funiQ logo

Körös körül 70 kerékpártúra

Töltsd le az útvonalat GPX-fájlként a GPS eszközödbe!

Általános Iskola (Kastély) – Újladány – Irigy föld – Hereföld – Vesszős-ér – Délő - Fás - Parlagi erdő - Bikeri - Méhes - Túzokos - Majta - Dondorog - Nádor-ér - Kuruttyoló - Tikos - Kéthalom - Perjés - Paphalma - Szilvarév-zug – Sebesér – Páskom – Paptova – Általános Iskola (Kastély)

Óvatosan keresztülhajtunk a Kastélyparkon (0,2), vigyázva a Wenckheim-sétányon közlekedőkre, majd a kerékpárúton balra fordulunk, elhaladunk a református templom előtt, majd a szív alakú csónakázótó mentén felkaptatunk a hídra. Közben a Sárrét Teljesítménytúrák P jelzése kísér. Áthaladunk a hídon, az enyhe lejtőn elgurulunk a META Vasipari Kft. előtt, majd a kerékpárút végén balra kanyarodunk (1,3).

Alig 100 métert követően az aszfaltozott út jobbra kanyarodik. Az út vonalvezetése mentén haladunk Újladány házai mögött a Vesszőséri úton. Az aszfaltozott út minősége romlik, a kőszórásos, aszfaltdarabos úton szinte nyílegyenesen tartunk DK-i irányba 3,8 km hosszan, amikor egy négyes kereszteződéshez érünk (5,1), ahol egy használaton kívüli zsilipre festett jel igazít útba. Az utat balról szántó, jobbról sűrű kökényes szegélyezi, ami kilométereken keresztül jellemzi a tájat.

Balra kanyarodunk és kb. K felé tartunk mintegy másfél km-en át. A következő hármas útkereszteződésben (6,7) jobbra, újra DK-i irányba fordulunk. Az út vonalvezetése mentén haladunk egyenesen, 3,3 km hosszan. Közben az utat négy alkalommal is merőleges metszi földút (balról, jobbról, balról és újra balról), ezekre táblák is figyelmeztetnek. A földút minő-sége fokozatosan romlik.  Az út, a hosszú egyenes szakasz után élesen balra kanyarodik (10,0) és nem egészen hatszáz méter után feltűnik az I. ellenőrző pont (10,6). A pont után éles kanyarok teszik majd változatosabbá az utat, jelzéseket azonban csak ritkán látunk, mert az út vonalvezetése egyértelmű. 600 métert követően balról feltűnik az egykori Perec-tanya, majd újabb 600 méterrel később hármas útkereszteződéshez érünk (11,8), ahol jobbra, dél felé kell vennünk az irányt. Az őszbe hajló táj nem túl változatos, szántó, kukorica, akácos és kökény váltakozik az út mentén. 1,2 km után újabb fontos elágazáshoz érünk (13,0). Balra kell tartanunk, amelyre tábla is figyelmeztet. Ha itt nem kanyarodnánk le, akkor a Bélmegyerből Mezőberénybe vezető 4237. sz. útra jutunk. A jól járt úton balra kanyarodva 1 km megtétele után elérjük a Cserszád-majort (14,0). Itt jobbra fordulunk, majd egy újabb kanyar után hamarosan elérjük a Bélmegyert, a Wenckheim-vadászkastéllyal összekötő aszfaltutat (14,3). Itt a kastély felé, balra kanyarodunk és addig haladunk rajta, amíg el nem érünk a II. ellenőrző pontig (16,9). Aki megtekintené az egykori vadászkastélyt, annak az aszfalton kell haladnia még 1,3 km-t. A kastély 2007-től magántulajdonban van. Idegenforgalom számára zárt, csak külső, kerítésen kívüli megtekintése lehetséges. Az igazolólap hitelesítését követően jobbra kell letérnünk a földútra. A BÉLMEGYERI ERDŐ FOKOZATTAN VÉDETT TERÜLET, ÓVATOSAN, AZ ÁLLATVILÁG MEGZAVARÁSA NÉLKÜL KÖZLEKEDJÜNK. A következő 3 km-en nehéz terepre számíthatunk. A mélyen fekvő szántón áthaladó úton illetve az árnyas erdőben megáll és szárazabb időben is sokáig megmaradhat a víz, összefüggő, hatalmas víztócsákat alkotva. E rossz minőségű út köti össze a bélmegyeri erdőket a „vésztői országúttal”. Tehát balra kanyarodva a jól járt, de mezőgazdasági gépek által gyakran össze-vágott földúton folytatjuk utunkat csaknem egy kilométeren át.

Az első kereszteződésnél balra kanyarodunk (17,7). Ezt követően csaknem két kilométeren át É felé tartunk, amikor elérjük a „vésztői országutat”. E közben a következő tájékozódási pontok segíthetnek:

600 m-t erdőben teszünk meg, olykor esetleg kezünkben a kerékpárral, közben egy magasles mellett haladunk el. Mély, süppedékes szántón folytatjuk 800 m hosszan a cserjesorig. Ezt követően újra szántón át vezet utunk, mintegy 500 méter hosszan. Míg végül kiérünk egy egykoron nagy jelentőségű, Körösladányt Vésztővel összekötő földútra, a „vésztői országútra” (19,6). 

Jobbra, a Vésztő felé vezető rész elhanyagolt, növényzettel benőtt, nehezebben járható. Azonban balra NY-nak (majd később ÉNY-nak), Körösladány felé fordulva, a jobb minőségű úton kell folytatni tovább csaknem 5 km-en át. Erről az útról nem kell letérnünk, egészen a 3. ellenőrző pontig (24,2). Ennél az ellenőrző pontnál válik el a Körös körül 30 és 70 nyomvonala.

A hosszabb távon indulók, a 3. ellenőrzőponton jobbra kanyarodva, nyílegyenes jól járt úton haladva 3 km után, egy magaslesnél, a 4. ellenőrző ponthoz érnek (27,1). A két el-lenőrző pont között kereszteződés nincs, így jellel e 3 km-en nem találkozhatunk.

Az ellenőrző ponttól a Sárrét 15 és 30 közös nyomvonalán kell haladni, ellenkező irány-ban. Szinte egyenesen É felé kell tartani 2 km hosszan. A Dióéri-csatornát követően a kereszteződésben élesen balra, NY-DNY felé kell fordulni és a gáttal párhuzamosan haladni Körösladány felé. Az út nem túl jó. Az út vonalvezetése mentén kell haladni újabb 2 km-t. Közben új-ra keresztezzük a Dióéri-csatornát, majd a Sebes-Körös gátja felé, élesen jobbra ÉNY-i irány-ba kell fordulni. Előbb a már használaton kívüli régi töltést érjük el, majd kisebb "hullámvas-út" után kiérünk a gátra (32,1). A töltésen balra Körösladány felé fordulunk és 3 km kerekezés után visszaérünk a hídhoz (35,4).

Könnyű szakasz következik. A már ismert kerékpárúton tekerünk vissza, majd a kastély-parkot elhagyva a benzinkútnál rátérünk a 47. sz. főútvonalra (37,8). Legyünk óvatosak, a főút forgalmas! Tempósan haladhatunk a főúton mintegy két és fél km-t. A 87-es km követ elhagyva, baloldalon egy mezőgazdasági telep mellett kell a kanyarodó főútra csaknem merő-legesen érkező földútra rátérnünk (40,5).

A jó minőségű nyílegyenes földút alig 1 km-rel később balra kanyarodik. Újabb 1 km-rel később útvonalunkat merőlegesen metszi az Alföldi Kéktúra nyomvonala. A kereszteződést követően balról feltűnnek a TSZ juhászatának épületei. A kutyaugatástól ne rettenjünk meg, a nagyobbakat megkötve tartják, a kisebbek pedig nem merészkednek az út közelébe. A földút az épületek mellett egy kőszórásos úthoz, a 5. ellenőrzési pontig (43,5) vezet el. Jó 2 km-t döcögünk a nyílegyenes murvás úton, amikor kiérünk a Dévaványára vezető közútra (45,8).

Jobbra Dévaványa felé kell folytatnunk az utat. Jó tempóban tekerhetünk az 6. ellenőrzőpontig, ami a kéthalmi buszmegállóban (49,4) várja az érkezőket. Az út minősége változó, a tájékozódást nehezíti, hogy mezőn kevés a jelzés. Három egyenes szakasz vár ránk a művelés alatt álló területen. Murvás úton indulunk, ami alig 1 km-rel később balra kanyarodik, azonban egyenesen D felé kell tartanunk 3,3 km-en át. Itt négyes kereszteződéshez érünk. A jól járt úton jobbra, NY felé kell fordulunk. A másik két út lényegesen rosszabb minőségű. A szemben látható, alig 1 km-re lévő fák vonalát kell elérnünk, ahol a jelzés jól láthatóan jelzi, balra, újra D felé kell fordulunk. 2,6 km és újra közforgalmú útra érünk (56,2).

Balra, Körösladány felé indulunk tovább, de alig 300 méterre, még Folyáséri-főcsatorna hídja előtt, jobbra, újra földútra kanyarodunk. Az erdő mellett folytatjuk az utat, ami néhány száz méterrel később élesen jobbra kanyarodik, viszont ezt követően nyílegyenesen halad három és fél km-en át. Kiérve az erdőből kapaszkodjunk fel a gátra, ahol az utolsó 7. ellenőrzőpont (60,6) vár ránk. (Az ellenőrzőpont esetleg a szivattyútelep mellé is költözhet.) Már csak egy gyors befutó van hátra. A gáton balra fordulva 10 km-t tekerünk és elérjük a már kétszer is érintett kerékpárutat (70,6). A hídon át még néhány száz méter, és a kastélyparkon át elérjük a célt (71,1)!

A túrát lehetőség van egyénileg illetve szervezett keretek közt megtenni.

Sárréti teljesítménytúrák