Kultúrkör a Fertő tónál

FrauenkirchenGolsMönchhofHalbturnFrauenkirchen

A Fertőzug leghíresebb kulturális látnivalóit összekötő kerékpáros körtúránk nagyrészt a B23 jelű kerékpárút vonalát követi. A Fertőzug központjából, a monumentális barokk stílusú Búcsújáró templomáról nevezetes Frauenkirchenből kiindulva fűzzük láncra a környék falvait. Gols (Gálos) elsősorban borkultúrájáról ismert, Mönchhof (Barátudvar) gyönyörű plébániatemplomán kívül a régió legjobb skanzenének ad otthont, míg Halbturn (Féltorony), a régió kulturális központjának szerepét is ellátó impozáns, egykori Habsburg-kastély színhelye.

Nagyboldogasszony bazilika
A frauenkircheni Nagyboldogasszony bazilika Fotó: funiQ

A túra jellege: Teljesen sík vidék, szintkülönbség nélkül. Jól kiépített, szilárd burkolatú kerékpárutak csekély helyi forgalommal.

Túraleírás

Boldogasszony (Frauenkirchen) központjából, a Bazilika mellől indulunk. A templom mögött találunk nagyobb parkolókat. A városka központjában hétköznaponként fizetős a parkolás, figyeljük a táblákat.

A B23 (Kulturradweg) jelű kerékpárút tábláit követve a körforgalomnál egyenesen megyünk tovább. A harmadik jobboldali mellékutcán jobbra fordulunk, az út végénél, a temetőnél ismét jobbra, és a felfestéseket követve a Neustiftgassén át hagyjuk el a települést. Keresztezzük a vasúti síneket és jó minőségű aszfaltos úton, hatalmas szőlőtáblák között tekerünk. Elmegyünk egy kerékpáros pihenő mellett, majd egy elágazásnál a kettéváló B23-as út bal oldali ágát válasszuk Gols irányába. Jobbra rövidíteni lehet Mönchhof felé.

Pár méter után a kerékpárút balra fordul, majd a következő elágazásnál jobbra kanyarodunk, átmegyünk a Golser Kanal hídján, és a jobbra forduló, nyílegyenes úton mezőgazdasági jellegű, sík területen kerekezünk be Gols (Gálos) házai közé.

Átmegyünk a vasúti síneken, a felfestéseket követve gurulunk be a falu központjába. A vaskos tornyú templom mellett érünk a falu főterére, ahol a turista információs irodaként is működő Weinkulturhaus kihagyhatatlan megálló. A Vinothek feliratú épület pincéjében két nagy teremben, a fehérbor és a vörösbor termében ismerkedhetünk meg a régió borkultúrájával. Kóstolhatunk és vásárolhatunk is a több száz fajta bort felsorakoztató választékból. Gols nemcsak a régió, hanem egész Ausztria legnagyobb és egyik legjelentősebb bortermelő községe.

A körforgalomnál jobbra térünk Mönchhof irányába, pár méter után megpillantjuk a jobb oldalon álló szép formájú, neoromán stílusú evangélikus templomot. A templom után a hivatalos kerékpárút az egyik mellékutcán balra tart, majd jobbra éri el az AquaSplash élményfürdőt, ahol mi is megmártózhatunk. A kerékpárút utána visszatér a falun átvezető országútba. Gols végénél, a körforgalomnál a műút bal oldalán futó kerékpárút visz tovább a következő falu, Mönchhof(Barátudvar) irányába.

A település házai közé érve egy jobb oldali mellékutcába vezetnek a jelzések a kis dombon, parkos területen álló XVIII. századi barokk stílusú római katolikus plébániatemplom elé. Barátudvart ciszterci szerzetesek alapították 800 évvel ezelőtt, a barátok bortermeléssel kezdtek foglalkozni, így Mönchhof a jelenlegi Ausztria legrégebbi bortermelő községe. A plébániatemplom dombjának déli oldalában hangulatos borpincéket láthatunk (Kirchenplatz).

a község távolról nézve
A község távolról nézve Fotó: funiQ

A templom előtt futó, Frauenkirchenbe tartó főúton kerekezünk tovább (Stiftsgasse), de mielőtt átmennénk a vasúti átkelőn, balra térünk le a Bahngassére. A Dorfmuseum felé mutató táblákat kövessük. Az utca végén, baloldalon találjuk az ország egyik legjobb skanzenét, a Dorfmuseum-ot. Mindenképpen érdemes itt pihenőt tartani, és meglátogatni a számos elemből álló, jól felépített, könnyen átlátható szabadtéri múzeumot.

Továbbmegyünk a Bahngassén, mely egy nagy beton üzemnél élesen balra kanyarodik; mi a következő leágazásnál jobbra térünk, a szilárd burkolatú út egyenesen bevezet Halbturn (Féltorony) házai közé. Egy perc után balra fordulunk az Obere Bahngassére, mely kivisz minket a főútra, azt keresztezzük, és egyenesen megyünk pár métert a Halbturn-i kastély parkjának nyugati kapujáig. A barokk stílusú egykori Habsburg-vadászkastély és nyári rezidencia ma is magántulajdonban van, különböző színvonalas kiállításoknak ad otthont, de nívós étterem és borászat is található falai közt. A szép angolpark jellegű kastélykerten átvágva a keleti kapu a katolikus templomra nyílik.

Harrach-kastély
Harrach-kastély Fotó: funiQ

A templom előtti széles, allészerű úton (Erzherzog-Friedrichstrasse) folytatjuk túránkat. Az utca végéig tekerünk, majd balra fordulva kiérünk a frauenkircheni országútra, majd azt keresztezve a Lehendorfer Strassére vezetnek a B23-as kerékpárút (Kulturradweg) jelzései. A következő elágazásnál több kerékpáros útjelzőtábla fogad, a B23 Kulturradweg itt csatlakozik a B22 jelű Hanság Radwegbe, és a híres Vasfüggöny útvonal, az EuroVelo 13 is érinti a kereszteződést.

Egyenesen megyünk tovább Frauenkirchen felé a B22 és B23 jelű úton, mely rövidesen kifut az országútra, de pár méter után balra le is tér róla. Az egyértelmű felfestéseket követve jó minőségű, gyér forgalmú aszfaltúton kerekezünk déli irányba.

A meglehetősen egysíkú, mezőgazdasági jellegű területen nagy szántóföldek közt gurulunk, és már fel is tűnik a látóhatáron a frauenkircheni Nagyboldogasszony-templom jellegzetes sziluettje. Az út egy nagy bal, majd egy jobbkanyar után elágazáshoz ér, itt balra leválik rólunk a B22 Hanságradweg, mi pedig egyenesen megyünk tovább, és egy T alakú kereszteződésnél jobbra fordulva a nyílegyenes aszfaltúton toronyiránt érünk Frauenkirchenbe. Kissé jobbra a Rókus-kápolnát láthatjuk. Az országútra kiérve balra fordulunk, és pár perc alatt visszajutunk kiindulási pontunkhoz, a frauenkircheni bazilikához.

spirál formájú kálvária Frauenkirchenben
Spirál formájú kálvária Frauenkirchenben Fotó: funiQ
  • a Nagyboldogasszony bazilika a kálváriáról nézve
    A Nagyboldogasszony bazilika a kálváriáról nézve Fotó: funiQ
  • a Nagyboldogasszony bazilika belseje
    A Nagyboldogasszony bazilika belseje Fotó: funiQ
  • a kálvária első stációjához vezető feljáró
    A kálvária első stációjához vezető feljáró Fotó: funiQ
  • kereszt a kálvária tetején
    Kereszt a kálvária tetején Fotó: funiQ
  • gólya a temetőben
    Gólya a temetőben Fotó: funiQ

Túraajánlatok

Fertő tó aktív térkép kerékpártúrái A Cartographia 2016-os Fertő tó aktív térképén ajánlott tíz kerékpáros túra részletes leírása képekkel.