Isaszegi kör (Örs-Isaszeg)
Töltsd le az útvonalat GPX-fájlként a GPS eszközödbe!Teljes táv: | 55 km |
---|
Össz. emelkedő: | 440 m |
---|---|
Össz. lejtő: | -440 m |
Magasság max.: | 312 m |
---|---|
Magasság min.: | 117 m |
Az Örs vezér teréről indulva a Rákos-patakot követve jutunk el Pécelen át egészen Isaszegig. Itt megemlékezhetünk az 1848-49-es szabadságharc hőseiről és az isaszegi csatáról, majd ízelítőt kaphatunk a Gödöllői-dombság emelkedőiből is, hogy aztán Budapest egyik leghosszabb bringaútján jussunk vissza kiinduló pontunkhoz.
Az Örs vezér térhez közel lévő Gyakorló utcából indul a túra. A színes panelházak között végighaladva keresztezi az útvonalunk a Keresztúri utat, majd a Halas utcába beérve egyből jobbra fordulunk a Rákász utcába. Az első kereszteződésnél forduljunk balra a Méhes utcába, amely később a Heves utcanevet viseli. A körvasút hídja alatt átérve az út először keresztezi a Rákos-patakot, amelytől balra a CEU épülete emelkedik a magasba.
A patak után jobbra fordulva a Pilisi utcán először aszfalt úton haladhatunk, majd a lakott területről kiérve földúton folytatjuk utunkat. A patakhoz közeli részt 2014-ben védetté nyilvánították Felsőrákosi-rétek néven, 2017 tavaszáig ez Budapest legújabb védett területe. Ez a környék a patak árokba tereléséig viszonylag nehezen járható mocsaras résznek számított, ám ma már jól haladhatunk ezen a szakaszon is. A terület számos védett növény és madárfajnak ad otthont. A Felsőrákosi-réteken vezető közel 2 kilométeres tanösvényt járva megismerhetjük a védett terület és közvetlen környezetének legérdekesebb tájait és élővilágát.
Mielőtt egy erdősáv mellé érnénk forduljunk balra, hogy egészen a Pesti határútig tudjunk menni. Itt forduljunk jobbra, hogy az első balra lévő Új Kőbánya utcán elérjük az Újszász utcát.
A jobbra lévő emelkedőn felérve elérjük a kerékpársávot. Az utcán végighaladva számos honvédségi épület mellett haladunk el, ami mögött az egykori Mátyásföldi repülőtér található. Ma már kevés emlék őrzi Budapest első állandó repülőterét, bár az utcában jobbra még látható a repülőtér egykori irányítótornya. A talaj rossz állapota, és Ferihegy közelsége miatt ma már nem engedélyezett innen a repülés.
A kerékpársávon tovább haladva egy kisebb kanyar után az Íjász utcába jobbra kell letérnünk, hogy a vízmű terület előtt balra forduljunk a Zsemlékes úton, amin kiérünk a Bökényföldi útra. Itt jobbra fordulva haladjunk végig az úton egészen a Cinkotai útig, ahol jobbra fordulva egy rövid szakaszon bicikliúton tekerhetünk. A vasúti sínek előtt megszűnik a kerékpárút, de a síneken áthaladva pár száz méter múlva balra a Rákos-patak menti kerékpárúton juthatunk el Budapest határáig.
A patak menti kerékpárút végénél balra fordulva a Rákoscsabai vasútállomás mellett óvatosan keljünk át a síneken, hogy utána jobbra fordulva beérjünk a Rétvége utcába. Itt az első utcán balra fordulva elérjük a Martin utcát, majd jobbra fordulva rátérünk a Kis Károshíd utcára, amin elérjük a lakott terület határát, és egyúttal Budapest szélét.
Az út vége élesen jobbra kanyarodik a Csali horgásztónál, ahol megállhatunk pihenni egyet. Az út végénél jobbra egy földúton kikerülve a lovardát újra elérjük a vasutat, aminek a mentén áthaladhatunk az M0-ás körgyűrű hídja alatt. Ezen az úton, – amelynek előbb Rákóczi út, később Erzsébet sétány a neve – egészen Pécelig kerekezhetünk, ahol ismét aszfaltra vált az út.
Elhaladva a vasútállomás mellett hamarosan a Wesselényi utca keresztezi az utunkat, amin kis ív után átkelve már Isaszeg felé haladhatunk. Hamarosan Újtelep utcára vált az út neve, amin továbbhaladva hol löszfalak mellett, hol azok között vezet az utunk. Hamarosan elérjük a Péceli horgásztavak hétvégi házait, ahol ha van kedvünk egy kis kitérőt is beiktathatunk, hogy jobban megismerhessük a hangulatos kis tóparti házakat.
A földút hamarosan eléri az Isaszeg felé vezető országutat, amin ha jobbra fordulunk és átkelünk a vasúton, majd balra fordulunk, ismét kis forgalmú földúton tudunk továbbhaladni. Ismételten átkelve a Rákos-patak fölött egyből forduljunk balra, ahol a domboldalban hangulatos kis hullámos földúton tudunk a főúttal párhuzamosan haladni. Isaszegre beérve még kis kertes házi övezet mellett haladhatunk, majd egy kisebb emelkedőn felfelé haladva elérjük az Öreghegyi utat, amit követve egészen a Felső erdő útig megyünk. Az itt lévő emelkedőt nehezebbé teszi a beton talpfákkal burkolt út, de amennyiben a szélén megyünk a rázkódást el tudjuk kerülni. A Felső erdő úton végighaladva egy útkereszteződéshez érünk, amin túl egy kis tisztás van. Itt forduljunk jobbra és folytassuk utunkat, míg elérjük a katonasírokat. Itt alkalmunk lehet egy hosszabb pihenőt tenni, mert a sírok szomszédságában esőbeállók fogadják az erre túrázókat.
Az úton továbbhaladva lefelé további sírok szegélyezik az utat, míg kiérve az erdőből hamarosan visszaérünk Isaszegre, ahol egy Y kereszteződésnél a baloldali utcán haladva tőlünk balra egy dombtetőn a Honvéd emlékművet láthatjuk. Ugyan a szoborhoz egy elég meredek térköves út vezet föl, ám nem csupán az emlékmű miatt érdemes felkaptatni a tetejére, hanem a fentről nyíló pazar kilátás miatt is.
Az emlékműtől lefelé kövessük a Csata utcát, míg a végén kis balkanyar után elérjük az Ady Endre utcát. Továbbhaladva az utcán eljutunk egy körforgalomig, aminek a jobb oldalán világháborús emlékművet találunk. A második kijáraton elhagyva a körforgalmat a Rákóczi úton jutunk ki Isaszegről, ahol egy kis jobbkanyarban keresztezi az utunk a vasutat. Továbbhaladva, az út jobb oldalán újabb emlékműhöz érkezünk, ami az Isaszegi csatához kötődő Mária legendát meséli el. Megállva elolvashatjuk a legenda leírását. Majd utunkon tovább haladva hamarosan jobbra fordulunk a kereszteződésben Nagytarcsa irányába. Az út legnehezebb emelkedőjét leküzdve átjutunk az M31-es autóút hídja alatt, majd Nagytarcsára beérve balra láthatjuk a magyarországi evangélikus templomépítészet legtermékenyebb és legmeghatározóbb építészének, Sándy Gyulának a tervei alapján épült templomot. A román-gót stílusú evangélikus templomot 1931-ben egy nyár alatt építették fel.
Továbbhaladva ezen az úton egy lámpás gyalogátkelő után egyenesen egy rövid bicikliúthoz érünk. Nagytarcsáról kiérve az M0-ás autóút felé 3 körforgalmon kell átkelnünk Cinkota irányába, hogy ismét elérjük Budapest határát. A Vidámvásár úton egészen a Tabódy Ida térig megyünk. A Tabódy Ida térről folytatjuk egyenesen utunkat a Batthyány Ilona utcán át, ahonnan rátérve a Gazdasági útra egy kevésbé forgalmas részen juthatunk el a Szabadföld út mellett található bicikliútig.
Tipp: Ha a Tabódy Ida térnél teszünk egy rövid kitérőt, és befordulunk balra a Négylovas utcába, pár méter után jobbra egy kis téren megnézhetjük a Szerb Antal Gimnázium impozáns téglaépületét. Az épületet eredetileg a szomszédos utca nevét viselő grófnő építtette a Magyar Gazdasszonyok Országos Egyesületének iskolájának 1906-ban. A Batthyány Ilona utca végénél pedig, az út jobb oldalán egy enyhe bal kanyarnál látható a cinkotai evangélikus műemléktemplom, ami azért lehet érdekes mert belül még megtalálható a Szent István által elrendelt 10 falu által építettet templom maradványa, illetve a templom mögött látható a régi cinkotai temető. Itt nyugszik többek között Hruz János, Petőfi nagyapja és ennek okán érdemes megjegyeznünk, hogy Petőfi Cinkotán írta meg Felhő és csillag című költeményét.
A Szabadföld úton balra fordulva egész Kelet-Pestet átszelő bringaúton haladhatunk újra az Örs vezér tér irányába. Érdemes egy pillantást vetnünk a HÉV megálló nevekre, mert ezek legtöbbje a régi Budapest határán kívüli települések neveit viseli (Cinkota, Mátyásföld, Sashalom, Rákosfalva). Van azonban egy, ami a Mátyás király meséket jobban ismerők számára lehet ismerős, hiszen A cinkotai kántor című mesében Nagyicce még a kántort is megtréfálta.
A bringaút a CEU nagy épülete előtt elkanyarodik jobbra, ám nekünk csak a Konferenciaközpont után kell befordulnunk balra, a Pilisi utcába. Az első lehetőségnél balra fordulva rátérünk a Heves, majd a Méhes utcára, ahonnan egy jobb kanyarral a Rákász utcára fordulunk rá. Itt az első kereszteződésig menjünk, ahol balra fordulva a Halas utcába jutunk. Átkelve a Keresztúri úton ismételten a Gyakorló utcába érünk, ahonnan egyenes út vezet túránk kiindulásáig.
Budapesttől délre aktív térkép A főváros környékén számos nagyon jó kerékpáros útvonalat találhatunk, a Cartographia kiadó Budapesttől délre aktív térképe az Etyeki-dombság, Váli-völgy, Velencei-hegység, Csepel-sziget, Pesti-síkság és részben a Gödöllői-dombság felfedezésére ad néhány tippet.