Csepel-sziget északi kör

Szigetszentmiklós - Szigetcsép - Tököl - Lakihegy

Könnyed, sík túra a Csepel-sziget északi területén. Hangulatos Duna-part, kellemes, erdős szakasz és kertvárosi környezet váltakozik a közepesen hosszú kör során. Utunk közben megállhatunk egy tanösvénynél vagy egy szabadstrandnál, de megnézhetjük közelről hazánk legmagasabb építményét is.

Lakihegyi adótorony
Lakihegyi adótorony Fotó: funiQ

A túra útvonala sík területen halad, nagyobb emelkedők nélkül. Nagyobb autóforgalomra csak Szigetcsép bevezető szakaszán és Tököltől délre számíthatunk. A földutak eső után sárosak lehetnek, pocsolyákkal megtűzdelve, de ez is inkább csak a Diana sétány és Szigetcsép között jellemző.

A túra kiindulópontja a Szigetszentmiklósi HÉV állomás. Az Árpád utcán indulunk el, majd balra fordulunk a Szilágyi Lajos utcára, ahol újra balra fordulunk az első keresztutcánál a Kinizsi utcába. A HÉV sínek alatti alagútból kiérve jobbra fordulunk, ez a Horgász utca, amin az Eurovelo6 is halad. Ez a rész a Diana sétányig végig üdülő övezet, kis forgalmú utakkal, több bolttal, vendéglővel és általában az utcai kutak is működnek.

Körülbelül 300 méter múlva az utca neve Rév sorra változik. Itt egy útelágazás található, ahol ha balra fordulunk, a szigetszentmiklósi úszóláp tanösvényhez érünk. A tanösvény Európa második legnagyobb úszó lápját és környezetét mutatja be, 700 méter hosszan. Kerékpárral nem lehet végigjárni, mert több, lépcsővel ellátott híd is van az útvonalon. Ha itt letesszük a bicajt, a bejáratnál pihenőhelyet és büfét is találunk. A tanösvény másik vége a Diófa utcánál található.

a Ráckevei-Duna egy szakasza
A Ráckevei-Duna egy szakasza Fotó: funiQ

Folytatva utunkat, 1 kilométer múlva a Rév sor újra nevet vált, és már az Ádám Jenő sétányon haladunk, ami a Gyökér utcai kereszteződés után nem sokkal egy rövid szakaszon földúttá válik. Még egy jó darabig az Eurovelo6-os úton haladunk, ezért csak a táblákat kell figyelni. Az Ádám Jenő sétány végénél található panziónál jobbra fordulunk és kiérünk a Csépi útra. Itt óvatosan keljünk át a forgalmas Mű úton (szintén Eurovelo6 tábla jelzi az utat) a Dunasorra.

Tipp: A Dunasorról a Dunaparti Pizzéria és Étterem után jobbra a Szabadkai útra fordulva haladjunk a Nefelejcs utcáig, ott balra befordulva, az utca végén ismét balra fordulva a Rákóczi utcán érjük el az Emese parkot, ami egy Árpád-kori várispánság életét mutatja be. A programokba, a park életébe mindenki aktívan bekapcsolódhat. A parktól nem messze, az utca végén található a Szigethalmi Vadaspark és Állatsimogató.

2,5 kilométer múlva érünk el a Rubicon utcához, ahol balra fordulunk. Az utca könnyen felismerhető, mert a jobb oldalon egy nagy „Viszontlátásra Szigethalom” feliratú tábla van az utcával egy vonalban.

A Rubiconon átkelve a Diana sétányon találjuk magunkat a Duna partján (ne ijedjünk meg az utca végén a kicsit gondozatlan bozóttól). A Diana sétány végig földes, murvás út, de cserébe végig a Duna mellett tekerhetünk, csodálatos kilátással.

szerb ortodox templom
Szerb ortodox templom Fotó: funiQ

A sétány végén egy rövid, szűk ösvényen egy újabb földútra jutunk, itt tartsunk balra. Ezen a földúton viszonylag sok a kátyú, amelyekben eső után megmarad a víz, de kikerülhetőek, és a sár sem túl nagy. A földút végén Szigetcsépre érünk, a már aszfaltozott Barátság útjára. Tovább haladva elérjük a Fő utcát, itt balra kell kanyarodni. Rövidesen elérjük az út túloldalán lévő szabad strandot. A homokos partos strand nagyon szép helyen van, és szezonban egy büfét is találunk itt.

A strand után nem sokkal az út bal oldalán áll egy szerb ortodox templom, aminek értékes dísze az 1907-ben felújított ikonosztáz. A templomot elhagyva az első utcán jobbra fordulunk a Táncsics Mihály utcába. Azonban ha van kedvünk, akkor ne forduljunk be egyből, hanem haladjunk tovább a Fő utcán 200 métert a katolikus templomig, aminek nagyon szép kertje van.

a Republic zenekar énekesének, Bódi Lászlónak „Cipő” emlékműve
A Republic zenekar énekesének, Bódi Lászlónak „Cipő” emlékműve Fotó: funiQ

A Táncsics utca és Kültelek utca sarkán található Bódi László „Cipő”, a Republic együttes elhunyt énekesének emlékműve. Tovább haladva, az utca elnevezése Zrínyire, majd Jókaira változik, aminek a végén balra tartunk, de szinte egyből el is fordulunk jobbra, és a HÉV síneken átkelve, a távolban már láthatjuk a Százhalombattai Finomító tornyait.

Két kilométernyi aszfaltozott út után 200 méter földút következik, majd az 5101. számú közútra érünk, ahol jobbra kanyarodva Tököl felé vesszük az irányt. A városhoz közeledve először elhaladunk a Szent Anna-kápolna, majd a fiatalkorúak börtöne mellett.

Kisboldogasszony-templom és a mellette lévő kis park
Kisboldogasszony-templom és a mellette lévő kis park Fotó: funiQ
  • napóra Tökölön
  • napóra
    Napóra Fotó: funiQ
  • a Tízparancsolat egy kőtáblába vésve a Kisboldogasszony-templom kertjében
    A Tízparancsolat egy kőtáblába vésve a Kisboldogasszony-templom kertjében Fotó: funiQ

Tökölre a Ráckevei úton érkezünk be, ami később már a Fő utca nevet viseli. Jobb kéz felől a Hősök terét elhagyva, a bal oldalon található a középkori alapokra épült Kisboldogasszony-templom, ami előtt balra fordulunk, a Tököl és Százhalombatta között működő rév irányába. Az átkelőnél két földutat találunk jobbra, a Dunához közelebbi a büféhez vezet, de mi a másik földúton folytatjuk utunkat.

5 kilométert haladunk a földúton kellemes, erdős környezetben és több horgásztó közelében, majd a Fővárosi Vízművek területéhez érünk. A sorompó mellett elhaladva az út nemsokára balra fordul, és a Duna menti ligeterdőn átvágva aszfaltozott út következik 6 kilométer hosszan, amit erdők kísérnek mind a két oldalon. Ez az egyik vízvételi hely Budapest közelében, az itteni kutak biztosítják Budapest és a környék ivóvízének egy részét.

Fontos tudni, hogy a területre való belépéshez engedély szükséges, amit a Fővárosi Vízművektől igényelhetünk ingyenesen. (Innen lehet letölteni az igénylőlapot)

Az aszfaltozott úton az M0-ás hídjáig tekerünk, de még közvetlenül a híd előtt jobbra fordulunk, a gáton átkelve a Skála utcába érkezünk, majd az első utcán jobbra fordulunk. A Dunadűlő utcán haladunk tovább, aminek a végén balra kanyarodik az út és egy újabb gáton átkelve a Révész utcába jutunk. Ezen végighaladva a II. Rákóczi Ferenc útra érünk, ahol jobbra fordulunk, majd száz méter múlva, a közlekedési lámpánál az út túloldalán lévő gyalog- és kerékpárúton folytatjuk túránkat, amely a Massányi Károly út mellett halad tovább.

az adótorony középrésze, ahol a feszítőköteleket is láthatjuk
Az adótorony középrésze, ahol a feszítőköteleket is láthatjuk Fotó: funiQ
  • a torony talpcsuklója
    A torony talpcsuklója Fotó: funiQ
  • a Lakihegyi adótorony alsó része
    A Lakihegyi adótorony alsó része Fotó: funiQ
  • a Lakihegyi adótorony alsó fele és környéke
    A Lakihegyi adótorony alsó fele és környéke Fotó: funiQ
  • bicikliút Szigetszentmiklóson, háttérben a Lakihegyi adótoronnyal
    Bicikliút Szigetszentmiklóson, háttérben a Lakihegyi adótoronnyal Fotó: funiQ

A II. Rákóczi Ferenc út és a Massányi út sarkánál található a Lakihegyi adótorony, ami 314 méteres magasságával hazánk legmagasabb építménye. Külön érdekessége az 1933-ban átadott toronynak, hogy az építmény 280 tonnás tömegét két, egymással szembe fordított, különleges szilárdságú porcelán csonka kúp és az ezekre ágyazott acél félgömbök tartják.

A kerékpárúton haladva a Petőfi Sándor utcán át érkezünk meg újra a lakóövezetbe. A kerékpárút vége előtt nem sokkal forduljunk balra a Temesvári utcába, majd az utca végén a bölcsődénél jobbra a Babits Mihály utcába. Ezen végighaladva keresztezzük a Lehel utat, és a Rákóczi utcában haladunk tovább egészen a Dunaharaszti útig. Nem is tudjuk eltéveszteni, mert a Rákóczi utca folytatása már zsákutca. A Dunaharaszti útnál jobbra fordulunk, majd 100 méter múlva, az „Y” elágazásnál a bal oldali utcát, a Szilágyi Lajos utcát válasszuk. A harmadik keresztutca az Árpád utca lesz, ahol balra kanyarodva a Szigetszentmiklósi HÉV állomásra érünk, túránk befejező pontjára.

Budapesttől délre aktív térkép A főváros környékén számos nagyon jó kerékpáros útvonalat találhatunk, a Cartographia kiadó Budapesttől délre aktív térképe az Etyeki-dombság, Váli-völgy, Velencei-hegység, Csepel-sziget, Pesti-síkság és részben a Gödöllői-dombság felfedezésére ad néhány tippet.