⁠Velencei-hegység kör

Velence - Nadap - Pázmánd - Vereb - Kajászó - Tordas - Kápolnásnyék - Velence

A Velencei-tó körül is remek kerékpárút található, de aki kihívásra vágyik, fedezze fel a környékbeli dombságot! Gyönyörű panoráma, csodás környezetben fekvő települések várnak ránk, míg a Váli-völgyben tett kanyar után visszatérünk a Velencei-tó partjára. Az egyik legérdekesebb látnivaló a nadapi szintezési főalappont, aminek segítségével meghatározták a magyarországi magasságokat.

látkép Nadap határában
Látkép Nadap határában Fotó: funiQ

A túra útvonalának jelentős része földúton vezet, ezért szélesebb abronccsal ellátott kerékpár ajánlott. A földutak általában jó minőségűek, bár néhol lehet számítani mezőgazdasági gépek nyomvályúira és ezektől eltekintve eső után is jól járható az útvonal.

A velencei vasútállomás könnyen elérhető akár autóval, akár vonattal. A vasútállomásról kiérve egyből a tavat körbefutó kerékpárúton találjuk magunkat. Jobbra indulunk el, majd miután áthaladtunk a Bágyom-ér feletti hídon, balra fordulunk és a tó partján a csónakkikötőig haladunk. A kerékpárút itt áthalad egy újabb patak feletti hídon, mi pedig haladunk tovább a kerékpárúton, míg az első adandó lehetőségnél rátérhetünk jobbra a Kemping utcára. Itt jobbra haladunk egy rövid szakaszon, amíg egy elágazáshoz érünk, ahol balra rákanyarodunk a Fő utcára. Követjük a Fő utca kanyarulatait, majd jobbra a Templom közbe fordulunk, aminek a végén balra kanyarodunk az Ország útra. Innen a tábla jelzését követve jobbra fordulunk, Nadap felé.

bicikliút a Velencei-tó mentén
Bicikliút a Velencei-tó mentén Fotó: funiQ

Beérve a faluba, az első kereszteződésben tábla mutatja, hogy balra található a Szintezési ősjegy. Ez a jegy a tengerszint feletti magasság meghatározásra szolgál, valamint az őspont feletti dombtetőn található az egyik GPS alappont. Az őspont után vissza kell menni a Rákóczi utcáig, majd ott balra, egy rövid kaptató után a Haladás úthoz érünk. Balra látható a Palermói Szent Rozália-templom, amelynek keresztelőmedencéjében Vörösmarty Mihályt megkeresztelték.

Adriai Szintezési Ősjegy
    1956-os emlékmű Fotó: funiQ
  • Vörösmarty Mihály mellszobra
    Vörösmarty Mihály mellszobra Fotó: funiQ

Jobbra megyünk tovább, de nem követjük a Haladás út jobb kanyarját, hanem egyenesen tovább a Szabadság utcába megyünk. A faluból kiérve csak követni kell az aszfaltozott utat és megérkezünk Pázmándra. Itt jobbra fordulunk és a Deák Ferenc utcában haladunk az első balra kanyarodási lehetőségig. Ezen az úton jutunk el a pázmándi vízi malomhoz, ami jelenleg csak kívülről látogatható.

vízimalom
Vízimalom Fotó: funiQ

A vízimalmot elhagyva egyenesen megyünk tovább az aszfaltos útig, ahol balra fordulunk, a Határ utcára. Az utca végén jobbra a Fő útra kell rákanyarodni. Elhaladunk a Boldogságos Szűz Szeplőtelen Fogantatása templom mellett, majd a volt jezsuita rendház neogótikus tömbje mellett. Kiérve a faluból a távolban már felsejlik a verebi templomtorony.

Vereb Fő utcáján a református templom mögötti Helytörténeti Múzeum előtt pihenőparkot alakítottak ki. A túra útvonala a katolikus templom előtt elkanyarodik jobbra a Vajda János utcába, majd a Közösségi ház és Könyvtár után újra jobbra fordulunk. Hamarosan földúton megyünk tovább. Az első kereszteződésben balra, a következőben pedig jobbra kanyarodik utunk. Kicsit kapaszkodunk felfelé, utána lefelé haladunk és újra felfelé a következő dombtetőre. Nemsokára elérünk egy aszfaltozott utat, amin egy jobb kanyar után egészen Kajászóig gurulhatunk.

Helytörténeti Gyűjtemény
    Padok a Helytörténeti Gyűjtemény és a játszótér között Fotó: funiQ
  • látkép Kajászó határában
    Látkép Kajászó határában Fotó: funiQ
  • II. világháborús légvédelmi óvóhelyek a löszfalban
    II. világháborús légvédelmi óvóhelyek a löszfalban Fotó: funiQ
  • útszakasz, rálátással a Kajászói-tóra
    Útszakasz, rálátással a Kajászói-tóra Fotó: funiQ
  • szivárványos kilátás
    Szivárványos kilátás Fotó: funiQ

A községbe a Bocskai István utcán érünk be, majd a kápolnánál balra fordulunk a Kossuth Lajos utcába. Az utca végén jobbra fordulunk, és a református templom előtt a Temető utcában haladunk felfelé. A baloldalon löszfal található, amiben furcsa lukakat lehet látni. Ezeket légvédelmi óvóhelynek használták a II. világháborúban.

A temetőt elhagyva földúton haladunk tovább, az első kereszteződésben balra, a másodikban jobbra kell fordulni, majd egyenesen Tordas következik. A Köztársaság úton érünk be a községbe, majd ezen az úton tovább haladva, elhagyjuk bal kéz felől a focipályát, ahol egy kocsma is üzemel. Átkelünk a Szent László-patak feletti hídon - ha balra lefordulunk, egy kerékpáros pihenőt találunk nem messze –, majd jobbra fordulva a Szabadság útra érjük el a Sajnovics teret. A tér sarkán áll a Hangya épület, előtte pedig Almási Balogh Elemér szobra, aki a Hangya szövetkezet egyik alapítója és igazgatója volt.

A téren található Sajnovics János szobra is, aki a magyar nyelv tudományos kutatásának elindítója volt. A tér hátsó sarkánál a Gyümölcsoltó Boldogasszony-templom magasodik, előtte pedig egy Szent Anna domborművet és Nepomuki Szent János-szobrot találunk.

Tipp: A tértől másfél kilométerre található a nagyon hangulatos Tordasi horgásztó, amelynek partján a Tordasi Csárda, egy western falu, kalandpark és tájház is található. A Szabadság úton kell menni és az Erdőmajori útra rákanyarodva érhető el.

Tordasi Élményfalu kalandparkja
  • Hangya Tájház
    Hangya Tájház Fotó: funiQ
  • tó a tájház mellett
    Tó a tájház mellett Fotó: funiQ
  • Hangya Tájház
    Hangya Tájház Fotó: funiQ
  • kopjafa és a Sajnovics János Általános Iskola
    Kopjafa és a Sajnovics János Általános Iskola Fotó: funiQ
  • Almási Balogh Elemér mellszobra a Hangya Művelődési ház előtt
    Almási Balogh Elemér mellszobra a Hangya Művelődési ház előtt Fotó: funiQ
  • Sajnovics-Batthyány-Dréher kastély
    Sajnovics-Batthyány-Dréher kastély Fotó: funiQ

Utunkat a templom mögötti Sport utcában folytatjuk. Itt áll a Sajnovics – Batthyány – Dreher-kastély, amelynek omladozó épülete új gazdára vár, jelenleg nem látogatható. A Sport utcából az első kereszteződésnél jobbra fordulunk, és ezen az úton hagyjuk el a községet. Újra keresztezzük a Szent László patakot, és nemsokára földúton folytatjuk utunkat.

Átkelünk a Tordas és Kajászó közötti dombon, majd a lejtő alján jobbra fordulunk. Utána nem sokkal egy bal kanyar vezet be a faluszéli erdősávba, ahol újra aszfaltozott úton haladunk. Az utca végén a Rákóczi utcához érünk, ahol jobbra fordulva tekerünk tovább. A 113. szám alatt egy artézi kutat találunk. A kút után hamarosan egy buszmegállóhoz érünk, amit elhagyva egyből forduljunk balra, a Pázmándi útra. A Biofarm Lovardát elhagyva a földúton haladjunk egyenesen tovább, amíg el nem érünk egy kereszteződést. Itt jobbra kell fordulni, majd pár méterre innen egyből egy újabb kereszteződés, ahol balra. Az első kereszteződésből látszik egy fém adótorony, ami mellett később elhaladunk, ezért ez könnyű megjegyezni. Az adótornyot elhagyva a következő kereszteződésben balra, majd 250 méter után jobbra kell kanyarodni. Innentől már egyenesen jutunk el a 8117 számú közúthoz, ahol balra kanyarodva Kápolnásnyéknek vesszük az irányt. Az összekötő úton tábla jelzi a Kápolnásnyék Centrum irányt. A városba érve (nyitott) kerékpársávon tekerhetünk a Fő utcáig, előtte azért még érdemes megállni a nemrégiben felújított Halász-kastélynál. A Fő utcára érve, szemben a Vörösmarty parkot találjuk, amiben a költő egész alakos szobra áll. A parktól egy rövid kerékpárút vezet a Vörösmarty utcához, ahol már csak a kerékpáros jeleket kell követnünk utunk további részében.

Halász Gedeon központ, kastélypark
    Vörösmarty Mihály-mellszobor a költő emlékházának kertjében Fotó: funiQ
  • jelölt kerékpárút
    Jelölt kerékpárút Fotó: funiQ

A Vörösmarty utcán végighaladva, a vasúti aluljárón átkelve a Vörösmarty Mihály Emlékházat látogathatjuk meg. A költő itt töltötte gyermekkorát. A házban megtekinthetjük a Szózat kéziratának különböző változatait, dokumentumok segítségével végigkövethetjük a költő pályáját és életútját. Hatalmas gesztenyefákkal teli kertjében áll a költő mellszobra.

Az emlékháztól visszafordulva, a református templom előtt, követve a kerékpáros jelzést, balra a Dózsa utcába kanyarodunk és ezen megyünk tovább egészen a Gárdonyi útig.

Tipp: a Gárdonyi úthoz érkezve, ha jobbra fordulunk 50 méterre egy, a Kupi család magángyűjteményéből berendezett helytörténeti kiállítást, ásványgyűjteményt és rekonstruált kovácsműhelyt tekinthetünk meg.

Rátérve a Gárdonyi útra kerékpársávon haladunk tovább, amit a Széchenyi utcában kerékpárút vált fel. Mielőtt kiérnénk a Tópart utcára és balra fordulnánk a vasútállomás felé, érdemes elkanyarodni jobbra a Meszleny-Wenckheim-kastélyhoz. A szépen felújított épületben ma a városi könyvtár működik. A kastély bejáratától remek kilátás nyílik a tóra.