlopot látunk. Mi jobbra folytatjuk utunkat.

A S– jelzésünk egyébként balra folytatódik tovább lefelé Nagygörbő község irányába. Akinek van ideje és kedve egy kis kitérőt tartani, itt érdemes leereszkedni Nagygörbőre, kb. a falu közepén van Paul hangulatos alpesi sörözője és étterme, ahol nagyon finom saját főzésű sört kapni!

A murvás utat követjük, egy sorompó és a Bakonyerdő Zrt. Keszthelyi Erdészetének tájékoztató táblája mellett haladunk el. Elmegyünk a már bezárt nagygörbői kőbánya mellett. Azt az utat követjük melyen haladunk, sehol nem térünk le róla. Egy idő után a tanösvény lekanyarodik jobbra, de mi a hátunk mögött hagyjuk a tanösvényt. Ezek után lesz egy leágazás jobbra, innen indul a K+ jelzés, de mivel az út a helyenként magas és sűrű aljnövényzet miatt nehezen járható, helyette túránkat továbbra is a murvás úton folytatjuk tovább, mely a K+ jelzés közelében halad. A murvás úton kanyargunk tovább, arról nem térünk le sehol sem. Később egy elágazásban becsatlakozik murvás utunkba a Z– jelzés. Hamarosan – egy tanösvény ismertető táblánál – már ismerős helyre érkezünk: a Sztúpáról levezető út kereszteződésénél vagyunk (négyes kereszteződés). Itt egyenesen megyünk tovább, már megszokott utunkat követve.

S● jelzést találunk Zalaszántó határa felé közeledve. Lesz egy leágazás jobbra, azon lefordulunk eddigi utunkról, és füves ösvényen megyünk tovább a falu irányába. A falu határában még láthatunk tanösvény táblát. A futball pálya mellett jobbra tartva beérünk Zalaszántóra, elmegyünk a – mára már sajnos megszűnt – Turul étterem mellett. A főutcán végigmegyünk, az útba eső - egymással szemben lévő - két vendéglátó-ipari egységben büfés ételek (pizza, hamburger stb.) kaphatók. Itt is kérhetünk OKT bélyegzést! Hamarosan megérkezünk az iskolába, túránk céljába.