Zamárdi kerékpártúra (32 km)

Útvonal: Zamárdi szabadstrandBalatonendréd – Jabai-erdő – Szántódpuszta – Kőhegyi-kilátó – Zamárdi szabadstrand

A Zamárdi szívéből induló túrán Balatonendréd felé indulunk. Jabapuszta után egy kellemes erdei úton biciklizünk hosszan, amíg Szántódpusztára nem érünk. Itt tehetünk egy kitérőt, majd meglátogatjuk a kivételes panorámát adó Kőhegyi-kilátót, mielőtt visszagurulunk Zamárdiba, a Balaton partjára.

Útvonal

Túránkat a zamárdi szabadstrandon elhelyezkedő Balaton szíve térről indítjuk. A közelmúltban kialakított tér közepén egy vörös homokkő tömb áll, melyet szív alakú nyílás díszít. A térről déli irányban kezdjük utunkat az Eötvös utcán át.

Balaton szíve tér
Balaton szíve tér Fotó: funiQ
  • rátérünk az Eötvös utcára
    Rátérünk az Eötvös utcára Fotó: funiQ
  • áthaladunk a vasúti síneken Zamárdin
    Áthaladunk a vasúti síneken Zamárdin Fotó: funiQ
  • elágazás a Zamárdiból vezető úton
    Elágazás a Zamárdiból vezető úton Fotó: funiQ
  • XVIII. században készült Nepomuki Szent János-szobor a zamárdi Kisboldogasszony-templom mellett
    XVIII. században készült Nepomuki Szent János-szobor a zamárdi Kisboldogasszony-templom mellett Fotó: funiQ
  • tipikus ház
    Tipikus ház Fotó: funiQ
  • alkonyi fényben a Balaton Szíve-szobor
    Alkonyi fényben a Balaton Szíve-szobor Fotó: funiQ

Az Eötvös utcán haladva 400 méter múlva érjük el a Szent István utcát, ahol balra kanyarodunk. Az út erős jobb kanyarral éri el a vasúti átjárót. A lámpás kereszteződésen óvatosan haladjunk át, hátunk mögött hagyva először a Budapest–Nagykanizsa vonalat, majd pedig a 7-es számú főútvonalat. Utunkat a Honvéd utca emelkedő szakaszán folytatjuk a Fő utcáig. Ezen balra fordulunk, és elhaladunk a Kisboldogasszony-templom mellett. A Fő utcán kerékpározunk az út végéig, ahol jobbra kanyarodunk, az Endrédi útra. Ezen az úton hagyjuk el Zamárdit, majd 700 méter megtétele után egy útkereszteződéshez érkezünk. Itt jobbra fordulunk, Balatonendréd irányába. Hamarosan áthaladunk az M7-es autópálya felett, és elérjük Balatonendréd első házait. Balra tekintve szelíden hullámzó dombokat láthatunk. Távolabb Siófok-Töreki, balra és kissé hátrafordulva Siófok és a Balaton tűnik fel.

Elérkezünk ahhoz a ponthoz, ahol tábla jelzi a lekanyarodás lehetőségét Balatonendréd központja felé. Mi egyenesen haladunk tovább a jó minőségű aszfaltúton. Ezt az útszakaszt néhány évvel ezelőtt adták át a forgalomnak. Legyünk körültekintőek, mert a sok lejtő és az aszfalt jó minősége az autósokat nagy sebességre csábítja. A balatonendrédi elágazástól több lejtő és emelkedő kerül utunkba, majd 3 kilométer múlva egy jobb kanyart követően az út újabb 3 kilométeren keresztül nyílegyenesen halad a dombról lefelé. Előttünk a lullai Flóra-hegyet láthatjuk, tetején egy geodéziai és mobiltelefon átjátszó toronnyal. Hosszú ereszkedést követően érjük el a Lullához tartozó Jabapusztát. Haladjunk 300 méterrel tovább az úton, majd a Jabapusztát jelző táblánál forduljunk jobbra, a település felé.

panorámakép Balatonendréd határában
    Útszakasz Jabapuszta és Balatonendréd között Fotó: funiQ
  • látkép Balatonendréd határában
    Látkép Balatonendréd határában Fotó: funiQ
  • lullai Flóra-hegy, tetején egy geodéziai és egy mobiltelefon átjátszó torony látható
    Lullai Flóra-hegy, tetején egy geodéziai és egy mobiltelefon átjátszó torony látható Fotó: funiQ
  • tábla jelzi Jabapusztát és az Aliréti vadászházat is
    Tábla jelzi Jabapusztát és az Aliréti vadászházat is Fotó: funiQ
  • látkép Jabapuszta közelében
    Látkép Jabapuszta közelében Fotó: funiQ
  • útszakasz Jabapuszta felé
    Útszakasz Jabapuszta felé Fotó: funiQ
  • erdei ösvény Jabapuszta után
    Erdei ösvény Jabapuszta után Fotó: funiQ

Tipp: Rövid, de hangulatos kitérőre nyílik itt lehetőség, ha az említett kereszteződésben balra kanyarodunk. Tábla is jelzi, hogy nincs messze az aliréti vadászház, de az addig vezető út is kellemes erdei szakaszon halad át.

Túránkat tehát Jabapuszta felé kanyarodva folytatjuk. Áthaladunk a Jaba-patak kis hídján és elérjük a Dózsa György utcát, majd balra fordulunk. A Dózsa György utcán haladva hagyjuk el Jabapusztát. Az út erős jobb kanyart tesz és emelkedni kezd. Hamarosan egy sorompóhoz érkezünk, mert az út következő szakasza a közforgalom elől elzárt, úgynevezett erdészeti feltáróút. Az áthaladást az erdészet (SEFAG Zrt.) időszakosan korlátozhatja, vadászati tevékenységek esetén meg is tilthatja. Az erre vonatkozó információk a (tiltott időszakok kivételével nyitva álló) sorompó melletti hirdetőtáblákon, illetve az erdőgazdaság honlapján olvashatók.

Jabai-erdő
Jabai-erdő Fotó: funiQ

Elérkeztünk utunk legnyugalmasabb szakaszához. Az erdészeti út jó minőségű aszfaltján 11 kilométert fogunk megtenni. Bár az út a közforgalom elől elzárt, az erdészet gépjárműveivel és munkagépeivel bárhol találkozhatunk, így itt is körültekintően kerékpározzunk! A kanyargós úton 6 kilométert haladva érkezünk el az erdő közepén fekvő apró településrészhez, Tótokilaphoz, majd elhaladunk a nagy vadász és író, Széchenyi Zsigmond kopjafája mellett, amelyet születésének 100. évfordulóján állítottak. Az út emelkedővel és kanyarokkal éri el az M7-es autópálya hídját, amely alatt áthaladunk. Az út ettől kezdve az erdő északi széléig lejt, így könnyedén haladhatunk kerékpárunkkal. 3 kilométer megtétele után elérjük az erdőterület északi szélét, itt egy sorompót találunk, amelyet a korábban már említett erdőlátogatási tilalmak és korlátozások esetén zár le az erdőgazdaság.

A sorompót elhagyva egyenesen folytatjuk tovább utunkat a Balaton felé. Előttünk feltűnik a szántódpusztai Szent Kristóf-kápolna fehér tornya. Másfél kilométer elteltével egy kis kereszteződéshez érkezünk. Balra aszfaltozott út vezet Szántódpuszta II. számú kapujához, kicsit előrébb, jobbra egy földút, a Római út ágazik ki Zamárdi irányába. Mi ezen fogunk haladni, de előtte, ha még időnk és erőnk engedi, érdemes egy kis kitérőt tenni Szántódpusztára.

Tipp: Egyenesen haladunk tovább, majd 400 méter múlva, még a 7-es számú főút kereszteződése előtt balra kanyarodunk. Így érkezünk meg Szántódpuszta főbejáratához. A bejárat előtt autóparkolót találunk, és már jó láthatóak a majorság műemlék épületei. Ne sajnáljuk az időt, érdemes betérni a pusztára!

Szántódpuszta Az egykori apátsági birtok ma kulturális és turisztikai központként működik.

Szántódpuszta
Szántódpuszta Fotó: funiQ
  • sorompó jelzi az erdészeti feltáróút elejét és végét
    Sorompó jelzi az erdészeti feltáróút elejét és végét Fotó: funiQ
  • Széchenyi Zsigmond kopjafája
    Széchenyi Zsigmond kopjafája Fotó: funiQ
  • Szent Kristóf-kápolna
    Szent Kristóf-kápolna Fotó: funiQ
  • dűnék Szántódpuszta felé
    Dűnék Szántódpuszta felé Fotó: funiQ
  • jobbra fekszik a Római út
    Jobbra fekszik a Római út Fotó: funiQ
  • a Római út mentén
    A Római út mentén Fotó: funiQ

Látogatásunk után rövid ideig a már ismert úton haladunk. A szántódpusztai parkolóból keleti irányba, a főúttal párhuzamosan kerékpározunk, majd az út végén jobbra fordulunk, és hamarosan elérjük a már korábban említett Római utat, amely most a bal oldalon található. Az utat könnyű megtalálni, ez az első lekanyarodási lehetőség balra, valamint itt található egy drótkerítéssel körbevett, a vízműhöz tartozó terület is. Ezen a földúton haladunk 1 kilométert.

Kőhegyi kilátó
Kőhegyi kilátó Fotó: funiQ

Az út később kissé emelkedik és kanyarodik, itt a felülete murvás-köves lesz. Hamarosan már a házak, nyaralók közé érkezünk, majd egy újabb kis emelkedőt követően a burkolat már javított bitumenes lesz. Itt egy éles kanyarral jobbra fordulunk, legyünk azonban nagyon figyelmesek, mert autóforgalomra természetesen itt is számíthatunk. Jobbra kanyarodásunk után az úttal együtt balra fordulunk, majd még egyszer balra kapaszkodunk fel a Kőhegy tetejére. Az út végén már megpillantjuk a kilátót, amelyet hamarosan el is érünk. Sétáljunk fel a kilátóba, mert a panoráma magával ragadó. Előttünk terül el a Balaton és a Tihanyi-félsziget innen mutatja legszebb arcát. A Balaton keleti partjától egészen Badacsonyig és a vele szemben lévő fonyódi hegyig futhat tekintetünk, de tiszta időben még a nyugati part vonulata is látható.

panoráma a Balatonra a Kőhegyi kilátóból, szemben Tihany
Panoráma a Balatonra a Kőhegyi kilátóból, szemben Tihany Fotó: funiQ
  • panoráma a Balatonra a Kőhegyi kilátóból, szemben Tihany
  • szőlő a Kőhegyen, a kilátó felé vezető úton
    Szőlő a Kőhegyen, a kilátó felé vezető úton Fotó: funiQ
  • a Kőhegyi kilátó felé vezető Római út
    A Kőhegyi kilátó felé vezető Római út Fotó: funiQ
  • Kőhegyi kilátó
    Kőhegyi kilátó Fotó: funiQ
  • a Kőhegyi kilátó felé vezető, szőlőkkel övezett utca
    A Kőhegyi kilátó felé vezető, szőlőkkel övezett utca Fotó: funiQ
  • Kilátó terasz nevű büfé a Kőhegyi kilátó mellett
    Kilátó terasz nevű büfé a Kőhegyi kilátó mellett Fotó: funiQ

A kilátótól nyugati irányba folytatjuk utunkat az úgynevezett Nyugati pincesoron, ahol közlekedési tábla is jelzi a kötelező haladási irányt. Az út hamarosan erős jobb kanyarral elfordul észak felé, majd lejteni kezd. Óvatosan ereszkedjünk le a hegyről, az út végén pedig forduljunk jobbra, rá a már ismert Római útra. Hamarosan elérjük a kiserdőt, az úttól balra, a fák között pedig a Szamárkőt. Szánjunk pár percet a kő legendájának megismerésére, amelyet az itt elhelyezett tájékoztató táblán olvashatunk.

Utunkat tovább folytatva megérkezünk Zamárdi házai közé. Egyenesen haladunk, több kisebb elágazást követően az út emelkedni kezd. Az emelkedő tetején érjük el Zamárdi Fő utcáját, jobbra ismét egy régi kőkeresztet tekinthetünk meg. A Fő utcán érdemes figyelmesen haladni, mert több régi, szép lakóházat láthatunk. Itt, az út bal oldalán található a zamárdi tájház is, amelyet érdemes felkeresni. Hamarosan feltűnik az utunk elején látott Kisboldogasszony-templom.

Innen már ismerős úton járunk: ahol a Fő utca enyhén lejt, megérkezünk egy négyes kereszteződéshez, itt forduljunk balra, a Honvéd utcába. A lejtős út alján lámpás kereszteződéshez érkezünk, itt keresztezzük a 7-es számú főutat és a Budapest–Nagykanizsa vasútvonalat. A vasútállomást elhagyva jobbra látjuk a Szabadság teret és a városházát. A tér utáni kereszteződésben jobbra, majd rögtön balra fordulunk, a Balaton felé tartó Rákóczi utcába. Az utca végén kanyarodjunk balra, a Kiss Ernő utcába, majd a következő lehetőségnél jobbra, az Eötvös utcába. Innen már feltűnik túránk célpontja, mely kiindulópontunk is volt, a Balaton szíve tér. A csodálatos tihanyi panoráma utunk méltó befejezése!

Szamárkő
Szamárkő Fotó: funiQ
  • kereszt a Római út mentén
    Kereszt a Római út mentén Fotó: funiQ
  • naplemente Zamárdiból nézve
    Naplemente Zamárdiból nézve Fotó: funiQ
  • balra rátérünk a Honvéd utcára
    Balra rátérünk a Honvéd utcára Fotó: funiQ
  • naplementés Balaton Szíve-szobor, a szívben a Tihanyi apátsággal
    Naplementés Balaton Szíve-szobor, a szívben a Tihanyi apátsággal Fotó: funiQ

A Balaton I. Aktív térkép összes túraajánlata

Cartographia - Balaton I-II. Aktív térkép A legismertebb kerékpáros túraútvonal a Balatonnál a Bringakörút, de a parttól kicsit eltávolodva is számos izgalmas és látványos kerékpáros útvonalat találunk. A Cartographia Aktív térképéhez kapcsolódva összesen 22 kerékpáros és 2 gyalogos túrát ajánlunk leírással, képekkel, letölthető trackekkel.

Balaton körüli strandok és élményparkok

Strandok a Balaton partján Beköszöntött a kánikula, az iskolák bezárták kapuikat a nyári szünetre, így épp itt az ideje, hogy kikapcsolódjunk egy kicsit a vízparton. Ha balatoni nyaralást tervezünk, de nem döntöttünk még az úticélról, érdemes tájékozódni, hol milyen strand vár minket.

csopaki strand

Élmények, kalandok a Balatonnál Összeszedtük, hogy hova érdemes menni, ha nem volt elég az aznapi mozgás: listánkban szerepelnek a Balaton körüli kalandparkok, víziparkok, bobpályák, paintball pályák, egy mezítlábas ösvény és csupa olyan hely, ahova a kalandvágyó gyerekeket és felnőtteket bármikor el lehet vinni.

kötélpálya a strand felett (Brázay-Kalandpart)