„Szegek menti kalandozó” – kerékpáros túra a Macskás-forrás pihenőhely környékén

Útvonal: Macskás-forrás pihenőtől induljunk ÉNy-i irányba a kék jelzésig – Forduljunk délre a kiépített erdészeti úton és kövessük a jelzést 2,3 km-n keresztül – kereszteződésnél hagyjuk el a kék jelzést és folytassuk utunkat délre Pusztaapáti felé – Haladjunk át a településen és a következő útkereszteződésnél forduljunk balra K-i irányban – Hamarosan meglátjuk az erdei vasút vágányait és beérünk Szilvágyra. – A települést elhagyva az első útkereszteződésnél forduljunk balra (ÉK-i) irányba. – Ez már Becsvölgye, a szegek vidéke. – Az első kereszteződésnél forduljunk Kustánszeg felé északnak. – A vargaszegi elágazásnál tartsunk ÉNy-i irányba. – Elérjük a kék jelzést és ezen haladunk tovább. – Kustánszeg (kitérési lehetőség a tóhoz) – Kék jelzésen tovább Erdeifalu felé. – Kerek-domb – Innen a földutat felváltja a kiépített murvás erdészeti út. - Haladjunk tovább DNy-felé. (kék jelzés) – Fenyőerdő között tovább (kék jelzés) – Macskás-forrás

• Túra típusa: Kerékpáros
  • Ajánlott időszak: áprilistól szeptemberig. (Figyelem! A Kustánszeg Kerek-domb közötti földút esős időben nehezen járható.)
  • Parkolási lehetőség az erdészeti úton – Irsapuszta irányából – a sorompó előtt

A fél- vagy egynapos (kalandozó kedvtől és megállóktól függően) kerékpáros túra szervezhető családi programként (csak 10 év feletti gyermekkel), vagy baráti társaságoknak kellemes kirándulóprogramnak. A túra során a zalai dombvidék sajátosságai mellett a Göcsej tájegység jellegzetes településszerkezetével, a szegekkel ismerkedhetünk meg.

kerékpáros pihenő Pusztaapáti után
Kerékpáros pihenő Pusztaapáti után Fotó: Kovácsné Kocsi Zsuzsanna

Útvonal

A kék túraút közelében található a jól kiépített Macskás-forrás erdei pihenőhely, mely túránk kiindulópontja. A Macskás-forrás a Zalalövőről kiinduló gyalogos túrák kedvelt állomása. Mivel az országos kéktúra útvonal közelében helyezkedik el, gyakran keresik fel a nagyobb vándorkirándulások résztvevői is.

Macskás-forrás erdei pihenőhely
Macskás-forrás erdei pihenőhely Fotó: Kovácsné Kocsi Zsuzsanna

Jól kiépített erdészeti úton haladunk DK-i irányba a kék jelzésen, amelyről jobbra (dél) térünk le Pusztaapáti felé. Az erdők között megbúvó kicsiny településen kétoszlopos, támaszokkal ellátott és földbeásott fa tartókkal rendelkező harangláb áll, a harangozót is védő bádogtetővel. A katolikus haranglábat jelzésértékű, kis magasságú kerítés veszi körbe.

Pusztaapáti harangláb
Pusztaapáti harangláb Fotó: Kovácsné Kocsi Zsuzsanna

A települést elhagyva déli irányba (kb. 1 km után) útkereszteződéshez érünk. Itt keleti irányba folytassuk utunkat. Szilvágy felé tartó utunkat az erdei vasút vágányai keresztezik. A falu központjában római katolikus fa harangláb és az előtte lévő díszes nagy fakereszt pléh korpusszal fogad. A kétoszlopos haranglábnak eredetileg a szoknyája és a harangháza is teljesen nyitott volt. Később házas, zárt szoknyás, zárt harangházas építménnyé alakították. Műemlék jellegű, barokk stílusú, melynek különlegessége épp ez az átalakítás. Ez a későbbi bővítés ügyes ácsmunkát dicsér, hiszen olyan harmonikus az építmény megjelenése, mintha eredetileg is ilyen lett volna.

Szilvágyi harangláb
Szilvágyi harangláb Fotó: Kovácsné Kocsi Zsuzsanna

Szilvágyot elhagyva haladjunk ÉK felé, majd a következő kereszteződésnél forduljunk Becsvölgye irányába (É felé). Ez a falu a göcseji táj jellegzetes településszerkezetét példázza. Nem zárt település, hanem összesen hét elkülönülő szegből áll. A szegeket 1943-ban egyesítették, ekkor kapta a Becsvölgye nevet A hét kisebb, dombra épült településrész (szeg): Barabásszeg, Kereseszeg, Kislengyel, Pajzsszeg, Salomfa, Vargaszeg és Vörösszeg alkotja. A település központi részén fekszik Barabásszeg és Pajzsszeg és itt laknak a legtöbben. Salomfa ma már lakatlan. Utunk során Pajzsszeget érintve jutunk el Kustánszegre. A településre érve az első nagyobb kereszteződésnél (buszmegálló) forduljunk ÉNy-i irányba.

Kustánszegi-tó
Kustánszegi-tó Fotó: Kovácsné Kocsi Zsuzsanna
  • Kustánszegi-tó
  • kustánszegi tájház
    Kustánszegi tájház Fotó: Kovácsné Kocsi Zsuzsanna
  • kustánszegi református templom
    Kustánszegi református templom Fotó: Kovácsné Kocsi Zsuzsanna
  • a kustánszegi református templom előtti szoborcsoport
    A kustánszegi református templom előtti szoborcsoport Fotó: Kovácsné Kocsi Zsuzsanna
  • Kustánszegi-tó
    Kustánszegi-tó Fotó: Kovácsné Kocsi Zsuzsanna

Kustánszeg önálló település, a központjában található kis tájház a régi falusi élet használati tárgyait, berendezési és mindennapjaihoz szükséges eszközeit mutatja be az érdeklődők számára. Ha elfáradtunk, térjünk le a Kustánszegi-tó felé. 1987-ben történt meg a terület elárasztása. A völgyzárógátas, két patakkal táplált víz környezete nagyon szép. A Kustánszegi-tó keleti és északi része kizárólag horgászatra, nyugati része strandolásra alkalmas. Helyben szabadstrand, strandröplabda pálya, strandkosárlabda pálya, játszótér, piknikezőhely található. Kustánszegtől a kék jelzésen haladjunk északnyugat, majd délnyugati irányba. Kerek-dombnál érjük el a kiépített erdészeti utat, amely visszavisz a kiindulási ponthoz.

Vissza a pihenőhelyhez

Zalalövő "Macskás" forrás és erdei pihenőhely A Macskás-forrás a Zalalövőről kiinduló gyalogos túrák kedvelt állomása. Mivel az Országos Kéktúra útvonalának közelében helyezkedik el, gyakran keresik fel a nagyobb vándorkirándulások résztvevői is. Három gyalogos és három kerékpáros túrát ajánlunk, ami érinti a pihenőhelyet vagy innen indul.