Bunker-túra
Töltsd le az útvonalat GPX-fájlként a GPS eszközödbe!Útvonal: Páka erdei vasúti állomás – kitérési lehetőség: templom Öveges-ház– Csömödér felé vezető út – Letérés a Bunkerpark kiépített túraútvonalra – visszatérés a Csömödér felé vezető útra – Csömödér erdei vasúti állomás.
- Túra típusa: Erdei vasúthoz kapcsolt gyalogos túra
- Túra hossza: 4,5 km (kitérő Öveges Emlékház)
- Ajánlott időszak: kora tavasztól késő őszig.
A gyaloglást a pákai erdei vasút megállótól indítjuk. Csömödérről indulva 10 perc vonatozás után érünk a pákai erdei vasúti állomáshoz. Kistolmácsról indulva a vonatozás 1 óra. Vonatozással együtt a program kiinduló ponttól függően 2-5 óra között mozog.
Útvonal
Páka – Öveges Emlékház
Zala megye nyugati részén, Lentitől délkeletre fekvő település. Lenti 11 km, Csömödér 3 km, Kányavár 5 km, Szécsisziget 6 km távolságra található. Jellegzetes zalai település, szép szőlőheggyel. A település neve elsősorban Öveges József fizikus, piarista tanár miatt ismerős. A településen született, lakóházában ma múzeum működik. (Páka, Kossuth u. 41.) Az emlékház csoportosan és egyénileg is látogatható. A kiállításon Öveges professzor bútorai, személyes használati tárgyai, kísérleti eszközei, valamint fotókiállítás is látható.
Bunkerpark
A Páka és Csömödér közötti erdőben megbúvó védvonal igazi történelmi kuriózum. Igazi hidegháborús emlékek találhatók a Páka és Csömödér között lévő erdőben. Ez a hidegháborús bunkerrendszer, mely körülbelül 630 km hosszúságban futott az osztrák határtól egészen a román határig. Az erődrendszer építményei legnagyobb számban Dél-Zalában maradtak meg. Ezekről az építményekről az elmúlt évekig szinte senki sem tudott, vagy legalábbis nem tulajdonított neki értéket, holott olyan méretű védelmi rendszerről van szó, melynek Európában nincs párja.
A „Magyar Maginot-vonal”-nak aposztrofált erődrendszer majdnem kétszer olyan hosszú, mint a névadó, francia Maginot-vonal (350 km). A védvonal kialakítása 1950-ben kezdődött meg. Ennek során megerősítették a határőrséget és az ÁVH-val közös járőrözést vezettek be, továbbá eltávolították a közigazgatásból és a kereskedelemből a nem megbízható személyeket. A legköltségesebb szakaszban egy nagyszabású erődrendszer kialakítása kezdődött meg szovjet katonai szakértők közreműködésével. A Déli Védelmi Vonal három védőövből állt, ezek közül az első az úgynevezett fővédőöv épült ki a legteljesebben. Az itt található erődítményeket – melyeket a köznyelv bunkernek hív – szovjet tervek alapján építették 1952 és 1955 között.
Csömödér
Csömödér az erdei vasútnak nevét kölcsönző település. Itt volt az erdei vasút végállomása 1999-ig. Ennek a vasútvonalnak a lenti erdei vasúttal történt összekötése után egy közbeeső állomássá vált. A vasútállomás mellett van a Zalaerdő turistaszállója.
Vissza az erdei vasúthoz kapcsolódó programokhoz
A Csömödéri Állami Erdei Vasúthoz kapcsolódó programok Több mint 100 km-ével a Csömödéri Erdei Vasút kisvasút-hálózata a legnagyobb az országban, de csak 32 km-en van személyszállítás. Lenti és Kistolmács között a zalai dombságon át zakatol a vonat, aminek mentén helyi termékekről szóló programokat, gyalog- kerékpáros- és tematikus túrákat is ajánlunk.