Etyeki kör

Pusztazámor - Etyek - Pusztazámor

A Zámori-patak völgyében fekvő Pusztazámorról induló rövid túra túlnyomórészt földúton halad, ezért vastagabb kerekű kerékpár ajánlott. A végeláthatatlannak tűnő etyeki szőlőkből csodás kilátás nyílik a tájra, és az időnkbe az is belefér, hogy megismerjük a két kistelepülés látnivalóit.

látkép útban Etyek felé
Látkép útban Etyek felé Fotó: funiQ

A túra 90%-ban földúton halad. A földút Gyúró felé köves, nagyobb méretű murvával felszórt, ezért szélesebb gumi ajánlott. A gyúrói reptér utáni lejtő mély vízmosásokkal tarkított, óvatosan haladjunk lefelé. Etyek és Pusztazámor közötti földút nagy része sima, eső után is járható, kis részen a fű már kezdi benőni a kerékvájatot, ezért néhány helyen rázós.

Pusztazámor földrajzi központjában áll az 1930-ban Szent Imre herceg halálának 900. évfordulójára épített harangláb. Innen indulunk el a Petőfi utcában feljebb lévő elágazáshoz, ahol tábla mutatja, balra a Remeteség és a gyúrói repülőtér. A Hunyadi utcai rövid kaptató után a kereszteződésben balra fordulva érjük el a községi temetőt és a XVIII. században épült zámorhegyi remeteséget. A remetetemplom építésénél felhasználták egy 11 méter hosszú, 6,5 méter széles, XIII. században épült, patkó alakú román templom maradványait is. A remetetemplom épületében napjainkban állandó vallás- és helytörténeti kiállítás látható. A temetőkertből jó idő esetén remek kilátás nyílik Biatorbágyra, Sóskút dimbes-dombos vidékére, és nagyon tiszta időben akár a Zsámbéki-medencéig is ellátni.

Pusztazámori Remeteség
Pusztazámori Remeteség Fotó: funiQ
  • Pusztazámori Remeteség
  • régi síremlék a Pusztazámori Remeteség mellett
    Régi síremlék a Pusztazámori Remeteség mellett Fotó: funiQ
  • harangház
    Harangház Fotó: funiQ
  • régi sírkövek a kolostor közelében
    Régi sírkövek a kolostor közelében Fotó: funiQ

A remeteségtől visszaindulunk a kereszteződéig és az itt lévő földúton folytatjuk utunkat. Mintegy három kilométer után (elhagyva a gyúrói repteret bal kéz felől) elérünk egy négyes útkereszteződést, ahol jobbra fordulva rátérünk az Etyek-Ercsi kerékpáros útra. A földúton egy elnyújtott enyhe jobb kanyarral ereszkedünk le a következő völgybe, majd egy meredekebb kaptató végén lévő bal kanyar után a Szentgyörgyi szőlők mellett haladunk el. A szőlősor végén jobb kanyar következik, majd egy enyhe emelkedő után, jobb kéz felől elhagyva a fehér kőkeresztet balra tart az út. A Gyérvári határ dűlő mellett már újra aszfalton suhanunk a mandulafák szegélyezte úton. Miközben jobb kéz felől feltűnnek a Korda-stúdió épületei, már meg is érkeztünk a 8106 számú közútra, ahol jobbra fordulva Etyek felé vesszük az irányt. Elhaladunk a Korda Filmpark bejárata előtt (a Filmpark látogatható, de csak előzetes regisztráció után,  vezetett túra keretein belül) és a második jobbra eső bekötő úton befordulunk. Az út jobb oldalán tábla is jelzi, hogy az Etyeki Kúria jobbra található.

Tipp: Amennyiben szeretnénk Etyeket jobban megnézni, csak guruljunk le a lejtőn, mert bizony érdemes megnézni a Kálvária dombot, a Magyar-kút nevű forrást (a vize nem iható!) és a körülötte kialakított parkot vagy a többi borászatot, körpincesort.

Etyek Az Etyek-Budai borvidék hazánk legfiatalabb borvidékének számít. A szőlőtermesztésre kiválóan alkalmas település a budafoki Törley pezsgőgyárnak szállítja az alapanyagot, de saját borok termelésében is példásan teljesít.

présház az Öreg-hegyen
Présház az Öreg-hegyen Fotó: funiQ

Ha letértünk jobbra a közútról az Etyeki Kúria felé, akkor présházak és pincészetek között folytatjuk utunkat. Az út végén egy kereszteződéshez érünk, ahol az út Szent Orbán kőből faragott szobra előtt visz tovább, mi pedig jobbra fordulunk. Rövid szakasz után jön a következő elágazás, itt balra tartunk, a Józsefi útra (utca névtáblát ne keressünk), ami végig halad a Zámor patak völgyében, majd a Felsőrét utcán érünk be újra Pusztazámorra. A Felsőrét utcából Petőfi Sándor utca lesz és meg is érkeztünk a falucska földrajzi központjába a haranglábhoz.

panorámakép Pusztazámor és Gyúró között
    Szőlősorok Etyek határában Fotó: funiQ
  • a szőlősorok mögött már feltűntek a Korda Filmpark épületei
    A szőlősorok mögött már feltűntek a Korda Filmpark épületei Fotó: funiQ
  • elhaladunk a Szentgyörgyi szőlők mellett
    Elhaladunk a Szentgyörgyi szőlők mellett Fotó: funiQ
  • Etyek-Ercsi bringatúra útvonal táblája
    Etyek-Ercsi bringatúra útvonal táblája Fotó: funiQ
  • útszakasz Etyek közelében
    Útszakasz Etyek közelében Fotó: funiQ

Budapesttől délre aktív térkép A főváros környékén számos nagyon jó kerékpáros útvonalat találhatunk, a Cartographia kiadó Budapesttől délre aktív térképe az Etyeki-dombság, Váli-völgy, Velencei-hegység, Csepel-sziget, Pesti-síkság és részben a Gödöllői-dombság felfedezésére ad néhány tippet.