Kerékpárral a Tihanyi-félszigeten (Balatonfüred-Tihany, 33 km)

Útvonal: Balatonfüred – Vörösmáli pincesor – Aszófő – Örvényesi vízimalom – Örvényesörvényesi szabadstrandAszófő – kövesdi templomrom – (Sajkodi kitérő) – apáti templomTihanyBelső-tó – rév – kikötő – Balatonfüred

Ez a közepesen nehéz, Balatonfüredről induló túra eleinte csak kerülgeti a Tihanyi-félszigetet, hogy minden oldaláról jól megismerhessük, majd festői kerékpárutakat bejárva elvezet a félsziget összes ismert és rejtett kincséhez. Az útvonal több szakaszon burkolatlan utakon vezet – a látnivalók mellett ez adja a varázsát –, ezért csak megfelelő kerékpárral vágjunk neki ennek a túrának.

Útvonal

Balatonfüred - Aszófő

Balatonfüred Tihany felőli végén találunk egy körforgalmat, ahonnan a főút Balaton felőli oldalára, a kemping felé letérve jobbra találjuk túránk kezdő- és végpontját, egy nagy, ingyenes parkolót. A parkoló Tihany felőli végén fakad a Berzsenyi-forrás, amelynek üdítő, szénsavas vizéből érdemes feltölteni kulacsainkat.

Berzsenyi Dániel-emlékforrás
Berzsenyi Dániel-emlékforrás Fotó: funiQ

A forrástól a városközpont felé vesszük az irányt, és a kemping bejárata mellett elhaladva hamarosan a főút melletti új bicikliútra érünk. A négysávos utat a zebrán keresztezzük, és a másik oldalon visszafordulunk 200 méter erejéig. Hangulatos kerékpárúton haladunk a Kéki-patak mentén az Óváros felé, útközben átkelünk a vasút alatt. A Vörös templomhoz érve a kerékpárút véget ér. Balra kanyarodunk a Kossuth Lajos utcán, majd 150 méter után ismét balra térünk a rövidke Felső közbe. A Bajcsy-Zsilinszky úton jobbra fordulunk, és 400 méter után egy játszóteret, majd a temetőket elhagyva elhagyjuk a várost.

Balatonfüred A Balaton északi parti fővárosában bejárhatjuk a Tagore sétányt, megnézhetünk egy érdekes kiállítást a Vaszary Villa Galériában, megkóstolhatjuk a gyógyító savanyúvizet, lemehetünk a partra vitorlázni, strandolni, pihenni. Bármerre járunk is, biztosan rengeteg egyedi látnivalót találunk a városban.

a Tihanyi-félsziget látképe a Tamás-hegyi kereszttől
A Tihanyi-félsziget látképe a Tamás-hegyi kereszttől Fotó: funiQ

A Tihanyi-félsziget panorámája kíséri utunkat, majd legurulunk a Szőlősi-séd felduzzasztott kis horgásztavához. Hullámos úton tekerünk tovább, majd 1 km után balra térünk egy erdei murvás útra, amely hamarosan földútba vált át, és eltávolodik a műúttól. Szép tölgyerdőben gurulunk lefelé 500 métert, majd az erdőből kiérve ismét új szögből látjuk a félszigetet. Murvás úton érjük el a híres, műemléki védettség alatt álló Vörösmáli pincesort. A XIX. századi, nyeregtetős présházak eredeti állapotukban sorakoznak az út mentén. Nemsokára visszaérünk a műútra, ahol balra fordulunk, és beérünk Aszófőre.

Aszófő - Örvényes

A bájos, csendes kis falu központjában keresztezzük a Pécselyre vezető utat, majd a kereszteződés után 100 méterrel egy kis murvás utcába fordulunk jobbra. Ezen érjük el a Petőfi, majd az Öreghegyi utcát, amely egy balkanyarral kivezet bennünket a faluból. Itt elfogy az aszfalt, mi pedig a jobbra térő, széles, murvás úton emelkedünk tovább. A szőlőhegy alatt járunk, balra pedig már a Tihanyi-félsziget másik oldalát csodálhatjuk a Bázsai-öböllel és a meredeken kiemelkedő Csúcs-heggyel. Egy fehér terméskő kerítésnél a murvás út jobbra fordul, mi viszont enyhén balra, kissé lejtő, füves-murvás útra térünk, amely toronyiránt vezet Örvényes felé.

A 71-es út közelében érünk be a faluba, ahol azonnal a műemlék vízimalommal találjuk szemben magunkat. A malom után kőhídon keresztezzük az Örvényesi-sédet, majd a templom alatti Pán-forrásnál olthatjuk szomjunkat. Az utca csúcspontja után alig 200 méterre, egy keresztnél balra térünk, és átkelünk a 71-es úton. A falu szélén, aszfalton gurulunk lefelé, keresztezzük a vasutat, és az örvényesi szabadstrand tábláját követve, a Tanítótelep utcáin érünk el a strandig. Túránk első, de nem utolsó fürdési lehetősége, de a strandra egyedi panorámája miatt is érdemes betérni.

Örvényes - Platán (Vadkacsa) szabadstrand Örvényes Tanítótelep részén terül el a viszonylag kicsi szabadstrand. A fürdőzőhely kissé eldugott területen fekszik, épp ezért békés, családias jelleggel bír. Az árnyékot adó platánfák körüli pihenőhelyek és nagy napozórészek váltják egymást, mellettük büfék kaptak helyet.

Aszófő és Tihany közötti kerékpárút
Aszófő és Tihany közötti kerékpárút Fotó: funiQ
  • néha érdemes megállítani a bringát és megcsodálni a tájat
    Néha érdemes megállítani a bringát és megcsodálni a tájat Fotó: funiQ
  • panoráma az Aszófő és Tihany közötti kerékpárútról
    Panoráma az Aszófő és Tihany közötti kerékpárútról Fotó: funiQ
  • bicikli az Aszófő és Tihany közötti kerékpárút mellett
    Bicikli az Aszófő és Tihany közötti kerékpárút mellett Fotó: funiQ

A strand után a bejárattól északkeleti irányban indulunk tovább, és a telep szélét követve balra kanyarodunk. 350 méter után elfogy az aszfalt, de mi egyenesen megyünk tovább a murvás úton a vasúti átjáró felé, és végig emelkedve érjük el a Balatoni Bringakörutat. A kerékpárúton jobbra, Aszófő felé vesszük az irányt.

Aszófő Aszófő a Tihanyi-félsziget tövében található. Híres a Vörös-máli-dűlő védett pincesora, és nevezetessége még a Kövesdi templomrom.

Aszófő - Tihany

A vasútállomás után ismét megközelítjük a 71-es utat, majd átkelünk a vasúton. A kerékpárút a főúttal párhuzamos Kües utcán folytatódik. Itt érdemes egy rövid kitérőt tenni a közeli Kövesdi templomromhoz: a beszédes nevű Romkápolna utcán hagyjuk el a falut, elhaladunk a Salánki Családi Borpince hatalmas épülete mellett, és egy gyönyörű, fasorral szegélyezett földúton gurulunk a romig. A XIII. századból származó templom romjai mellett találjuk az Almás-forrást, amelynek kitűnő hűs vizéből fel is tölthetjük palackjainkat. A kerékpárútra visszatérve jobbra térünk, de mielőtt elhagyjuk a falut, érdemes itt beiktatni egy pihenőt, hogy a sajkodi erdő mélyéről ideköltözött Nagyi Kertje Teaházban (vagy a csodás panorámájú teraszán) válasszunk a 120 féle tea vagy a házi sütemények közül.

Nagyi Kertje Teaház terasza, kilátással a Balatonra
    Kövesdi templomrom belülről Fotó: funiQ
  • Kövesdi templomrom homlokzata
    Kövesdi templomrom homlokzata Fotó: funiQ
  • a Kövesdi templomromhoz vezető fasor
    A Kövesdi templomromhoz vezető fasor Fotó: funiQ
  • aszófői vonatállomás
    Aszófői vonatállomás Fotó: funiQ
  • Nagyi Kertje Teaház belseje
    Nagyi Kertje Teaház belseje Fotó: funiQ

Továbbmegyünk, ezúttal a Tihanyi-félsziget felé vesszük az irányt. 1 km után érjük el a sajkodi bekötőutat, ahol választhatunk: tehetünk egy nagyjából 5 km-es kitérőt a félsziget kevésbé ismert, nyugati peremén, vagy folytatjuk utunkat a bicikliúton.

Tipp: Ha a kitérőt választjuk, útba ejtjük a hangulatos sajkodi strandot, majd a közforgalom elől elzárt, erdős, közvetlenül a Balaton partján futó aszfaltúton gurulunk, amelynek legvégén felkapaszkodhatunk a Tihanyi Levendula Erdei Iskolához. A Balaton-felvidéki Nemzeti Park kulcsosházában 36 főnek van szálláshely, amit gyakran iskolai kirándulásokra használnak, de bárki kibérelheti a szobákat. Felszerelt konyha, tűzrakóhely és bérelhető kerékpárok várják a turistákat.

a Balaton vize Sajkodnál
A Balaton vize Sajkodnál Fotó: funiQ

Visszatérve a Balatoni Bringakörútra, jobb kéz felől a domboldalban láthatjuk az apáti templomot, amit sokan máig templomromnak hívnak, bár 1999-ben újjáépítették. Az egykor itt lévő Apáti falu emléke ez a román stílusú, XII-XIII. században épült templom. Továbbmenve, néhány száz méter múlva egy parkolóhoz érünk, amit a 2016-ban átadott Őrtorony kilátóhoz érkező turistáknak bővítettek ki.

Tihanyi Őrtorony kilátó 2016 őszén adták át a Tihanyi-félsziget egyetlen épített kilátóját, az egykori római őrtornyokat idéző, impozáns, három emeletes Őrtorony kilátót. A 16,5 méter magas, fából és helyi terméskőből épült kilátóból gyönyörű körpanoráma tárul elénk.

Tihany - Balatonfüred

Itt jobbra térve elválunk a Balaton-kerülőktől, hogy a tihanyi bekötőúttal párhuzamosan futó kerékpárúton kapaszkodhassunk fel Tihany felé. Nem túlzás, ha azt állítjuk, ez az egyik legszebb út az országban: jobb oldalunkon a békabrekegéstől hangos Külső-tó, balról az Óvár sáncai alatt elterülő levendulás, előttünk pedig fel-feltűnik a tihanyi apátság kettős tornya.

levendulamező, a háttérben látszik a Tihanyi apátság két tornya
Levendulamező, a háttérben látszik a Tihanyi apátság két tornya Fotó: funiQ

Egy hosszabb kaptatóval a tihanyi „ősközségbe” érünk. A falu fő látnivalóit – Tihanyi apátság, Visszhang-domb, kálvária, skanzen – a főutcán továbbgurulva, a túra útvonaláról letérve érhetjük el, de figyeljünk egymásra, mert nyáron nagy az autóforgalom.

Tihany A Balaton-part egyik fő turistaközpontja Tihany, aminek legismertebb látnivalója a már messziről jól látható bencés apátság. A tihanyi Visszhang-dombtól indul a Pisky-sétány, ahonnan csodás panoráma tárul elénk, és amely végigvezet a Skanzen, a Fazekasház és a legendás faágyú mellett az apátságig.

Az útvonalat követve a Major utcán jobbra térünk, és a Belső-tóig gurulunk. Itt betérhetünk a Levendula Házba, a nemzeti park látogatóközpontjába, vagy a kerékpárokat letéve tehetünk egy sétát a Belső-tó partján. A tótól északkelet felé, az Aranyház utcán térünk vissza a főútra. Itt jobbra fordulunk, és a rév felé vesszük az irányt. Hamarosan az akasztó-dombi parkoló mellett gurulunk el, amely szombatonként az Agora piacnak ad helyet. Biciklizés közben különösen jól esik egy házi meggyes-mákos rétes vagy egy pohár kézműves sör. A piac után rövid emelkedő, majd hosszú lejtő következik, s egy balkanyar után, a „révegyenesbe” érve rátérhetünk az úttal párhuzamosan futó kerékpárútra. A révkikötő árnyas parkjában megcsodálhatjuk a Kőröshegyi völgyhidat.

bicikliút a levendulás mellett
Bicikliút a levendulás mellett Fotó: funiQ
  • levendulamező, a háttérben látszik a Tihanyi apátság két tornya
    Levendulamező, a háttérben látszik a Tihanyi apátság két tornya Fotó: funiQ
  • levendulás
    Levendulás Fotó: funiQ
  • esküvői fotózás a levendulásban
    Esküvői fotózás a levendulásban Fotó: funiQ
  • levendulás, háttérben a Külső-tóval
    Levendulás, háttérben a Külső-tóval Fotó: funiQ
  • SzeddMagad rendezvény a levendulásban
    SzeddMagad rendezvény a levendulásban Fotó: funiQ

A révtől kb. 400 métert visszafelé tekerve jobbra térünk az erdőben folytatódó kerékpárútra. Egy darabon öreg platánfasor követi utunkat, majd nemsokára ismét házak közé érünk, és megpillantjuk a Balatont, épp az Átrium strandnál. A kerékpárút itt észak felé fordul, és a műúttal párhuzamosan fut tovább. A bicikliút egy benyúló sziklára „ugrat fel”, ahonnan karnyújtásnyira látszanak a déli part dombjai, egy balkanyar után pedig a bencés apátságra, valamint Balatonfüredre és a környező kis falvakra nyílik csodás kilátás.

Egy parkoló után emelkedni kezd a bicikliút, és a parttól is eltávolodunk. Kb. 400 méteres kaptató után, a Fürdőtelepi út elágazásában a kiépített kerékpárút megszakad, mi pedig a táblákat követve, a főúton gurulunk lefelé 200 métert, majd balra az egyirányú Váralja utcába kanyarodunk. Rövid emelkedő után az utca enyhén lejteni kezd, az alján jobbra átkelünk az országút alatt. A hajóállomáshoz érünk, ahol több étteremnél és büfénél is megpihenhetünk, illetve itt van a Napsugár strand is.

Átrium strand (más néven Center strand)
Átrium strand (más néven Center strand) Fotó: funiQ
  • Átrium strand (más néven Center strand)
  • Napsugár Beach - Hajóállomási strand
    Napsugár Beach - Hajóállomási strand Fotó: funiQ
  • Gödrösi szabadstrand
    Gödrösi szabadstrand Fotó: funiQ

Továbbtekerünk Balatonfüred felé, és hamarosan visszatérünk a főút hegy felőli oldalára. Az átkelés után kb. 300 méterrel kis pihenőhelyet találunk, ahol a bicikliket hátrahagyva gyalog felfedezhetjük a félsziget egyetlen természetes forrását, a Ciprián-forrást, valamint a kőbe vájt barátlakásokat.

A pihenőhely után továbbra is sík úton haladunk, és jó 1 km után elérjük a gödrösi szabadstrand hosszú parkolóját, ahol a tó mellett számos étkezőhely csábít megállásra. Ha még sok energiánk maradt, a parkolóból nyíló Kalandszigetet is meglátogathatjuk, az árnyas fák között különböző nehézségű kalandpályákon próbálhatjuk ki magunkat. Gödrös után Diós következik, majd Balatonfüred útirányt követve elhagyjuk a félszigetet.

Keskeny bicikliúton, majd a 71-es főúttal párhuzamosan futó hajógyári úton érünk vissza a Berzsenyi-kút melletti parkolóba.

A Balaton I. Aktív térkép összes túraajánlata

Cartographia - Balaton I-II. Aktív térkép A legismertebb kerékpáros túraútvonal a Balatonnál a Bringakörút, de a parttól kicsit eltávolodva is számos izgalmas és látványos kerékpáros útvonalat találunk. A Cartographia Aktív térképéhez kapcsolódva összesen 22 kerékpáros és 2 gyalogos túrát ajánlunk leírással, képekkel, letölthető trackekkel.

Balaton körüli strandok és élményparkok

Strandok a Balaton partján Beköszöntött a kánikula, az iskolák bezárták kapuikat a nyári szünetre, így épp itt az ideje, hogy kikapcsolódjunk egy kicsit a vízparton. Ha balatoni nyaralást tervezünk, de nem döntöttünk még az úticélról, érdemes tájékozódni, hol milyen strand vár minket.

csopaki strand

Élmények, kalandok a Balatonnál Összeszedtük, hogy hova érdemes menni, ha nem volt elég az aznapi mozgás: listánkban szerepelnek a Balaton körüli kalandparkok, víziparkok, bobpályák, paintball pályák, egy mezítlábas ösvény és csupa olyan hely, ahova a kalandvágyó gyerekeket és felnőtteket bármikor el lehet vinni.

kötélpálya a strand felett (Brázay-Kalandpart)