Dolgozd le a cukrot! - Bicskei kerékpártúra

Pizzafaló
Pizzafaló Fotó: funiQ

Ha kilépve a Pizzafaló Étteremből a római katolikus templom homlokzata felé megyünk, a református templom balra lesz látható, kertjében az Országzászlóval. Ha a Szentháromságról elnevezett katolikus templom előtti díszburkolatára megyünk fel és körbesétáljuk a megújult templomot, láthatjuk Szent István, mellette Tabódy István szobrát. Tabódy István, Bicske plébánosa, halála után huszár posztumusz vezérezredesi rangot kapott katonai múltjára való tekintettel, 2005-ben emelték ezt a szobrot a tiszteletére. A templomkerttel szemben az Árpád-kori templom alapja látható a Hősök Parkjában, a hősi emlékmű előtt. Itt áll még a Városháza, a Járás Bíróság és a Szt. László Általános Iskola épülete.

Szentháromság templom
Szentháromság templom Fotó: funiQ
  • 1956-os emlékszobor - Gyulavári Pál alkotása
    1956-os emlékszobor - Gyulavári Pál alkotása Fotó: funiQ
  • kereszt a Szentháromság templom mellett
    Kereszt a Szentháromság templom mellett Fotó: funiQ
    Tabódy István-emléktábla Fotó: funiQ
  • templomrom
    Templomrom Fotó: funiQ

A templomhajó és a plébánia között haladjunk el, és a József Attila utca forgalmas kereszteződésben keljünk át az óvoda melletti szakaszon kezdődő Kossuth térre, Bicske főterére. Tekerjünk túl a tér sarkán, de ne kanyarodjunk semerre, hanem folytassuk utunkat az Ady Endre utcán, a barokk tengelyen, aminek hajdani neve Kastély utca. Ebben az utcában állt a háborúban sok pusztítást megélt bicskei zsinagóga, aminek maradványai az 1947-es lebontásukig voltak láthatóak. Emlékkő áll balra, az utca elején.

Elérjük Bicske legfontosabb építészeti örökségének, a Batthyány-kastélynak a Bem utcai kapuját. Ez általában zárva, de ez volt valamikor a főkapu. Ehelyett kerékpárral menjünk be a behajtani tilosba balra –bringával szabad – és akár a járdán menjünk jobbra, ahol néhány ház után elérjük a a városlakók és turisták előtt napközben mindig nyitva álló kaput. Örülnek a látogatóknak! Az EU támogatása jóvoltából 2015-ben közel 400 millió forint értékben újult meg a kastélypark, előtte pedig az itt működő Kossuth Zsuzsa Gyermekotthon megyei (korábban fővárosi) fenntartója fordított a kastély karbantartására sok figyelmet.

Batthyány-kastély
Batthyány-kastély Fotó: funiQ
  • Batthyány-kastély
  • Dombormű a Batthyány-kastélynál
    Dombormű a Batthyány-kastélynál Fotó: funiQ
  • Batthyány-kastély parkja
    Batthyány-kastély parkja Fotó: funiQ

Ha visszamegyünk a katolikus templomig és a József Attila utcán 40 km/h-s sebességgel legurulunk a patak völgyébe és a patak hídja után az első lehetőségnél balra bemegyünk egy kis egykori földútra, amit mára mart aszfalttal kezeltek, akkor elérjük az 1-es főútvonalat. Ezen ha átlépünk (figyeljünk a kanyarra), elérjük a Galagonyás-szőlőhegyet. Az út, amin állunk – egykor zsámbéki útnak nevezték, mert valaha ez vezetett oda – Székesfehérvárt és Esztergomot kötötte össze. Ennek az útnak a királyi és a főpapi város között volt Bicske az egyik állomása.

Ha a főútvonal parkolójába és mögé tekintünk balra, láthatjuk azt a területet, ahol az egykori avar temetőt találták. Bicskén, ahol a hatvanas években bicskei embert ástak ki, nem volt nagy szenzáció, amikor 2009-ben az utunk folytatásánál 7-8 ezer éves sírokat tártak fel a Payer-villa mellett, ami pedig tőlünk, és a zöldségestől jobbra eső Bagolyvár fölött áll a lombok között. A villát Edelmann Sebő (1853-1921) premontrei tanár, a szombathelyi múzeum fizikatanára, majd igazgatója, a Vas Megyei Elektromos Művek elnöke állíttatta valószínűleg 1900 körül. A rokon Payer család miatt nevezik jelenleg is Payer villának, sőt Payer Rózsika miatt Rózsika villa néven is szerepelt.

Ha körülnéztünk a Bagóban (Bagolyvár), jöjjünk el itt az első dűlőn, ahol a harmadik-negyedik nagyon igényes ház kettős telekkel a Juhász Borászat. Szőlőültetvényük itt és a távolabbi Málé-hegyen működik. Remek borokat kóstolhatunk itt, különösen a Cabernet Sauvignon érdemes erre. Ha végigmegyünk az első dűlőn vagy bejárjuk a Galagonyást, érdekes képet kapunk. Vannak gondozott földek, szép házak, vannak romok, de vannak helyi családok is, akik innen járnak dolgozni.

A dűlőből rálátunk Bicskére, elérünk egy halastavat, végül a Mányra vezető utat elérve ha jobbra fordulunk, akkor az emelkedőn elérjük az autópálya alatti átjárót, majd a kis kanyar után észreveszünk egy sorompót, ami az erdősziget előtti rétet zárja le. Nagyon vigyázzunk ezen a keskeny Zsámbék-Mány-Bicske szakaszon, ajánlatos kikerülni, mert életveszélyes tempót diktálnak bizonyos kamionok, de akár néhány személyautó is. Legjobb az lenne, ha a Hegyikastélyhoz az első dűlőből nem jobbra kanyarodnánk, hanem balra a körforgalomig, ott tovább a TESCO és a menekülttábor előtt át az M1 alatt. És ott rögtön jobbra van egy viszonylag csendesebb út, a pálya mentén, a Babos-hegy mellett – azon kapaszkodjunk fel inkább (a GPS útvonal is ezt a kerülőt követi a visszaúton is). Ide menjünk be, és az erdei úton tartsunk az egykori Batthyány mauzóleumhoz, illetve Európa hajdan legjobban felszerelt csillagdájának romjaihoz.

Nagy Károly-mauzóleum romjai
Nagy Károly-mauzóleum romjai Fotó: funiQ
  • Nagy Károly-mauzóleum romjai
  • Csillagvizsgáló romjai
    Csillagvizsgáló romjai Fotó: funiQ

Ez a népi nevén Hegyikastélynak nevezett egykori Batthyány-birtok "Bicske fölött a hegyekben" található. A klasszicista mauzóleum mellé építettek egy nyári lakot és egy gazdasági épületet, aminek ma már alig van nyoma. Önkéntesek a területen több kutat is felfedeztek, ahová alpinista eszközökkel le is ereszkedtek. A mellette lévő obszervatórium 1845-ös megépítése után a korabeli Európa legjobban felszerelt csillagvizsgálója volt, Nagy Károly (1797-1868) reformkori tudós, csillagász és matematikus dolgozott helyiségeiben, aki a birtokos Batthyány Kázmérral barátságban állt. A mauzóleumban funkciója ellenére senki sincs eltemetve. Nagy Károly öccse, Nagy Mihály a birtokon hirtelen összeesett és meghalt. Nagy Károly neki építtette a mauzóleumot és úgy gondolta majd őt is itt helyezik örök nyugalomra, de sem Mihálynak, sem Károlynak nem itt lett a sírja.

A mauzóleum vélhetően Pollack Mihály tervei alapján készült, de Pollack részvétele nem bizonyított a tervezésben ugyanis a tervek sincsenek meg. Nagy Károly Párizsban halt meg, s ma már a sírja sem lelhető fel, az egykori temetőt beépítették Párizsban. Viszont Nagy Károlyról elnevezett bolygó kering a Naprendszerben: (115059) Nagykároly = 2003 RJ8 a pontos neve. Sárneczky Krisztián és Sipőcz Brigitta azonosította ezt a 20 magnitúdós kisbolygót 2003. szeptember 5-én Piszkéstetőn. A felfedezés elismeréséhez szükség volt a gyors munkára is, mivel az ezt megelőző két hajnalon Wolf Bickel német amatőr csillagász már lefotózta az égitestet, ám pár napot késlekedett a pozíciók kimérésével, így az adataikat előbb beküldő magyar csillagászoké lett a kisbolygó. A 4-5 km-es égitest 5,21 év alatt kerüli meg a Napot, átlagos távolsága pontosan háromszorosa bolygónkénak.

A terület egy magaslat. Óriási harcok folytak érte, vagy nyolcszor gazdát cserélt a náci és a vörös alakulatok között, sok katona és civil vére folyt el nemcsak a Hegyikastélynál, hanem az egész környéken. Távcső ajánlott, mert szép a kilátás a sorompós rétről Bicskére és Csabdira. A visszaút Bicskére pedig ugyanarra ajánlott, amerről jöttünk, csak a körforgalomnál forduljunk a központ felé, majd ha elhaladtunk a kastély mellett, forduljunk még a Kossuth tér előtt jobbra a Kisfaludy utcán, majd a második utcán balra a Bocskay utcán, és így visszaérünk a Pizzafalóhoz. Ha ez megvolt, vacsorázzunk meg, aludjunk Bicskén, este sétáljunk a városkában. Ha esetleg másnap péntek, ki ne hagyjuk a piaci forgatagot lángos-evéssel vagy lazítsunk egy óra úszással és szaunával az iskolai szünetekben mindenki előtt nyitva tartott Bicskei Tanuszodában, ami hétköznap kora reggel, délután négytől, hétvégén, és vakáció idején egész nap elérhető.