Dolgozd le a cukrot! - Kerékpártúra a Magor kilátóhoz

Pizzafaló
Pizzafaló Fotó: funiQ

A Pizzafalóból induljunk el a Szentháromság templom fele, majd forduljunk balra a Kossuth tér felé. Ha a Kossuth utcán a kastélybejárat előtt továbbhajtunk, egy nagy kanyar után elérjük a körforgalmat. A szemben lévő kijárati lehetőséget válasszuk, kis szakasz után végül forduljunk Csabdi felé. Először jobbról egy nagy parkolót és egy TESCO áruházat fogunk látni. Később jobbról elhaladunk az első magyar menekülttábor előtt. Az itt ellátottak többsége tranzitutas. Várhatóan a jövőben bezárják a tábort, megmarad menekültügyi raktárnak.

Áthaladunk az M1-es autópálya alatt, ennek nagyon jó a visszhangja, az akusztikája, tessék nagyot kiáltani, sikítani. Ezt követően balra nézve világítótornyot láthatunk a Babos-hegyen, ahol egy tengerész is él. Kis magánmúzeumot rakott össze, szeret mesélni és mint láthatjuk, természetesen egy világítótornyot is összehozott, mint mesterségének második legjobb címerét. Első a horgony.

Folytassuk az utat a festői Csabdira, ami a Szent László patak völgyében fekszik. Van itt egy erdőszéli, gyönyörű templomrom, ahová érdemes felmenni megpihenni.

Csabdi romtemplom
Csabdi romtemplom Fotó: funiQ
  • Csabdi romtemplom
  • romtemplom régi képe
    Romtemplom régi képe
  • eredeti állapot (Bába Imre rajza)
    Eredeti állapot (Bába Imre rajza)
  • Csabdi romtemplom
    Csabdi romtemplom Fotó: funiQ
  • tábortűz a rom előtt
    Tábortűz a rom előtt Fotó: funiQ

Folytassuk utunkat, s amikor kiértünk Csabdiról, az egykori bányaúton elérjük a Lovaszugolyt, ahol akár szállást is kaphatunk.

Lovas Zugoly
Lovas Zugoly Fotó: funiQ

Ha itt balra fordulunk, akkor Nagyegyháza lesz a főirányunk. Itt a Gesztenyesoron fekvő magántavakat, többek között a Gerecse Pihenőpark látványát élvezve eldönthetjük, hogy a kereszteződésben Óbarok vagy Szárliget felé fordulunk.

utcakép
Úton a nagyegyházi Park-tó mellett Fotó: funiQ

Ha Óbarok felé balra elhagyjuk a kijelölt útvonalat, akkor láthatjuk útközben az óbarki sziklafalat. Nagyon szép látvány, bele lehet feledkezni. Az Öreg-szikla egészen közel van a faluhoz, oda fel is mászhatunk, de akkor a bringákat jobb lenn hagyni, biztonságban. Bicskére az 1-es főútvonalon való átkelés után térhetünk vissza.

Óbarki sziklák
Óbarki sziklák Fotó: funiQ

Ha Szárliget az irányunk, akkor mielőtt elhagyjuk Nagyegyházát, elhaladunk a Hangistálló mellett. A Hangistálló a koncerteken, egyéb rendezvényeken kívül egyben szállást is kínál reggelivel a túrázóknak.

Hangistálló
Hangistálló Fotó: funiQ

Az autópálya alatt áthaladva hamarosan elérjük az út menti Kőrösi Csoma Sándor-forrást.

Kőrösi Csoma Forrás
    Kőrösi Csoma forrás Fotó: funiQ
  • Kőrösi Csoma Forrás emléktábla
    Kőrösi Csoma Forrás emléktábla Fotó: funiQ

Szárligeten át a most éppen bezárt Birka Csárdáig haladva folytatjuk utunkat a gyönyörű Vértes-hegységben. A Terv-úton folytatjuk utunkat. Az út az ötvenes években épült amiatt, mert akkor még úgy gondolták, hogy kitermelnek minden erdőt a hőerőműveknek. Az első állomás 300 méterre Csákányos-puszta. Itt a sorompó vagy nyitott, vagy zárt - utóbbi esetben elmegyünk mellette. Egy idő után egy négyes kereszteződésbe érünk, jobbra folytatódik a Terv út a Mészáros-hegyre, de itt visszafordulunk, és a Mária-szakadék másik oldalán folytatjuk utunkat a K+ jelzésen, de a harmadik lehetőségkor felcsapatunk balra – talán laminált táblák is jelzik –, a Kis-Kopasz hegyre. Itt van a Magor-kilátó! Katartikus hely.

Innen ugyanazon az úton, amin jöttünk visszamegyünk Szárligetre, és itt a vasúton való átkelés után jobbra fordulunk. Egy idő után elérünk Szár községbe, és annak főutcájára, a Rákóczi Ferenc utcára (az útvonal kitér az Ér utca felé, de mehetünk végig a főúton is).

Keresztelő Szent János templom
    Községháza Fotó: funiQ
  • ház
    Ház Fotó: funiQ

Szár határában találjuk a Milleneumi emlékparkot, és a kálváriadombot, érdemes ide betérni és nézelődni.

Millenniumi emlékpark
Millenniumi emlékpark Fotó: funiQ
  • Millenniumi emlékpark táblája
    Millenniumi emlékpark táblája Fotó: funiQ
  • kálvária
    Kálvária Fotó: funiQ
  • a kálvária egyik stációja
    A kálvária egyik stációja Fotó: funiQ
  • kálvária
    Kálvária Fotó: funiQ
  • kálvária emléktábla
    Kálvária emléktábla Fotó: funiQ
  • keresztek
    Keresztek Fotó: funiQ

Ezen végighaladva a Szár után először elérjük Újbarokot. A szépen felújított településen is találhatunk látnivalókat.

Német nemzetiségi tájház
Német nemzetiségi tájház Fotó: funiQ
  • Nagyboldogasszony templom
    Nagyboldogasszony templom Fotó: funiQ

Újbarok után az út jobbra fordul, és becsatlakozik a Bicske-Csákvár főútba, ezen balra fordulunk. Ezután következik a még körforgalom nélküli, igen forgalmas és veszélyes felcsúti csomópont. Legyünk óvatosak! Ezen egyenesen áttekerve előbb kisebb lejtő, majd szigorú emelkedő majdnem Bicskéig, ahol a Csákvári útra érkezünk.