Hanság kör a Fertő tónál

Andau – határ, Mosontarcsai (Andaui) híd – Wallern – Tadten – Andau

gémeskút
Gémeskút Fotó: funiQ

Könnyű, kerékpáros körtúránk a Hanság lápvidékén vezet keresztül, elhaladunk a fokozottan védett, ritka óriás túzokok birodalma mellett, átkelünk a mosontarcsai (Andau) hídon, ahol az 1956-os forradalom után honfitársaink tízezrei menekültek át Ausztriába, majd a szépséges Hansági-főcsatorna mellett kerekezünk tovább közvetlenül az országhatár mellett. Mezőgazdasági tájon át, Wallern és Tadten településeken át érünk vissza Andau-ba (Mosontarcsa).

A túra jellege: Szintkülönbség nélküli, teljesen sík területen vezető jó minőségű aszfalt és betonutak minimális mezőgazdasági forgalommal, a Hansági-főcsatorna töltésén jó állapotú kőzúzalékos földút.

Túraleírás

Andau (Mosontarcsa) központjából indulunk körtúránkra, amennyiben gépkocsival jövünk, legcélszerűbb a falu központjában magasodó, jellegzetes, háromtornyú katolikus templom előtt, a Hauptgassén parkolni. Itt még egy kis élelmiszerboltot is találunk, ha fel szeretnénk egy kicsit tankolni a túrára.

Kigurulunk a településen átvezető országútra, balra kanyarodunk a Raiffeisenplatzra, majd a harmadik utcára (Dammweg) balra fordulva már látjuk is a kerékpárút jeleit, a táblával jelzett B22 – Hanságradweg útvonalát követjük végig. Elhagyjuk a temetőt, majd egy pincészetet, és lassan kigurulunk a jó minőségű aszfaltúton a faluból.

Egy 1956-os emlékmű mellett balra fordulunk: a mosontarcsai hídhoz vezető nyílegyenes aszfaltút mentén szabadtéri szoborgalériát alakítottak ki, emléket állítva az 1956-os forradalom leverése után megindult menekültáradatnak, melynek nagy része, 70 000 ember, a tarcsai hídon átkelve, ezen az úton indult a szabad világ felé. Az út menti műalkotások nagy része, főleg a fából készültek már sajnos nincsenek túl jó állapotban.

A teljesen sík, mezőgazdasági jellegű területen mellőzünk egy kerékpáros pihenőt (a kút sajnos nem ad vizet), majd az út jobb oldalán egy kis madármegfigyelő toronyba mehetünk fel. Nagy adag szerencsével láthatjuk a Föld legnagyobb, repülni képes madarát, az akár 16 kg testsúlyú óriás túzokot is.

A sima aszfaltúton kényelmesen érjük el az út végén az Andaui-(mosontarcsai) hidat, mely a magyar-osztrák államhatárt képező Hansági-főcsatorna felett vezet át. Az 1996-ban újjáépített fahíd az 1956-os forradalom leverése után vált nevezetessé, mikor magyarok tízezrei ezen a hídon át menekültek Ausztria felé. A híd mára a szabadság és segítőkészség szimbóluma lett. A szabadságharc bukása után 200 000 magyar menekült nyugatra, közülük mintegy 70 ezren lépték át a határt itt, az andaui hídon. 1956. november 21-én szovjet katonák felrobbantották a hidat, negyven évvel később a régi híd helyén építették a ma látható fahidat, mely történelmi emlékhely és egyben hivatalos határátkelő is.

A túrára személyi igazolványt mindenképp vigyünk magunkkal, hisz a határt többször is átlépjük, és szúrópróbaszerű ellenőrzések előfordulhatnak. A csatorna osztrák oldalán többszintes kilátótoronyból pásztázhatjuk végig a környéket. Menjünk át a fahídon a szépséges Hansági-főcsatorna felett a magyar oldalra, forduljunk jobbra, és párhuzamosan a csatornával, a töltésen jó minőségű, kőzúzalékos földúton folytassuk túránkat.

4,5 km után, egy zsilipnél, ahol a Kis-Répce ömlik bele a Hansági-főcsatornába, balra Kapuvár felé kínálkozik letérő, mi maradunk a töltésen, és Wallern irányába megyünk tovább az útjelzőtábla iránymutatása alapján. Feltűnik előttünk a szép ívű Báró Berg Gusztáv-híd, melyet 2013-ban avattak fel.

Andautól egészen Wallernig útvonalunk megegyezik Európa egyik legmerészebb vonalvezetésű kerékpáros túrájával, a Vasfüggöny-útnak nevezett EuroVelo 13 jelzésű útvonallal, mely az Északi-sarkkörön túl fekvő finn-orosz határtól vezet végig az egykori kommunista világ nyugati határán egészen a Balkánig.

A hídon át visszamegyünk a csatorna osztrák oldalára, balra fordulunk a töltésen vezető földútra, és hamarosan elágazáshoz érünk. Jobbra kanyarodva elbúcsúzunk a főcsatornától és kellemes betonúton kerekezünk tovább a sík tájon Wallern (Valla) felé. Az EuroVelo 13 jelzéseit követve hatalmas zöldségültetvények közt érünk be a faluba. A körforgalomtól tehetünk egy kis kitérőt balra a 100 méterre lévő katolikus plébániatemplom épületéhez, mely 1932-ben épült fel közakadozásból.

Visszatérve a körforgalomhoz, Tadten felé vesszük az irányt a település főutcáján (Hauptstrasse), azonban rövidesen jobbra, a Schlachthausgassére kalauzolnak a B22 kerékpárút jelzései. A falu szélén balra fordulunk egy mezőgazdasági betonútra, mely 2 km után beletorkollik egy másik útba, itt megint balra megyünk, kiérünk az országútra, jobbra fordulunk és a műút melletti kerékpárúton gurulunk be Tadten (Mosontétény) házai közé.

A kis kápolnánál jobbra fordulunk a széles parkos főutcára, majd a templom előtt balra kanyarodó országúton kerekezünk ki a településről. A műút mellett haladó kerékpárúton már csak 2 km az Andau (Mosontarcsa) nyugati szélén fekvő Pusztasee melletti üdülőtelep a gondozott kempinggel. A szép fekvésű Pusztasee fürdőszezonban fizetős strandja népszerű célpont, a túra végét megkoronázhatjuk egy pancsolással a tiszta vizű tóban.

A kempingtől pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkhoz, az Andau központjában magasló templom melletti parkolóhoz.

Túraajánlatok

Fertő tó aktív térkép kerékpártúrái A Cartographia 2016-os Fertő tó aktív térképén ajánlott tíz kerékpáros túra részletes leírása képekkel.