Tanúhegyek nyomában 20A

Időpont: 2018. november 24., szombat

Útvonal: Badacsonytomaj - Badacsony, Kisfaludy kilátó - Szigligeti vár - Szent György-hegy

Rajt: Badacsonytomaj, Tatay Sándor Általános Iskola

Cél: Szent György-hegy, Kaán Károly kulcsosház

Szervező: Magyar Kárpát Egyesület és Szent Jakab Zarándok Egyesület

Szintidő: 6 óra

Indítás: 7:15 - 10:30

Nevezési díj: 2300 Ft

Nevezési díj előnevezéssel: 1800 Ft

Előnevezni 2018. november 20-ig ezen az oldalon lehet: www.tanuhegyeknyomaban.hu

Díjazás: jelvény és oklevél

Általános tudnivalók a túráról: Tanúhegyek nyomában 40/20A/20B/15/10

A túra a Cartographia Kupa része.

Cartographia Kupa logo

Információ:

Kohán Balázs, Gász Kata
Tel.: +36 20 575 3230
E-mail: balazs.kohan@gmail.com
Web: https://sites.google.com/site/ukktura/Home/tanuhegyek-nyomaban
a Gulács, mögötte a Csobánc és a Tóti hegy egy badacsonyi kilátópontról
A Gulács, mögötte a Csobánc és a Tóti hegy egy badacsonyi kilátópontról Fotó: funiQ
  • kilátópont a Badacsony északi részén
    Kilátópont a Badacsony északi részén Fotó: funiQ
    Kilátás a Szent György-hegyre a Badacsonyról Fotó: funiQ
  • Kisfaludy-kilátó a Badacsony legmagasabb pontján
    Kisfaludy-kilátó a Badacsony legmagasabb pontján Fotó: funiQ
  • látványos panoráma a badacsonyi Páholykő-kilátóhelyről Badacsonytomaj és Badacsonyörs felé
    Látványos panoráma a badacsonyi Páholykő-kilátóhelyről Badacsonytomaj és Badacsonyörs felé Fotó: funiQ
  • kilátás a Badacsonyra a szigligeti várból
    Kilátás a Badacsonyra a szigligeti várból Fotó: funiQ
  • a szigligeti vár és a Szent György-hegy
    A szigligeti vár és a Szent György-hegy Fotó: funiQ
  • kilátás a Csobánc várának romjai mellől
    Kilátás a Csobánc várának romjai mellől Fotó: funiQ
  • útban Csobánc vára felé csodás panoráma kíséri utunk
    Útban Csobánc vára felé csodás panoráma kíséri utunk Fotó: funiQ
  • a Tóti-hegy és a Gulács Gyulakeszi  határából
    A Tóti-hegy és a Gulács Gyulakeszi határából Fotó: funiQ
  • a Badacsony északi oldalából a Gulácsra látunk rá
    A Badacsony északi oldalából a Gulácsra látunk rá Fotó: funiQ
  • Bazalttemplom
    Bazalttemplom Fotó: funiQ

Útvonalleírás

Az iskola kapuján kilépve a szalagokat követve megcélozzuk a kéttornyú bazalttemplomot. Rátérünk a S jelzésre, és azon jobbra tartva megkezdjük a hegy ostromát. A faluból kiérve az erdőben, majd a Felsőkolónia épületei mellett elhaladva tartós emelkedőn érünk a Klastrom-kúthoz. Továbbmegyünk a S jelzésen. Az emelkedő átmenetileg enyhül, rövidesen keresztezzük a P jelzésű Kuruc körutat. 200 m múlva elérjük az országos K jelzést, azon balra fordulunk. Átmegyünk a Kőkapun, és az emelkedő után balra tartva felérkezünk a túránk első hegycsúcsán, a Badacsony tetején álló Kisfaludy-kilátóhoz – 1. ellenőrzőpont.

Az igazolás után a kilátótól a P▲ jelzésen térünk vissza a K jelzésre, amelyet most már rövid megszakításokkal (Szigligeten és a Szent György-hegy lábánál) egészen a Szent György-hegyen lévő esőházig követünk. Nyiladékon ereszkedünk lefelé, majd 240 m múlva balra térünk. Ösvényen, később kőlépcsőkön érkezünk a Hertelendy-emlékhez, ahol váratlanul jobbra felfelé indulunk tovább. Visszamászunk a hegy platójára, ahol a nyiladék folytatásán balra térve érkezünk az Egry József-kilátóhoz. Itt jobbra folytatjuk utunkat, a hegy meredek letörésével párhuzamos erdei ösvényen. Érintjük a Ranolder-keresztet, majd a Tördemici-kilátó előtt balra elindulunk le az igen meredek, 464 fokú Bujdosók lépcsőjén.

A lépcső alján balra teszünk pár lépést a szintben haladó, P jelzésű Kuruc körúton, majd az egykori Rodostó turistaházat balról megkerülve aszfaltútra érünk, melyen jobbra, lefelé indulunk tovább. A Dongó-kút érintésével ereszkedünk le Badacsonytördemicre, ahol a Hősök útján jobbra megyünk 50 m-t, majd balra fordulva a Zöldfa utcán megyünk tovább lefelé. A fénysorompónál jobbra kitérőt tehetünk a vasútállomásra, OKT bélyegzés céljából. A vasutat, majd a 71-es főutat óvatosan keresztezve haladunk tovább Szigliget felé.

Szigligetre érve a K+ jelzés elágazásánál találjuk az úttól balra az Avasi templomromot – nézzük meg közelebbről! A romtól visszatérünk a K jelzésre, a műútra. A Réhelyi, Kossuth, Kisfaludy utcákon érünk a vár alá. A Várkávézónál találjuk az első frissítőpontunkat. A várpénztárnál kis időre elhagyjuk a K jelzést, hogy a SL jelzésen felmásszunk a Szigligeti várba, ahol a 2. ellenőrzőpontot találjuk.

Visszatérve a várpénztárhoz jobbra fordulunk, és újra a K jelzésre térünk. Erdei úton ereszkedünk lefelé a Ciframajorig, ott jobbra fordulunk, és a 71-es úttal párhuzamos kerékpárúton megyünk 1 km-t, ügyelve az esetleges kerékpáros forgalomra. A hegymagasi elágazásnál a csatlakozó P jelzéssel balra fordulunk, és közeledünk a Szent György-hegy felé, még mindig műúton. A hegy lábánál a kanyarban jobbra térünk, átmenetileg elhagyva a K–P jelzéseket! 280 m-t megtéve a Horváth pincéhez érünk, itt ismét frissíthetünk. (Az igazolólapon lévő bónt vagy itt, vagy a következő frissítésnél használhatjuk fel.)

A pince mellett felfelé indulunk tovább a szőlők között, eleinte úton, majd ösvényen. A Lengyel-kápolnához vezető aszfaltút kanyarulatában csatlakozunk vissza a K–P jelzésbe, amelyen felfelé haladunk tovább. A kápolnához érve a csatlakozó S jelzéssel együtt balra fordulunk, és elsétálunk a Tarányi-présház mellett. Az iható, bővizű Oroszlánfejű-kút után 150 m-rel jobbra folytatódik a turistaút, amely itt könnyen eltéveszthető. Szőlőskertek között, végül erdőben felfelé haladva érjük el a Szent György-hegy nyugati oldalában lévő turistaút-csomópontot, ahol a P–S jelzésektől elbúcsúzva jobbra, a K jelzésen folytatjuk a hegymászást.

Az út során rátalálhatunk a Mennyországra, ahol igazi mennyei finomságokkal várnak a házigazdák.

Igen meredeken emelkedő úton érünk fel a felső szőlőskertekhez, majd az erdőbe térve rövidesen az esőháznál találjuk magunkat. Itt elhagyjuk a K jelzést, és balra, a K▲ jelzésű ösvényen mászunk fel a Szent György-hegy csúcsára, a 3. ellenőrzőpontra.

Igazolás után északi irányba folytatjuk a túrát a helyenként meglehetősen mocorkás, nehezen járható K▲ jelzésen. 200 m-es szakaszon átmenetileg csatlakozik balról a P jelzés, de a Bazaltorgonák fölötti kilátópontnál élesen jobbra fordulva elhagyjuk azt. 100 m múlva visszacsatlakozunk a K jelzésbe, amelyen balra, a Bazaltorgonák között vezető igen meredek ösvényen óvatosan leereszkedünk a Kaán Károly Kulcsosházhoz, amely a 20A táv célja.