Tompa Mihály teljesítménytúra (20 km)

Útvonal: Putnok - Mohos-tavak - Mohos-vár - Kelemér - Piroska-hegy - Piroska-tető - Putnok

Rajt és cél: Putnok vasútállomás melletti Gesztenyés söröző

Gömöri Múzeum Putnokon
Gömöri Múzeum Putnokon Fotó: Vasutas Természetjáró Baráti Kör, Bánréve ©

Indulási idő: 7 és 10 óra között

Szintidő: 5,5 óra

Nevezési díj: 600 Ft/fő

(MTSZ, TTT, MSTSZ, VTSZ tagság esetén, valamint a Magyar Turista kártyával rendelkezőknek 500 Ft/fő, diákoknak 500 Ft/fő.)

Díjazás: Minden résztvevő kitűzőt és emléklapot kap, emellett az indulóknak a Keleméri Tompa-ház díjmentesen megtekinthető.

Szolgáltatás: Csokoládé és gyümölcs.

Általános tudnivalók a túráról: Tompa Mihály teljesítménytúra (10/20/25/35 km)

Útvonal

A putnoki vasútállomástól a Gesztenyés sörözőben lévő Rajt-Céltól indulunk. Útvonalunk Kelemérig megegyezik az OKT útvonalával. Ragaszkodjunk a viszonylag jól követhető K– jelzéshez.

Putnokon a vasútállomás szomszédságában lévő Gesztenyés sörözőtől indulunk el a Rákóczi úton, majd óvatosan átkelünk a forgalmas 26-os főúton (Kossuth út), ezután a városból Kelemér felé kivezető utcán, a Serényi Béla úton haladunk. A Forrás-völgy vége felé elhagyjuk az országutat, azzal párhuzamosan haladunk, majd a halastavak után az iható vizű Pálma-forrásnál betérünk az erdőbe. Felmegyünk a Piroska-hegy nyergébe, keresztezünk egy kiszalagozott utat, – de ezzel ne foglalkozzunk – és a Kis-Mohos-tóig leereszkedünk. Vizet ne keressünk, mert ez egy úszó tőzegláp. Itt balra kitérünk a KL jelzésen és a Mohos-várnál (földvár) érintjük az 1. ellenőrzőpontot.

Pálma-forrás
Pálma-forrás Fotó: Vasutas Természetjáró Baráti Kör, Bánréve ©

Visszatérünk a K– jelzésre, elhaladunk a Nagy-Mohos-tó mellett (itt is ritkán látni vizet), és a parkolónál kiérünk az aszfaltútra. Keresztezzük a 20- és 25 km-es túra szalagozását, majd az országúton, illetve annak két kanyarját is levágva, az OKT-t követve, beérünk Kelemérre. A kereszteződés előtt, a lelkészlak tornácán találjuk a 2. ellenőrzőpontot.

keleméri paplak, hátul a Tompa Mihály emlékház
Keleméri paplak, hátul a Tompa Mihály emlékház Fotó: Vasutas Természetjáró Baráti Kör, Bánréve ©

A Tompa emlékház a túra résztvevői számára, díjmentesen megtekinthető, és az OKT-t teljesítők számára igazolóhely is. Az emlékház elhagyása után – a szalagozás mentén – a buszmegálló felé vesszük az irányt, körülbelül 250 méter megtétele után az első utcán balra, a Dózsa György úton, Kiskeleméren keresztül, indulunk visszafelé. 200 méter múlva az utca kettéágazik, itt jobbra fordulunk és utunkat jelzetlen úton, a szalagozást követve folytatjuk. Két oldalon növendék tölgyessel kísérve emelkedőn haladunk, míg fel nem érünk a korábban már érintett parkolóig. Keresztezzük az OKT-t és kiérünk az országútra. Keveset, mintegy 100 métert teszünk meg az aszfalton, majd a tetőn, egy nagy bükkfa mellett befordulunk jobbra, az erdőbe. Egy felhagyott szekérúton a Piroska-hegy 379 méter magas csúcsára kell érkeznünk a 3. ellenőrzőponthoz.

útban a Szörnyű-völgy felé
Útban a Szörnyű-völgy felé Fotó: Vasutas Természetjáró Baráti Kör, Bánréve ©

Igazoltatás után ereszkedünk, majd keresztezzük az egyszer már érintett Piroska-hegy nyergében az OKT-t, innen a Magas-bérc Tanösvényen haladunk felfelé. Kb. 360 méter után a tanösvény balra elágazik, de mi jobbra tartunk a szalagozást követve. Ezen az úton haladunk a szalagozást mentén addig, amíg egy kiépített pihenőnél ismét el nem érjük a Magas-bérc Tanösvényt. A tanösvényen innen egy jól járható dózer úton jobbra lefelé indulunk tovább. Kb. 450 méter után a tanösvény balra elkanyarodik, mi pedig tovább haladunk déli irányba a szalagozással jelölt dózer úton. 500 méter után a dózer út hirtelen balra kanyarodik, egy horhos kikerülése miatt, ezután nem sokkal kiérünk az erdőből. Innen már megpillanthatjuk Putnok szélső házait, illetve jó idő esetén Ózdig is el lehet látni.

A kilátó pontnál balra fordulva nyílt terepen tovább megyünk a dózer úton addig, amíg el nem érünk egy akácos szélén egy útkereszteződést. A dózer út itt egyenes irányba hirtelen ereszkedni kezd, de mi nem erre megyünk tovább, hanem jobbra fordulunk az akácosban egy ritkábban járt füves útra. Ez az út elvisz egy szántóföld szélén egészen a már messziről jól látható mobiltelefon átjátszó antennáig. Itt a murvás úton balra fordulunk és kb. 200 méter után elérjük az OKT jelzését. Itt jobbra fordulunk és az induláskor már végigjárt úton visszamegyünk az OKT-t követve a Rajt-Célba.

a túra névadójának, Tompa Mihálynak mellszobra a költő emlékháza előtt
A túra névadójának, Tompa Mihálynak mellszobra a költő emlékháza előtt Fotó: Vasutas Természetjáró Baráti Kör, Bánréve ©

Eltévedés, bizonytalanság, feladás esetén hívd az útvonal kitűzőjét: