Újbuda zöld arca: bicajjal a patakok mentén

Start: Etele tér, Kelenföldi pályaudvar

Megközelítés:

autó: parkolás az Etele téren vagy a környező utcákban
tömegközlekedés: metró: M4; villamos: 19, 49; busz: 53, 87, 101B, 101E, 103, 141, 150, 154, 154B, 178, 240
vonat: Kelenföldi pályaudvar
bicikliút a Budaörsi repülőtérnél
Bicikliút a Budaörsi repülőtérnél Fotó: funiQ

A túra a kerület két legzöldebb völgyét fedezi fel, az egyikben a Keserű-ér folyik, a másikban a Hosszúréti-patak, de közben útba ejt olyan különlegességeket is, mint a budaörsi repülőtér vagy az Árpád-kori Kánai-templom helye. Az útvonal által érintett helyek igazi oázisok, karnyújtásnyira a zajos várostól. A túra mindenkinek ajánlható, mert szinte alig van emelkedő, viszont változatos és inspiráló környezetben kerékpározhatunk.

Útvonal

Utunkat az Etele téren kezdjük, ahova a kerület többi pontjáról a Bartók Béla út mentén vagy az Etele út menti kerékpárúton juthatunk el, illetve Gazdagrétről is könnyen megközelíthető. Átkelünk a vasútállomás melletti aluljárón (az alagútban lassan, figyelmesen, a gyalogosokra vigyázva, előzékenyen tekerjen mindenki) az állomás őrmezői oldalára, és felkapaszkodunk a Budaörsi úthoz. Innen visszanézve tágas panoráma tárul elénk Kelenföldről. Nem megyünk át az aluljárón a Budaörsi út túloldalára, hanem balra kanyarodunk az átkelőn át a bicikliútra. Balunkon az őrmezői lakótelep és annak fái, jobb oldalt az autópálya-bevezető dübörgő forgalma. Legurulunk tovább a Balatoni út mellett, és ahol véget ér a kerékpárút, a lámpánál átkelünk a túloldalra.

Kelenföldi Pályaudvar állomásépülete
Kelenföldi Pályaudvar állomásépülete Fotó: funiQ
  • kelenföldi aluljáró
    Kelenföldi aluljáró Fotó: funiQ
  • bicikliút a Budaörsi út mellett
    Bicikliút a Budaörsi út mellett Fotó: funiQ
  • Hérics utca
    Hérics utca Fotó: funiQ
  • összekötő út a Jégcsap utca és a Dobogó út között
    Összekötő út a Jégcsap utca és a Dobogó út között Fotó: funiQ

Őrmező kertvárosi utcáit érintjük: egyenesen a Neszmélyi úton, majd balra a Hérics utcán, és annak végén jobbra a Jégcsap utcán. A Jégcsap utca végén ha rövidíteni szeretnénk, mehetünk egyenesen is az autópálya alatt, de a forgalmas utak melletti bicikliutak helyett most fedezzük fel a kerület legzöldebb zugait: elsőként a Keserű-ér völgyét.

Ha balra tartunk, egy zúzottköves úton (Dobogó út) magunk mögött hagyhatjuk a házakat, és egyszerre a természetben találjuk magunkat. Jobb oldalt zöldsáv és mögötte gyönyörű vadvirágos kaszáló kíséri utunkat. Mielőtt elérjük a 7-es út alatti átereszt, jobbról egy meredek földút ágazik ki: érdemes itt felsétálni, jutalomként ugyanis elénk tárul a rét végtelen zöldje.

Dobogó út mellett
Dobogó út mellett Fotó: funiQ
  • kilátás Kelenföldre
    Kilátás Kelenföldre Fotó: funiQ
  • 7-es út alatti áteresz előtti földút
    7-es út alatti áteresz előtti földút Fotó: funiQ
  • 7-es út alatti áteresz
    7-es út alatti áteresz Fotó: funiQ
  • az Őrmezei út elején lébő betonelemek
    Az Őrmezei út elején lébő betonelemek Fotó: funiQ
  • Őrmezei út
    Őrmezei út Fotó: funiQ

Guruljunk tovább, át a Balatoni út alatt. Itt egy éles balkanyar következik, majd nem sokkal utána térjünk le jobbra az Őrmezei útra, a betonelemeket kikerülve. Balunkon kiskertek, telephelyek sorakoznak, jobbról erdő. Az utca a Péterhegyi útba torkollik, ahol jobbra fordulunk. Figyelem, itt kicsit nagyobb a forgalom, de csak egy egész rövid szakaszon vesszük igénybe. A lámpánál jobbra megyünk az Egér út melletti bicikliúton (csak óvatosan, mert rázós és keskeny burkolatú).

Egér út melletti bicikliút
Egér út melletti bicikliút Fotó: funiQ

Ahol az út elkezd jobbra kanyarodni, egy út ágazik ki jobbra (Dobogó út). Kerüljük ki a sorompót, és kövessük az utat. Szórványos házak között és fás-bokros területek mellett megyünk el. Ezzel a kanyarral megkerültük a Ferencz József keserűvíztelep forrásait. Az út egy helyen keresztezi a Keserű-eret, majd egy éles jobbkanyar után a vízfolyás mentén indulunk el. Keresztezzük a Balatoni utat, és óvatos átkelés után folytatjuk utunkat immár a Poprádi utcán egy gyönyörű vadgesztenyefa-sorban. Az út itt a Keserűvíz-források területét tárja fel, ahol kezdetben nádasok szegélyezik utunkat, majd egy kereskedésnél jobbra kanyarodva ligetesebbé válik a terület. Az út a Kőkaland Sport és Élménypark kapubejárójába torkollik: itt a kapu bal oldalán, a kerítés mentén húzódó, betonlapokból épült gyalogúton tekerjünk tovább, amely rövidesen a Kőérberki út melletti kerékpárútba torkollik. Itt kanyarodjunk balra.

sorompó a  Dobogó úton
    Vasudvar kereskedés Fotó: funiQ
  • Gyógyvíz utca
    Gyógyvíz utca Fotó: funiQ
  • Kőkaland Sport és Élménypark főbejáratától balra, a kerítés mellett folytatódik utunk
    Kőkaland Sport és Élménypark főbejáratától balra, a kerítés mellett folytatódik utunk Fotó: funiQ
  • útban a Kőérberki út felé
    Útban a Kőérberki út felé Fotó: funiQ
  • kilátás a Kőérberki út felé menet
    Kilátás a Kőérberki út felé menet Fotó: funiQ

A kerékpárúton haladva bal oldalt jó rálátást kaphatunk a Kőérberki szikes rét Természetvédelmi Területre, amely a különleges flórája és faunája miatt védett. A keserűvíz egyike Magyarország egyedi természeti kincseinek. Ez a gyógyvíz csak igen speciális geológiai körülmények mellett, különleges geokémiai folyamatok hatására képződik, világszerte ritka képződmény. Az innen származó gyógyvizet ma a Hunyadi János, illetve Ferencz József néven palackozott keserűvízként kereshetjük a boltokban.

kilátás a Kőérberki úttól
Kilátás a Kőérberki úttól Fotó: funiQ

Kőérberki szikes rét (Keserűvíz-telep) A Kőérberki szikes rét, más néven a Keserűvíz-telep a főváros egyetlen szikes pusztája, amelyet 1982-ben természetvédelmi területté nyilvánítottak, és azóta fővárosi védelem alatt áll. Az innen nyerhető nátrium- és magnézium-szulfát tartamú keserűvíz mára az ország egyik legismertebb gyógyvize lett.

Továbbmenve a bicikliúton keresztezzük az Egér utat: a lámpánál áthaladva menjünk tovább. Itt enyhe emelkedő következik, majd annak tetején kinyílik a táj: jobbról a Budaörsi repülőtér síkja terül el (illetve mögött a budaörsi hegyek), balról pedig szántó kíséri utunkat. A bicikliút végénél pillanthatjuk meg jobb oldalt a repülőtér rossz állapotú, de műemlék épületét, Magyarország egyetlen bauhaus repülőtéri csarnokát, előtte egy impozáns kocsifelhajtóval. Az épület 1937-ben épült, Borbíró Virgil tervei alapján.

követjük a Kőérberki utat, át az Egér úton
Követjük a Kőérberki utat, át az Egér úton Fotó: funiQ
  • hátrapillantva az Egér út és a Kőérberki út kereszteződésen
    Hátrapillantva az Egér út és a Kőérberki út kereszteződésen Fotó: funiQ
  • Budaörsi repülőtér egyik kapuja
    Budaörsi repülőtér egyik kapuja Fotó: funiQ
  • bicikliút a Budaörsi repülőtérnél
    Bicikliút a Budaörsi repülőtérnél Fotó: funiQ
  • Budaörsi repülőtér
    Budaörsi repülőtér Fotó: funiQ

Budaörsi repülőtér A Budaörsi Repülőtér egykor fontos szerepet töltött be Budapest légiközlekedésében. A Ferihegyi Repülőtér II. világháború utáni helyreállítása óta elsősorban a sportrepülés tevékenységének ad otthont. A repülőtér felvevőépületét 2000-ben műemlékké nyilvánították.

kisgép a Budaörsi repülőtéren
Kisgép a Budaörsi repülőtéren Fotó: funiQ

A kereszteződésnél először balra, majd jobbra fordulunk, és a vasúti átjáró után egyenesen továbbhaladunk a Muskétás utcán. Az utca végén egy hídon keresztezzük a fák között csörgedező Hosszúréti-patakot, majd balra fordulva a patak mentén haladunk, egy darabon követve a 41 és 47B villamosok vonalát. Tőlünk jobbra a Kamaraerdő zöld tömege emelkedik, az út mellett pedig kb. 200 méter után bal oldalt feltűnik a patakból felduzzasztott Kána-tó vízfelülete, számos vízinövénnyel, illetve egy gyalogos fahíddal.

Hosszúréti-patak
Hosszúréti-patak Fotó: funiQ
  • a vasúti átjáró után rátérünk a Muskétás utcára
    A vasúti átjáró után rátérünk a Muskétás utcára Fotó: funiQ
  • az utca keresztezi a Hosszúréti-patakot
    Az utca keresztezi a Hosszúréti-patakot Fotó: funiQ
  • a Susulyka utcán követjük a Hosszúréti-patakot
    A Susulyka utcán követjük a Hosszúréti-patakot Fotó: funiQ
  • a Susulyka utcán követjük a Hosszúréti-patakot, utunkat a 41-es, 47B villamosok sínpárjai kísérik
    A Susulyka utcán követjük a Hosszúréti-patakot, utunkat a 41-es, 47B villamosok sínpárjai kísérik Fotó: funiQ

Hosszúréti-patak látványtó A XI. és XXII. kerületek határán elnyúló horgásztó annak ellenére is békés és csendes, hogy a Balatoni út közelében van. A Hosszúréti-patak felduzzasztásával létrejött tóba pontyokat, süllőket, harcsákat telepítettek, partján zöld terület várja a játszani, piknikezni, napozni vágyókat.

Kána-tó, háttérben az Újbuda-Tóváros Lakópark néhány épületével
Kána-tó, háttérben az Újbuda-Tóváros Lakópark néhány épületével Fotó: funiQ

Menjünk tovább, majd elérve a második gyaloghidat, keljünk át rajta a Tóváros lakónegyed felé, és kapaszkodjunk fel a Kánai úton. Egy jobbkanyar után a jobb oldalon láthatjuk az egykori Kána templomának romjait, ahol egy emléktáblán olvashatunk az Árpád-kor legnépesebb környékbeli településéről.

Kánai templomrom Kána egy középkori falu volt a mai Budapest területén, Újbudán. A 2000-es évek elején az Újbuda-Tóváros Lakópark építése közben fedezték fel a falu maradványait. A 20-22 hektáros területen mélyített házakat, kemencéket, temetőt, és egy templomot találtak. A templom maradványai szabadon látogathatók.

emlékoszlop a kánai templom romjai mellett
Emlékoszlop a kánai templom romjai mellett Fotó: funiQ

Tovább kanyarogva a teniszpályák és a sportkomplexum mellett, keresztezzük a Balatoni utat, és arról azonnal jobbra kanyarodva a fiatal platánsorral szegélyezett Kapolcs utcán folytatjuk utunkat, immár Kelenvölgyben. Az utca leereszkedik ismét a patak mellé, ahol a kerítés túloldalán egy lovardát láthatunk. Keresztezzük a Horogszegi határsort, és menjünk tovább a Honfoglaló úton. Ezen a kis forgalmú kertvárosi utcán egészen a György utcáig haladunk, itt balra kanyarodunk. Vegyünk lendületet, hogy meg tudjuk mászni ezt a rövid, de kissé meredek utcát. Az utca tetején forduljunk balra a Ringló úton, majd jobbra a Bezdán utcán. A Tó utcánál balra kanyarodva megérkezünk a Kéktó térre: pihenjünk meg Kelenvölgy rejtett kincse, a Kék-tó mellett.

lovalgatás egy Kapolcs utca melletti lovardában
Lovalgatás egy Kapolcs utca melletti lovardában Fotó: funiQ
    Than Károly utca Fotó: funiQ
  • BKK központ
    BKK központ Fotó: funiQ

Kék-tó Kelenvölgy városrészen található az egykori bányagödörből kialakult Kék-tó. A tóban pontyok, harcsák, kárászok, amurok és csukák is élnek a horgászni vágyók örömére. A tó mellett játszótér is van, és 2016 őszétől könnyen körbesétálható lesz a gyönyörű tavacska.

horgászok a Kék-tónál
Horgászok a Kék-tónál Fotó: Báthory Gábor

A Felsőgalla és Állvány utcákon továbbhaladva forduljunk balra, és kövessük a Kővirág sort egészen a második vasúti átjáróig: itt átbújva a túloldalra balra kanyarodunk a Szerelmey Miklós utcára. Menjünk egyenesen, és a Keserű-eret ismét keresztezve a Solti utcában tekerünk tovább. Az utca végén megkerülve a zajvédő falat, keljünk át a zebrán az Egér út túloldalára, és egyenesen menjünk tovább a Than Károly utcán az Etele tér felé. Az utca végén menjünk jobbra a Borszéki utca kerékpárútján, majd balra a Gyergyótölgyes utcán, és megérkeztünk kiindulópontunkhoz, a Kelenföldi pályaudvar elé.