Cseresznyevirágzás túra a Fertő tónál

JoisSzoborparkBreitenbrunnPurbachDonnerskirchenPurbachWinden am SeeJois

A Fertő tó körül ajánlott túráink közül ebben, a Lajta-hegység lábánál található körben számíthatunk a legnagyobb szintkülönbségre, de kárpótol minket a gyönyörű kilátás a Fertőre. Tavasszal az ezernyi virágzó cseresznyefa, nyáron a fák piros gyümölcse, valamint a szőlők, borospincék és gyümölcsösök határozzák meg a táj jellegét. Ausztriai túránk a Lajta-hegység oldalába telepített szőlők, gyümölcsösök között kanyarog fel s alá, majd Donnerskirchen után a Fertő tó melletti kerékpárúton vezet vissza Jois-ba. Legfőbb látnivaló maga a táj, de érdemes a pincészeteknél megpihenni, meglátogatni a Winden-i szoborparkot, Purbach belvárosát és pincenegyedét, és természetesen a látványos Martinskirche-t Donnerskirchen-ben. Itt kiegészíthetjük túránkat Wulka-szafari csónakázással a Fertő-tavi nádasba, a helyi biológus idegenvezetőtől sok érdekességet hallhatunk a tó élővilágáról.

Útjelzések: Mindenhol egyértelmű, jól jelzett irányok. Jois-Donnerskirchen B12, vissza Donnerskirchen-Jois között a B12 együtt halad a B10-es, tókerülő kerékpárúttal.

A túra jellege: Közepesen nehéz, az emelkedők leküzdését nagyban megkönnyítik a kiváló minőségű, és jó nyomvezetésű utak. Jois és Donnerskirchen között aszfaltozott mezőgazdasági út, visszafelé szeparált kerékpárút.

Alternatív könnyítés: Donnerskirchen-től vonattal is visszajuthatunk Jois-ba, így a táv jelentősen lerövidíthető.

Gyakorlatias dolgok: Néhány kilométerenként, több faluban is van lehetőség enni, inni, bevásárolni.

Túraleírás

Indítsuk túránkat Jois központjából. A település főterétől (Hauptplatz) ha a tó fele nézünk, induljunk az Untere Haupstrasse-n balra, majd elérve a Josef Haydn Gasse-t elérve forduljunk balra. Egyenesen tovább, a B50-es országutat keresztezve, a Brucker Gasse-n hagyjuk el a települést.

Megkezdjük a szőlők között a domboldalra felvezető szakaszt, ez kb. 2 kilométer. Egy éles bal kanyar után többé-kevésbé szintben folytatódik az út. Több helyen is jellegzetes óriás borospohár jelzi a padokkal kialakított pihenőket. Körülbelül 4 kilométer után utunk a modern alkotásokat felvonultató Winden-i szoborpark mellett halad el. Egyenesen továbbhaladva a B12-es úton, egy stoptáblás kereszteződés után gurulunk be Breitenbrunn-ba. E település közepén egy 32 méteres, ún. Török-torony van, benne helytörténeti kiállítás, mellette pedig pellengér. A faluból a jelzett kerékpárút a szép pincesor mellett vezet ki.

Toronymúzeum
Toronymúzeum Fotó: funiQ

Breitenbrunn és Purbach között (7 km) egy kisebb emelkedővel kezdünk, majd élvezve a szép kilátást lefelé gurulunk a településig. Visszafelé még érintjük e kisvárost, a belvárosát akkor érdemes megtekinteni, most azonban utunk a Landsatzgasse-n a Kellerplatz-ra vezet. Itt a patak (Purbach) fölötti hídon áthaladva a Kellergasse pincesora mellett tekerünk kifelé, majd egy kis kápolnaromos pihenőnél balra fordulunk Donnerskirchen felé (5 km.)

Templom a dombon Fotó: funiQ

A domboldalra épült templomot (Martinskirche) már több kilométerről látni, utunk a templom alatti térre vezet (itt van vízvételi lehetőség!), ahol megállva széles lépcsősoron juthatunk fel a templomig. A templomtól visszatérve utunkat egyenesen, a Wiener Strasse-n folytatjuk, majd a temetőnél tovább haladunk egyenesen a Badstrasse-n egészen a falu szélén lévő kempingig. Innen balra fordulva legurulunk pár kilométert a forgalmas 50-es műútig. Itt ne kíséreljük meg az átkelést, hanem tekerjünk kb. egy kilométert Oggau irányába, majd a lámpás kereszteződésen áthaladva forduljunk vissza Donnnerskirchen felé, a most már szeparált, közösen futó B12 és B10 es kerékpárúton. A Donnerskicheni vasútállomásnál pihenő, és friss víz vár ránk. Az itt kihelyezett információs táblán lévő kontaktokon lehet benevezni esetleg egy Wulka-szafarira (csónakázás a Fertő nádasban, szakavatott idegenvezetővel), vagy visszavonatozni kiindulópontunkra, Jois-ba. (Ha kerékpáron mennénk, az út innen még kb. 15 km.)

Mezőgazdasági jellegű tájon keresztül érjük el Purbach szélső házait, a hivatalos tókerülő B10 jelű kerékpárút a városkát délről kerüli meg, átvezet a síneken, elmegy a sportpálya mellett, keresztezi a strandhoz vezető utat a kempingnél és az Angergasséről jobbra letérve megy tovább Breitenbrunn felé. Amennyiben fel szeretnénk fedezni Purbach látnivalóit, a városba érve ne forduljunk jobbra a Neubaugassén a vasútállomás felé, hanem menjünk egyenesen a Sätzgassén a romantikus hangulatú Bodenzeile-ig, ahonnan balra fordulva érjük el a Hauptgassét, a városka főutcáját.

Purbachi idill Fotó: funiQ

A városközpontból a városfal Brucker Tor nevű kapujától jobbra térve az Angergassén jutunk el a Purbachból kivezető B10 kerékpárútra. A Breitenbrunnig vezető szakaszt katonás rendben sorakozó szőlők kísérik bal oldalunkon. Breitenbrunn strandjára vezető út kereszteződésében érdekes kerékpáros alkotás mellett pihenhetünk egyet. Innen balra, majd egyből jobbra kanyarodva érintjük Breitenbrunn vasúti megállóját, és pár perc kerekezés után begurulunk am See házai közé.

Szent Flórián-templom
Szent Flórián-templom Fotó: funiQ

Elmegyünk a sárgára festett Szt. Flórián katolikus templom és temetője mellett, és a Kreuzgasse vezet ki a falvacskából. A B10 kerékpárút jelzéseit, felfestéseit követve a sínekkel párhuzamosan, a közeli dombokra felfutó szőlősorok mellett kerüljük, az innen már nem is látható Fertő tavat. Rövidesen el is érjük a következő települést, Jois-t ( Nyulas), kiindulási pontunkat a Hauptplatz-ot, a falu virágos főterét.

a város látképe a távolból
A város látképe a távolból Fotó: funiQ

Túraajánlatok

Fertő tó aktív térkép kerékpártúrái A Cartographia 2016-os Fertő tó aktív térképén ajánlott tíz kerékpáros túra részletes leírása képekkel.