Rákóczi híd

Budapest második legújabb és második legnagyobb hídja az 1995-ben átadott Lágymányosi híd, amely 2011 óta a Rákóczi híd nevet viseli. A híd közvetlenül az Összekötő vasúti híd mellett épült, tömegével és szerkezetével egyaránt illeszkedik vasúti szomszédjához.

balra az Összekötő vasúti híd, jobbra a Rákóczi híd látható alulról
Balra az Összekötő vasúti híd, jobbra a Rákóczi híd látható alulról Fotó: funiQ

A Rákóczi híd köti össze Újbudát a Millenniumi Kulturális Központtal. Budai hídfőjének közelében van a Kopaszi-gát, pesti vége a Nemzeti Színház és a Müpa szomszédságában helyezkedik el.

Rákóczi híd a pesti oldalról nézve
Rákóczi híd a pesti oldalról nézve Fotó: funiQ

A híd helyét már a XIX. században kijelölték a városrendezési tervekben, ekkor azonban még csak egy keskeny közlekedési vagy gyalogos hidat terveztek. A II. világháború után megnőtt a gépkocsiforgalom a Balaton felé, a budaörsi gyorsforgalmi út és az M1-es autópálya megépítését követően pedig egyre többször volt torlódás a Petőfi hídon, így elengedhetetlenné vált egy új híd megépítése. A tervek szerint a híd a '96-os világkiállítás résztvevőinek közlekedését is segítette volna, ez a rendezvény azonban végül elmaradt.

Rákóczi híd
Rákóczi híd Fotó: funiQ

A Sigrai Tibor tervezte Lágymányosi híd építési munkálatait 1992-ben kezdték meg, és végül 1995 októberében adták át a forgalomnak a hidat. Ez volt a főváros első olyan Duna-hídja, amely nem egy személyről, hanem földrajzi elhelyezkedéséről kapta a nevét. Az átadás előtt ugyan szó volt a Szent László híd elnevezésről is, de végül nem ezt választották. A későbbiekben felmerült Latinovits Zoltán, Kossuth Lajos, Mátyás király és Szent István neve is mint névadóké, illetve a javaslatok között volt a Béke hídja elnevezés is. Végül 2011 nyarán keresztelték át a hidat Rákóczi hídra, tisztelegve a jeles magyar történelmi család előtt.

A hídon használt festék minőségi hibás volt, a kezdetektől fogva hámlott. A híd pilonjait és korlátait ezért 2011-ben újrafestették, a híd alján azonban meghagyták az eredeti festést. Mindkét oldalon a híd feljáróinál elhelyeztek egy mészkő címert, zászlórudat és fekete gránit „írott köveket”.

Rákóczi híd a budai oldalról nézve
Rákóczi híd a budai oldalról nézve Fotó: funiQ
  • kilátás a Kopaszi-gátról a Rákóczi hídra és a mögötte emelkedő MüPára
    Kilátás a Kopaszi-gátról a Rákóczi hídra és a mögötte emelkedő MüPára Fotó: funiQ
  • Rákóczi híd a az 1-es villamos Közvágóhíd megállójából
    Rákóczi híd a az 1-es villamos Közvágóhíd megállójából Fotó: funiQ
  • Rákóczi híd
    Rákóczi híd Fotó: funiQ
  • Rákóczi híd a pesti oldalról nézve
    Rákóczi híd a pesti oldalról nézve Fotó: funiQ
  • mészkő címer a Rákóczi híd feljárójánál
    Mészkő címer a Rákóczi híd feljárójánál Fotó: funiQ
  • fekete gránit „írott kő” a Rákóczi híd pesti végén
    Fekete gránit „írott kő” a Rákóczi híd pesti végén Fotó: funiQ

Az öt, egyenként 35 méter magas pilonnal rendelkező, hatnyílásos Rákóczi hídon már a kezdetektől fogva tervezték az 1-es villamos átvezetését, ennek ellenére csak 2015 tavaszán indult meg a hídon a villamosközlekedés. A hídról szép kilátás nyílik az ELTE Lágymányosi Campusra és a Gellért-hegyre is.

az ELTE Déli és Északi tömbje a Rákóczi hídról nézve
Az ELTE Déli és Északi tömbje a Rákóczi hídról nézve Fotó: funiQ

Túraajánlatok

Egyetemek és parkok a Duna két partján Az egyetemi negyedtől a Kopaszi-gátig tartó rövid, de annál tartalmasabb túra a lágymányosi és a ferencvárosi Duna-partok patinás városképét járja végig, miközben rengeteg érdekes épületet ismerünk meg, és többször is keresztezzük a Dunát.