Móricz Zsigmond körtér

A Móricz Zsigmond körtér napjainkban Budapest egyik legfontosabb közlekedési csomópontja. A XI. kerületben, Szentimreváros és Lágymányos városrészek találkozásánál áll. A Villányi út, a Bartók Béla út, a Karinthy Frigyes út és a Fehérvári út is a körtérbe fut, illetve halad át rajta.

Móricz Zsigmond-szobor a róla elnevezett téren
Móricz Zsigmond-szobor a róla elnevezett téren Fotó: funiQ
  • a 4-es metró Móricz Zsigmond körtér megállója
    A 4-es metró Móricz Zsigmond körtér megállója Fotó: funiQ
  • kupolás lakóház a Móricz Zsigmond körtér mellett
    Kupolás lakóház a Móricz Zsigmond körtér mellett Fotó: funiQ
  • vörös tégla lakóház a Móricz Zsigmond körtér mellett
    Vörös tégla lakóház a Móricz Zsigmond körtér mellett Fotó: funiQ
  • a 4-es metró egyik lejárója a Móricz Zsigmond körtéren
    A 4-es metró egyik lejárója a Móricz Zsigmond körtéren Fotó: funiQ

A XX. század elején a teret csupán elágazásként jelölték, egyetlen épülete a Fehérvári Fogadó volt. A tér kiépítése Lágymányos fejlődéséhez köthető. A teret 1929-ben Horthy Miklós körtérnek nevezték el, és 1945 óta viseli Móricz Zsigmond író nevét. 1930-ban állították fel a tér közepén Kisfaludi Strobl Zsigmond Szent Imre herceg című szoborcsoportját. 2004-ben pedig helyet kapott a téren a névadó, Móricz Zsigmond egész alakos, életnagyságú bronzszobra is.

Szent Imre szoborcsoport
Szent Imre szoborcsoport Fotó: funiQ

1942-ben, Schall József tervei alapján épült fel a körtér közepén a jellegzetes kör alakú épület, amelyet ma már Gomba néven emlegetünk. Az épület eleinte közlekedési csomópontként szolgált, ugyanis egykor hurokvágány futott körülötte, ezáltal sok villamosjáratnak és egy HÉV-vonalnak is itt volt a végállomása.

Gomba
Gomba Fotó: funiQ

A körtér az 1956-os forradalom idején a város egyik legfontosabb ellenállási központja volt, ugyanis azon a felvonulási útvonalon helyezkedett el, amelyen keresztül a szovjet tankok megközelítették a budapesti Duna-hidakat. A legnagyobb harcok a körtéren egyes források szerint október 24. és 26. között, illetve november 4-én és 5-én voltak.

az egyik óriás mészkő térforma a körtéren
Az egyik óriás mészkő térforma a körtéren Fotó: funiQ

A forradalom utáni évektől kezdve a körtéren gyakoriak voltak az átalakítási munkálatok. 1972-ben, az egyik legnagyobb átalakítás keretében kivonták a forgalomból a Gomba körüli hurokvágányt, amelyet végül 2002-ben kezdtek el véglegesen elbontani. 2008-ban, a 4-es metró építésének keretein belül kezdődött el a tér teljes körű felújítása és átalakítása. A körtéren nagyobb aluljárórendszert építettek ki, a villamosforgalmat átalakították, emellett a Gomba épületére is kiterjedtek a felújítási munkálatok. A Gomba mögött ívesen épített házsort láthatunk, ez a Gregersen házsor.

a körtér déli oldalán húzódik a Gregersen házsor
A körtér déli oldalán húzódik a Gregersen házsor Fotó: funiQ

A Móricz Zsigmond körtér felújítása 2014-ben, az új metróvonal és a körtéri 4-es metró megálló átadásával egy időben fejeződött be.

Látnivalók

Gomba A Móricz Zsigmond körtér közepén áll egy kör alakú épület, amelyet manapság csak Gombaként emlegetünk. A Gomba egykor közlekedési csomópont volt, az 1956-os forradalom idején lőszerraktárként is használták, napjainkban pedig kávézóknak, illetve BKK-ügyfélközpontnak és jegypénztárnak ad otthont.

Csorgó a Móricz Zsigmond körtéren Szomor László 1930-as alkotása a Móricz Zsigmond körtéren, a Gomba közepén álló Csorgó. A közel 2 méteres átmérőjű, kör alakú csorgót Csodaszarvas legendáját megjelenítő domborművek díszítik.

a Gomba közepén lévő Csorgó, más néven Csodaszarvas legenda ivókút

Móricz Zsigmond-szobor 2004 óta díszíti Móricz Zsigmond életnagyságú bronzszobra a nevét viselő körteret. A Varga Imre alkotta szobor 2008-ban a tér felújítása miatt elköltözött, ám 2013-óta újra a körtéren látható. A szobor egy másolat, 1978-ban készült eredetije Tiszacsécsén, a Móricz Zsigmond Emlékház udvarán áll.

Móricz Zsigmond dombormű Medgyessy Ferenc kétszeres Kossuth-díjas szobrászművész alkotta a Móricz Zsigmond körtér 18. falán látható Móricz Zsigmond domborművet.

Szent Imre-szobor, Móricz Zsigmond körtér Az 1929-től Horthy Miklós körtérnek, 1945-től napjainkig Móricz Zsigmond körtérnek nevezett területen 1930-ban állították fel a szoborcsoportot, amelynek központi alakja Szent Imre herceg. A tragikus sorsú herceg két oldalán 3-3 mellékszobor áll, akik az ifjúság hat különböző rétegét képviselik.

Móricz Zsigmond körtér metrómegálló Színes falburkolata és hosszú mozgólépcsői teszik egyedivé a Móricz Zsigmond körtéri metróállomást. Itt nem érezzük a "metrószelet", mivel az állomások elé és után a metróalagútban függőleges irányú szellőzőaknákat alakítottak ki, amelyeken a szerelvények előtt feltorlódott levegő távozhat.

Gregersen házsor, Móricz Zsigmond körtér Gregersen Hugó számos bérházat tervezett, köztük az egyik legjelentősebb a Móricz Zsigmond körtéri tömb, mely kétség kívül meghatározza a tér városképét. Az 1930-as években épült házsor egységes homlokzata mögött több különböző épület húzódik.

a Gregersen házsor a 4-es metró lejárójából nézve

Óriási mészkő térformák a Móricz Zsigmond körtéren Egy 2003-as design pályázat nyomán a Móricz Zsigmond körtérre került három óriási, tojásdad formájú mészkő tömb, amelyek eredeti rendeltetése a hideg időben való enyhe fűtés lett volna, ezzel meleg kültéri találkozóhelyet biztosítva a körtéren. Ma az amorf tömbök azonban gazdátlanul állnak a téren.

Volt Bartók mozi 1910-ben Simplon néven nyílt meg Dél-Buda egykor legmodernebbnek számító mozgóképszínháza, a későbbi Bartók mozi. Nyitásakor egyszerre volt mozi, ahol a némafilmeket zongorán kísérték és színház, ahol zenés-táncos revüket mutattak be. Az 1998-ban bezárt mozi helyén ma bár és kávézó működik.

Túraajánlatok

Séta Újbuda szívében Dél-Buda kulturális központját sétáljuk körbe, miközben olyan kérdésekre is választ kapunk, hogy miért neveztek el egy épületet 500 ezüst dénár nyomán, hogyan kerül egy máig működő templom egy bérháznak látszó épület első emeletére vagy hogyan szórakoztak egykor a fiatalok a Budai Parkszínpadnál.

Albertfalva csodái: a Duna-part és a kertváros felfedezetlen utcái Ez a kerékpáros útvonal amellett, hogy felfedezi az albertfalvai Duna-partot, olyan kevésbé ismert helyeket is útba ejt, mint a Kék-tó vagy az albertfalvai Arany Dániel téri park. Főleg lombos fák szegélyezte kerékpárutakon vagy csendes utcákon halad, így kellemes biciklizésre ad lehetőséget.

Építészeti kalandozások Újbudán Ez az útvonal a XI. kerület építészeti érdekességeit fedezi fel. Az elsősorban a XX. századból származó építészeti emlékek közül különösen érdekesek azok, amelyek egykori ipari vagy közlekedési funkciójuk elvesztése után megmaradtak, de új szerepet kaptak.

Felfedezőtúra a 4-es metró nyomában A 4-es metró átadásával kiderült, hogy lehet elegánsan, szép tereken áthaladva is utazni a felszín alatt. Az újbudaiak nap mint nap gyönyörködhetnek a kortárs építészet legjobb alkotásaiban, hiszen a nyomvonal 5 állomása is a kerületet szeli át. Túránk során körülnézünk az állomások felszínén is.