Tata környéki kerékpártúrák 6.: Nyugat-Gerecsei túra

Útvonal: TataSzomód – Kőpite-hegy – DunaalmásNeszmély – Meleges-hegy – Dunaszentmiklósi kilátó – löszfalba vájt pincék – SzomódTata

Táv: 39 km

Szintemelkedés: 520 m

Időtartam: 5 óra + pihenőidők

Nehézség: közepesen nehéz, fizikai felkészülést igénylő körtúra

A kerékpáros túraútvonal mentén a nyugati Gerecse természeti látnivalóit változatos nehézségű, kerékpározható közutakon, kerékpárutakon, erdő-, és mezőgazdasági utakon fedezheted fel. A körtúra mindkét irányban teljesíthető.

A túra az Ökoturisztikai Központ és a főút között vezető szervizúton indul.

Tata belvárosa felé indulj el, majd kb. 300 m múlva a Baji elágazásnál jobbra kelj át a főúton és haladj Baj irányába.

150 m múlva, a Tatai Edzőtábor előtt kanyarodj be balra a Sport utcába és az Angol-kert mellett elhaladva haladj annak legvégéig. Az utca végén az Erzsébet királyné térre érkezel, ahol fordulj jobbra és tekerj egyenesen a Cseke-tó bejáratáig. Itt egy kapun áthajtva jutsz el a tó menti sétányra. Haladj tovább enyhén balra úgy, hogy a tó jobb kézről essen. A sétány a tó végénél elkanyarodik jobbra, te azonban itt hagyd el a parkot és hajts ki a kijárati kapun keresztül a Révai utcába. Haladj egyenesen az Agostyáni útig, itt fordulj balra az Agostyáni útra. Ezen haladj kb. 150 m-t a Bacsó Béla útig, ott fordulj jobbra. Figyelmesen kerékpározz ezen a rövid szakaszon nagy az személy-, és tehergépjármű forgalom. Ezen az úton haladj a második kereszteződésig és ott fordulj be jobbra a Mikszáth Kálmán utcába. Kb. 350 m múlva keresztezed a vasutat, majd a vasút után sorolj be középre, hogy az első utcába (Tavasz utca) befordulj balra. A Tavasz utcának haladj a végéig, ott fordulj jobbra. Ez az út rávezet a szomódi kerékpárútra, erre hajts fel. Kb. 800 m múlva - már Szomódon belül - a kerékpárút megszűnik, innen a közúton haladj tovább Szomód központjáig, ahol egy éles kanyart követően az út kettéágazik. A kereszteződésben balra lekanyarodva a főútról egyenesen haladj tovább (figyelj, ne Dunaszentmiklós irányába!). 1 km múlva elérsz egy buszfordulóhoz, itt jobbra indul el a Z jelzésű homokos földút. (Tartósan száraz időben a következő 2 km rövid szakaszai a homok miatt nehezen kerékpározhatóak.) Kövesd a Z jelzést, kb. 2 km múlva az út egy éles fordulóban kettéágazik, te haladj tovább jobbra a Z jelzésen. Innentől az út egy murvás, de bakhátas, egyenletesen emelkedő erdészeti feltáró-út. 1,7 km múlva kiérsz egy köves-murvás-füves tisztásra. A Kóbor Jenő emlékoszlopnál levő elágazásban fordulj jobbra a murvás útra és kb. 400 m múlva jobbra lesz egy leágazás egy árkolt útra, amelyen keresztül feljutsz a Kőpite-hegy tetejére. A Gerecse legnyugatibb kilátópontján csodálatos panoráma vár: Tatától a Dunáig belátod a nyugati horizontot.

A kitérő után ugyan azon az úton, amelyikenl feljöttél a Kőpite-hegy tetejére, ereszkedj vissza a Kóbor Jenő emlékoszlopig, ott fordulj balra és ereszkedj vissza a Z jelzésen 1,7 km-t. Itt a Z jelzés élesen elfordul balra, te azonban jobbra fordulj a földúton. Kb. 350 m múlva elhaladsz a Betlehem-puszati erdészház előtt. A földút 1,2 km múlva becsatlakozik a közútba, erre kanyarodj rá jobbra, Dunaalmás irányába. Innen már főleg közúton haladsz a túra hátralévő részében.

Figyelmesen kerékpározz, bár nem nagy forgalmú az út, ezen a belátható szakaszon gyakran nagy sebességgel közlekednek az autósok.

1 km múlva beérsz Dunaalmásra, újabb 1,7 km múlva eléred a 10. sz. főutat, ahol jobbra kanyarodva indulj el Budapest irányába.

(Az itt következő szakasz bár az EuroVelo 6 Duna-menti kerékpárút része, de jelenleg még nincs kiépült kerékpáros létesítmény. Főleg a nagy forgalmú közúton tudsz haladni, de ahol mód van rá, letérünk a főúttal párhozamos kisebb utcákra. A parti sétányok gyakran járhatatlanok a felázások miatt, ezeket az alternatív utakat nem javasoljuk kerékpározásra.)

A kereszteződéstől kb. 250 m-re indul a főút bal oldalán egy kis utca, eleinte párhuzamosan a főúttal. Erre kanyarodj rá, biztonságosabban tudsz haladni ezen a szakaszon. A végén pedig egy finom fagyizó vár. A fagyizótól már csak a közúton lehet tovább haladni. 1 km múlva beérkezel Neszmélyre. Itt rögtön indul egy murvázott kis utca a bal oldalon (a gyógyszertárral szemben), erre figyelmesen fordulj rá. Áthaladsz a vasút alatt, majd rögtön utána jobbra indul egy üdülőövezeti utca, erre haladj tovább, egészen a kempingig. Ott fordulj balra, majd 150 m múlva fordulj jobbra a murvás sétányra. Ezen a sétányon 600 m múlva eljutsz a hajóskanzenig.

A Szent Ilona öböl nyugodt vizén, varázslatos természeti környezetben sorakoznak a gőzhajók. A Neszmély hajó gőzgépét mozgás közben is megnézheted, és megtapasztalhatod a hajóvezetés élményét, a hajó kormányállásban: igazi hajóskapitánynak érezheted magad!

A hajóskanzentől induló Hajós utcán keresztül indulj tovább a főút irányába. Ott balra indulj Budapest irányába. 1,4 km múlva keresztezed a vasutat, majd 700 m múlva fordulj jobbra a Dunaszentmiklós felé vezető bekötőútra. Figyelmesen kerékpározz, mert a szűk és rossz állapotú aszfaltúton – még ha ritkán is – de kamionokkal is találkozhatsz. A kezdetben lankásan emelkedő út 600 m múlva erősen emelkedni kezd, és a kb. 1 km hosszú szakaszon két hajtűkanyart is le kell küzdened. Amikor felértél a fennsíkra, mindezért kárpótol a csodálatos kilátás. A fennsíkon a Hilltop Neszmély borászata és pazar panorámás étterme terül el. Ha továbbhaladsz az úton, beérve Dunaszentmiklósra jobbnál jobb kis pincékbe tévedhetsz be.

Figyelem! Annak ellenére, hogy a jelenleg hatályos KRESZ értelmében kerékpárosként fogyaszthatsz egy kevés alkoholt, pincelátogatáskor inkább „rápihenő időt” tervezve indulj el a kóstoló helyszínéről. Amennyiben úgy érzed, hogy nem tudsz biztonságosan kerékpározni, kérd kollégáink segítségét: csekély összegért megoldják a te és felszerelésed visszajuttatását az Ökoturisztikai Központba.

Dunaszentmiklóson a főtéren fordulj jobbra Tata irányába, majd kb. 50 m múlva térj le jobbra a Rákóczi utcára. Ezen a pincesor előtt tekerj fel a kilátó felé (meredek szakasz). A kilátóból pazar a kilátás a tatai medence és a Duna irányába.

Ugyan azon az úton, amelyen feltekertél a kilátóhoz, indulj le a főútig, majd jobbra fordulva a főúton Szomód irányába. Rövid emelkedőt követően az balra fordul, majd 4 km-es gurulás veszi kezdetét Szomódig. (Hűvösebb időben egy meleg felsőre szükséged lesz: az erdős területen vezető főúton a hosszú gurulás alatt gyorsan átfagysz.)

Maradj továbbra is a főúton, haladj Szomód központjáig, majd tovább balra Tata irányába, a főút nyomvonalát követbe. A központtól kb. 800 m-re kezdődik a Szomódot Tatával összekötő kerékpárút, erre térj rá, és menj be Tatáig. A kerékpárút végénél hajts tovább egyenesen az iparterület mellett.

Az út végén fordulj balra a Tavasz utcába és tekerj a végéig. Az Újhegyi útnál fordulj jobbra, haladj át a vasúti átjárón , majd az első utcába (Tárkányi utca) fordulj be balra és menj annak végéig. Hajts be szembe a Révai utcába és menj el a Cseke-tó bejáratáig. A kiskapun hajts át, majd rögtön fordulj jobbra a tó melletti sétányra és menj rajta végig a kijáratig. Haladj tovább egyenesen az Erzsébet királyné térig, ott fordulj balra a Sport utcába. Egy sarok múlva érdemes egy fagyira beugrani a sarki cukrászdába. Menj tovább a Baji útig, itt fordulj jobbra és menj a főútig. Kelj át rajta és a szervizútra balra ráfordulva kb. 300 méter múlva megérkezel a végállomásra.