Hévíz kerékpártúra: Hévíz - Zalavár (37 km)

Hévíz Kerékpáros CentrumAlsópáhokNemesboldogasszonyfaSzentgyörgyvárZalavárSármellékAlsópáhokHévíz Kerékpáros Centrum

A túra a Kis-Balaton egyedülálló környezetébe enged bepillantást, a látvány megéri a kerekezést.

Túránkat a Rákóczi utca északi végétől, a Tourinform irodától dél felé indulva kezdjük (sétálóutca üzletekkel, étkezési lehetőségekkel, kerékpártároló, padok). A sétálóutcát követően balra ráfordulunk a Park utcára. Egy Holokauszt-emlékműnél érünk a Hévízi-tavat övező parkerdőbe, ahol a kerítés melletti, a tavat keletről megkerülő sétányt válasszuk. Miközben a hangulatos erdőben tekerünk, ki-ki látunk jobbra, a Hévízi-tóra és a rátelepült fürdőépületekre.

Hévíz A Hévízi-tóban kellemes kikapcsolódás a megmártózás, de mozgásszervi gondjainkra is remek gyógyír lehet a víz és az ásványi anyagokkal teli gyógyiszap. A város fontos műemléke az egregyi Árpád-kori Szent Magdolna-templom, a római katona épen maradt sírja és a feltárt római villa alapfalai.

Szentlélek-templom
Szentlélek-templom Fotó: Kovács Attila - Cartographia

A parkerdőből kiérve a forgalmas, a várost a környező településekkel összekötő Hévízi útra jutunk. Tekerjünk ezen délnyugat felé, maradjunk az északi oldalán. Elhaladunk a Festetics Fürdőház és parkolója előtt. A Schulhof Frigyes sétányhoz érve már biztonságosan átjuthatunk az út déli oldalán haladó kiépített kerékpárútra. Ezen ereszkedve folytatjuk utunkat. Semmitől sem zavartatva, a 760-as főút leágazásának körforgalmán túljutva és a Páhoki patak völgyét leküzdve, egy emelkedővel jutunk be Alsópáhokra (r. k. templom, buszmegálló). A Fő utcán délre kanyarodunk, majd mintegy 1 km múlva, nyugat felé, a Deák Ferenc utcára fordulunk. Itt egy fárasztó szakasz következik, melyen folyamatosan emelkedve a nemesboldogasszonyfai elágazáshoz érünk (H. 1. kerékpárút táblája), ahol balra, a Deák Ferenc utca folytatására kanyarodunk. Tovább emelkedve, elszórt házak és kertek között, majd nyugat felé fordulva érünk Nemesboldogasszonyfa kicsiny, egyutcás falujába (emlékmű, római katolikus templom).

Alsópáhok A község műemléke, a Szent Kereszt felmagasztalása templom a XVIII. században épült barokk stílusban. A világháborús emlékműveken és as Szent Flórián-szobron kívül érdemes megtekinteni a Nemesboldogasszonyfa városrészen lévő Magyarok Nagyasszonya kápolnát. A falu határában kis horgásztó terül el.

Magyarok Nagyasszonya-kápolna

Miután a falun áthajtottunk, az utca körforgalomszerű visszafordítójából észak felé ágazó javított talajúton tekerjünk tovább. Egy bő fél km után a korábban már elhagyott, Alsópáhokról érkező műútra érünk, melyen nyugat felé folytatjuk a tekerést. Kényelmes utunk présházak és pincék közt haladva folyamatosan balra tart. Egy hosszabb, ereszkedő egyenes szakaszt követően, fákkal sűrűn kísért bal kanyarral jutunk  le Szentgyörgyvárra (római katolikus templom, óriásplatán, Széchenyi Pince).

Szentgyörgyvár A község egyik érdekessége az egykori Békavár ma is látható sánc- és cölöpnyomai. Megtekinthető a XVIII. századi Szent György templom, illetve elődjének romjai is, amelyről a település a nevét kapta. Külterületén található a Nemestóthi Szabó-család klasszicista mauzóleuma.

Szent György-templom

A falut a Széchenyi Pincénél nyugat felé kiágazó utcácskán hagyjuk el. Egy csatornát kísérő töltés szekérútjára jutunk. Elérjük a Zalát és annak keleti töltésén indulunk tovább dél felé. Hangulatos utunkat keleti oldalon erdősáv, nyugati oldalán a Zala nádasos vízfolyása kíséri. Egy gátőrházat követően kevésbé járt, fűvel benőtt töltésúton biciklizünk. Hosszú tekerés után a Zala hídjához érünk (őrház), ettől kezdve jobb minőségű, murvás az út. Megint hosszabb tekerés következik. A Zala túlpartján látunk egy őrházat, a bal oldalunkon egy fedett pihenő következik, majd újabb épületek a Zala túlpartján. Folytatódik a monoton túra, egyszer csak megjelenik a nyugati oldalunkon a Kis-Balaton nádasokkal övezett víztükre. Nemsokára elérjük a tavat átszelő, töltésen haladó Zalavári műutat és annak hídját (fedett pihenő). Ezen balra, kelet felé folytassuk utunkat. Hamarosan megpillantjuk az út jobb oldalán a Kis-Balaton házat és a hozzá tartozó műemlékeket, emlékműveket.

Továbbtekerve az árnyas műúton, mintegy 1,5 km múlva érjük el Zalavár települést. Már messziről látszik a falu római katolikus temploma. Emelkedővel jutunk be a faluba.

Zalavár A település területén több történelmi kor is rajta hagyta nyomát. A Zalavár Történelmi Emlékparkban láthatóak a Szent Adorján bazilika alapfalai, a récéskúti bazilika maradványai illetve több egyéb Árpád- és Karoling-kori rom. A Kis-Balaton házban a térséget bemutató kiállítás tekinthető meg.

Zalavár Történelmi Emlékpark

A falun keresztülhajtva elhagyjuk a focipályát, majd a keleti rész házait és az észak-déli sármelléki műútba jutunk. Ezen észak felé haladunk tovább. A műút bal oldalán látszanak az egykori katonai repülőtérhez tartozó lerobbant épületek. Ezen az itt-ott fasorokkal kísért, kissé monoton úton érünk be Sármellékre

Sármellék Sármelléken érdemes megtekinteni a római katolikus Keresztelő Szent János templomot, amelyet 1839 és 1842 között építették késő barokk stílusban, és az előtte álló barokk Szentháromság-szobrot. A közelben található a Hévíz-Balaton Airport, amely a Dunántúl legnagyobb reptere.

E hosszú faluban végigtekerünk, majd az északi végén, a temető előtti utolsó utcán (buszmegálló) balra kanyarodunk. Keskeny műúton hagyjuk el nyugati irányban a települést. Egy úttörést követően (leágazás dél felé) északnyugat felé fordulunk. Metsszük a 75-ös földutat, majd egyenesen folytatva szőlőhegyre érünk, ahol kanyarogva, hangulatos szőlők, présházak és pincék között (útszéli feszületek, Szent Orbán-faszobor) fokozatosan észak felé vesszük az irányt. A szőlőhegy teteje után, egy hosszú S-kanyart követően újabb emelkedés jön. A tetőre érünk, az út bal oldalán egy kilátó áll. A kilátót követően kissé kanyarogva leereszkedünk az alsópáhoki műútra, melyen most Nemesboldogasszonyfát kihagyva legurulunk Alsópáhokra. Innen a körtúra Hévíz–Alsópáhoki szakaszát visszafelé megismételve juthatunk vissza túránk kezdőpontjára.

Hévíz A városba látogatva pihenjünk a termálvizes fürdőnek gyógyhatású vizében.