Tokaji Bakancsos Bortúrák - Furmint 25

Útvonal: Tokaj – Sípálya – Hársas – Dobai – Tarcal – Terézia kápolna – Szentkereszt – Nagy-Kopasz, TV-torony – Szerelmi pincesor – Tokaj, Kollégium

Időpont: 2017. szeptember 10., vasárnap

Rajt: Tokaji Ferenc Gimnázium kollégiuma. Tokaj, Bajcsy Zs. út 15-17.

Indítás: 8:00 - 9:00 között

Szintidő: 7 óra

Nevezési díj: 800 Ft

Cartographia Kupa-kedvezmény: 100 Ft

Szervező: Miskolci Vasutas S.C. Természetjáró Szakosztálya

Általános tudnivalók a túráról: Tokaji Bakancsos Bortúrák 50/30/25/15/10

A túra a Cartographia Kupa része.

Cartographia Kupa logo

E-mail: csarnai.bela@gmail.com
Web: www.mvsctura.try.hu

Útvonal

A kollégiumból kijőve átmegyünk az úttesten, jobbra térünk a P– és Z– jelzésen, amelyből a P– lesz a miénk egészen Tarcalig. A Millennium hotel után tovább megyünk a városközponton átvezető Rákóczi úton, majd a millenniumi emlékmű mellett balra térünk a Hímes-udvar felé vezető Dózsa György utcán.

Az Önkormányzat által nemrég kialakított jobbra kiágazó ösvényen a temetőtől feljebb csatlakozunk be a régi P– jelzésbe, felmegyünk a pihenőpadokhoz, ahol a Z– jelzéssel találkozunk. Kb. 200 méternyi együtt haladás után balra a felfelé haladó P– jelzésen megyünk tovább. Haladásunk közben a Borostyán tanösvény egy tájékoztató táblánál balra kitér, majd a P▲ jelzés is balra felmegy. Nekünk jobbra kell menni a P– jelzésen át a sípályán, majd a műúthoz érve jobbra lefelé megyünk azon, egy erős jobb kanyar után a jobbra haladó P+ jelzésnél balra lemegyünk a műútról egy akácerdőbe. Egyenesen haladunk utunkon, majd balról szőlő mellett 80 méter után balra, 10 méter után jobbra fordulunk a szőlők között. Kb. 10 méter széles akácsávon keresztül menve előttünk Tarcal és a Zemplén látképe. Megyünk lefelé, négy darab T alakú beton oszlopnál érjük el az 1. Ellenőrző pontot, ahol a piros 2-es szám közelében lévő zsírkrétával jelölünk.

Ezután balra térünk a viharok által eléggé tönkretett úton, jobb oldalon szép zöld színű tó látható egy elhagyott bányaterületen, mögötte Tarcal új nevezetessége, az Áldó Krisztus szobra látszik.

Az útkereszteződésnél jobbra megyünk, hosszabb út után érünk be a bányaterületre, ahonnan balra megyünk kifelé, haladásunk közben hirtelen jobbra egy meredek ösvényen ereszkedünk le, illetve ha túl meredeknek tűnik, tovább menve a szalagozott úton U alakú haladás és 200 méter megtétele után szintén a meredek lejtő alá érünk. A széles úton jobbra tovább menve az Áldó Krisztus szoborhoz felvezető aszfaltozott útra érünk. A szobor és a szép panoráma megtekintése után a lépcsősoron és a levezető úton a templomok mögötti parkolóhoz jutunk. A református templom kertjén át visszajutunk a P– jelzésre. A Siderius János utcán kiérünk a Fő útra, a P– balra elkanyarodik, mi a Fő úton jobbra megyünk a P■ jelzésen az autóbusz megállóig, ahol meg is találjuk a túra 2. Ellenőrző pontját.

A buszmegálló közelében a jelen a Szőlőhegy utcán felmegyünk 100 métert, majd a szalagozást követve balra haladunk a Könyves Kálmán utcán, és a Könyves Kálmán szobor mellett baloldalon megyünk el, át a Klapka téren a Keresztúri útig. Balra 10 métert teszünk meg és a Fő úton jobbra elindulunk ki a településről. A Sport tér után a Degenfeld Kastélyszálló és Pincészet impozáns épülete után a Tarcal vége tábla előtt felmegyünk a szőlősorok között a bitumen úton a 3. Ellenőrző ponthoz, vagyis a szépen felújított Terézia kápolnához.

Innen a szalagozáson megyünk le, majd jobbra indulunk. A bodzatelepítés után jobbra fordulva a szőlő és bokros rész között haladunk kb. 500 métert, itt jobbra fordulunk és a szőlő és az akácos között megyünk enyhén emelkedve kb. 300 métert. Itt jobbra fordulva az akácoson átvezető szekérúton haladunk. Szántások után balról szőlő tábla mellett kimegyünk a Bodrogkeresztúr – Tarcal közötti műútig, ott jobbra kb. 10 méter után átmegyünk a műúton, majd balra egy szekérúton haladunk szalagozás alapján addig, míg el nem érjük a P+ jelzést.

Ezután a P+ jelzést követve a szőlősorok mellett bemegyünk a néhol 8 -10 méteres löszfal között haladó úton. A bemélyedés után a szőlőtáblák között és mellett a jól látható TV torony irányában felmegyünk az akácerdőig, amelyen áthaladva egészen a műútig megyünk. A műúton balra felmegyünk a P– jelzésig. Azon balra felfelé, majd a jelzés balra kanyarodása után továbbra is a műúton haladva elérjük a TV-torony előtt a 4. Ellenőrző pontot.

Innen visszaindulunk a P▲ jelzésen lefelé, majd tovább a P– jelzésen. A Z– jelzéssel találkozva még vagy kb. 250 métert megyünk tovább lefelé az együtt haladó két sávjelzésen. Pihenőpadokhoz érünk, ahol a piros sáv balra lekanyarodik. Mi tovább megyünk a Z– jelzésen kb. 150 métert a tetőn, majd a jelzett út hirtelen jobbra fordul és keskenyebb ösvényen erősen lejteni kezd. A völgybe leérve balra fordulunk és köves úton haladunk le egészen a vasútig. Itt balra a Szerelmi Pincesorra jutunk, majd a felújított Országzászló alatt elmenve kimegyünk a Bajcsy-Zsilinszky útig, amelyen balra térve érünk a kollégiumban lévő célhoz.