Tókerülő túra a Fertő tónál: Osztrák kör

FertőrákosMörbisch am SeeRustSeehofPurbachWinden am SeeJoisNeusiedl am SeePodersdorf am SeeZickseeMörbisch am SeeFertőrákos

vízi élet a Fertő tavon, háttérben a vitorlásiskola épületével
Vízi élet a Fertő tavon Fotó: funiQ

A klasszikus, Fertő tavat megkerülő kerékpáros túrát érdemes két részre bontani: a teljes egészében Ausztria területén húzódó szakasz talán a legélvezetesebb, hossza ellenére átlagos kondíciójú kerékpárosok is végig tudják tekerni egy nap alatt. Kitűnő infrastruktúra, remek állapotú kerékpárutak, sűrű kitáblázottság jellemzi az egész útvonalat, mely roppant népszerű a családos túrázók körében is. Mörbisch és Illmitz között a kerékpárokat is szállító kompot vesszük igénybe, ezért érdemes mindjárt a túra elején átkelni a tavon, így nem stresszel bennünket az utolsó komp indulásának időpontja, mely nyári főszezonban 17.30-kor indul általában.

A túra jellege: Az útvonal legnagyobb része teljesen sík területen halad, Oggau és Mörbisch között van néhány kisebb emelkedő. Elkülönített, aszfalt kerékpárutak, kis forgalmú, gazdasági, szilárd burkolatú utak, ill. Podersdorf és Weiden közt jó minőségű, kőzúzalékos bicikliút.

a Seejungfrau étterem a jacht kikötő mellett
A Seejungfrau étterem a joisi jacht kikötő mellett Fotó: funiQ

Túraleírás

A túrát legcélszerűbb a mörbischi (Fertőmeggyes) kikötőben kezdeni. és mindjárt az elején átkompozni a tó túlsó oldalára, az illmitzi kikötőbe. Főszezonban a kompok általában félóránként járnak (7 €), a mörbischi kikötő parkolója ráadásul ingyenes és hatalmas.

A hajóról remek a rálátás Európa egyik legnagyobb tavi szabadtéri színpadára, a monumentális díszletű Seebühnére. Az illmitzi kikötő mellett természetesen jól felszerelt strandot is találunk, de talán még korai fürdőzésre gondolni, pár tucat kilométer még előttünk van.

Végigtekerünk a műút melletti kerékpárúton, először nádas, majd szőlőültetvények között. 3 km után bal oldalon fából épült furcsa alakú kilátóhoz érünk. A kerekesszékkel is használható madármegfigyelő torony felső szintjéről nagyszerű panoráma nyílik a Zick Lacke szikes tavára, mely a különböző vízimadarak kedvenc helye. A pihenő szerencsére ivókúttal is felszerelt, megtölthetjük kulacsainkat.

A kilátónál balra lekanyarodva az illmitzi országútról, jó minőségű aszfaltúton folytatjuk utunkat a B20 jelű kerékpáros útvonalon, a szikes tó mellett. Pár perc múlva újabb kis kilátóból figyelhetjük meg a környék jellegzetes állatvilágát, majd rövidesen elágazáshoz érünk, egyenesen a B20-ason megyünk tovább, jobbra a Nemzeti Park központját és bemutatóhelyét érnénk el. Jobbról újabb szikes tavacskát pillantunk meg, az érdekes nevű Unterstinkersee-t (Alsó-Büdös-tó). Partjához közel újabb kilátótoronyba mehetünk fel. Egy bal, majd jobb kanyar után párja, a Felső-büdös-tó következik egy újabb kilátóval.

Elmegyünk a Zur Hölle nevű vendéglő előtt és pár perc múlva feltűnik előttünk a Fertő talán legikonikusabb kilátója a jellegzetes alakú, nádfedte kerékpáros pihenővel. Az ötszintes toronyból gyönyörű kilátás nyílik az egész Fertő tóra, itt már elég keskeny a tavat övező nádasgyűrű, a tó túlpartján jól látszik a Lajta-hegység is a lábára kúszó kis falvakkal.

A pihenőtől egy kilométerre Y alakú elágazáshoz érünk, a hivatalos B10 tókerülő útvonal itt jobbra tart, és mezőgazdasági jellegű területen, aszfaltos úton ér Podersdorf központjába. Érdemesebb a bal oldali ágat választani, mely kb. 1 km-en át kőzúzalékos, kissé poros útszakasz, utána azonban aszfaltra váltunk és Podersdorf tóparti üdülői között rendkívül kellemes környéken, közel a tóhoz vezet be a kemping mellett a falu tóparti központjába.

Podersdorf (Pátfalva) a legnépszerűbb Fertő tavi üdülőközpont, köszönhetően annak, hogy egyedül itt nincs kiterjedt nádas a parton, a strand és a kikötő is a nyílt vízfelületre nyílik. Érdemes kimenni a móló végén magasló, piros-fehérre festett, északi-tengeri hangulatot idéző világítótoronyhoz.

világítótorony
Világítótorony Podersdorf am See partjának közelében Fotó: funiQ

Visszatérve a nyüzsgő körforgalomhoz, balra térve folytatjuk túránkat a B10 jelű útvonalon. Elgurulunk a szépen kiépített, gondozott strandfürdő mellett, majd szilárd burkolatú kerékpárutunk poros, kőzúzalékos, de jól járható útra vált.

Igazi sztyeppe jellegű tájon vágunk át, a Zitzmannsdorf-i pusztaságon, mely a Nemzeti Park fokozottan védett területe, nevét a török korban elpusztult faluról kapta. Az út menti kilátóból nézhetünk körbe a pusztákon, jó a kilátás az itt legszélesebb Fertő tóra is. A B10-es a parttal párhuzamosan fut, rövidesen szilárddá válik a burkolat és vasúti sínek mellett gurulunk be Weiden am See pici vasútállomásához. A kereszteződésben balra a tófürdő (Seebad), jobbra a település központja felé vezet az út.

Egyenesen megyünk tovább Neusiedl irányába a jó minőségű, szeparált bicikliúton, balra egy népszerű, kerékpáros turistákat célzó vendéglőbe térhetünk be (Enzo’s Bistro). Pár perc múlva elérjük Neusiedl (Nezsider) szélét, a B10 tábláit követve, a kereszteződéshez érve kitérőt tehetünk balra az 1 km-re fekvő, közkedvelt strandhoz és kikötőhöz. Jobbra a városka központjába vezet az út, a tókerülő útvonal egyenesen halad tovább. Egy perc múlva ivókúttal is ellátott kerékpáros pihenőben gyűjthetünk erőt a túra további szakaszára. A pihenőnél romantikus csatorna vezet ki a tóhoz a sűrű nádtengert átvágva.

stég a tavon

A pihenőtől a sportpályák mellett a vasúti sínekhez visz ki utunk, balra kanyarodunk, egy darabig a sínekkel párhuzamosan megyünk, majd keresztezve azokat éles jobbkanyar után érkezünk egy kereszteződéshez, ahol balra fordulunk. Az út bal oldalán a rendkívül népszerű Neusiedler Csarda hívogatja az éhes-szomjas vándort igen baráti árakon. Átmegyünk a vasúti felüljáró alatt, majd szőlők közt, enyhe emelkedőn érjük el Jois (Nyulas) szélső házait.

A B10 út tábláit, felfestéseit követve végigtekerünk Jois rendezett főutcáján, elhagyjuk a virágos Fő teret, kiérünk a faluból, és a sínekkel párhuzamosan, a közeli dombokra felfutó szőlősorok mellett kerüljük, az itt már nem is látható Fertő tavat. A következő település Winden am See (Sásony), melynek fő látnivalója a kerékpárút melletti pasztellsárga színű nagy katolikus templom.

Szent Flórián-templom
Szent Flórián-templom Fotó: funiQ

Breitenbrunn vasúti megállója után a falu strandjára vezető út kereszteződésében érdekes kerékpáros alkotás mellett szusszanhatunk egyet. A Purbachig vezető szakaszt szintén a katonás rendben sorakozó szőlők kísérik jobb oldalunkon. Beérve a kisvárosba, a B10-es út néhány kanyarral a kempinghez vezet, figyeljük a táblákat és a felfestéseket. Ha időnk engedi, tegyünk egy kis kitérőt Purbach bájos kis központjába, melynek főbb látnivalói a több helyen is megmaradt városfal néhány középkori kapuval, a plébániatemplom, a híres purbachi török és a bájos borpince negyed.

DSC_0806.JPG Fotó: funiQ

A B10 kerékpárút a várost délről kerüli meg, elmegyünk a kemping mellett, itt lehet letérni a strandhoz is, a sportpálya után keresztezzük a síneket, majd a házak közt kerekezve lassan elhagyjuk Purbach utolsó házait is. Mezőgazdasági jellegű, kissé egysíkú tájon haladva érjük el a Donnerskirchen szélén lévő vasúti megállót, majd egy jobb kanyar után kiérünk az 50-es nagy forgalmú műúthoz. A kerékpárút balra az országút mellett folytatódik, majd a körforgalomnál ismét balra tartunk a B10-esen Oggau irányába. A műút melletti, különálló kerékpárút rövidesen balra tér le egy helyi, korlátozott forgalmú gazdasági betonútra, melyen több kanyarral - figyeljük a felfestéseket - jut ki az oggau-i kempinghez. A kemping éttermében, a Südwindschenkében, többek közt óriási bécsi szelet elfogyasztásával nyerhetünk energiát a túra utolsó szakaszára.

Az elágazásnál jobbra tartva kerekezünk be Oggau házai közé, itt a B10 tábláit követve, a folyamatosan, de szerencsére enyhén emelkedő főutcán megyünk végig. Félúton érdemes egy kis pihenőt tenni a szép, barokk stílusú katolikus templomnál.

Felérve az emelkedőn, az elágazásnál választhatunk, hogy a meredek vagy a lapos szakaszon megyünk-e tovább. A könnyebb változat balra kanyarodva, a Rusztra vezető országút mellett megy, majd hamarosan jobbra térünk el, és szőlők közt folytatjuk túránkat. Hullámzó úton, néhol szép kilátást élvezve a tóra és az előttünk fekvő Ruszt városára jutunk el a település szélére.

A B10 tókerülő út Rust szélén halad, amennyiben időnk engedi mindenképpen tegyünk egy kitérőt a Fertő legszebb településére, a történelmi Magyarország hajdani legkisebb városába, melynek gyönyörű óvárosában számtalan látnivaló várja a turistát.

Conrad pincészet

A B10-es utat követve a város szélső utcáján, a temetőnél keresztezzük a forgalmas 52-es országutat, majd túránk egyik legszebb szakasza következik: dimbes-dombos tájon, szőlők közt, parádés panorámával a Fertőre, gurulunk be Mörbischbe. Útközben egy pihenőnél ivókútból frissülhetünk fel. A faluba érve a felfestések bevezetnek a település bájos főutcájára, ahol érdemes megnézni a két, vakítóan fehérre festett templomot. A Fő utca elején, a Spar-nál, a Seebad (Strandfürdő) irányába tekerünk, elhagyjuk a falut, és a nyílegyenes műút melletti szeparált kerékpárúton, a széles tó körüli nádasgyűrűt átvágva érünk vissza kiindulási pontunkra, a mörbischi kikötőbe.

kikötő

Túraajánlatok

Fertő tó aktív térkép kerékpártúrái A Cartographia 2016-os Fertő tó aktív térképén ajánlott tíz kerékpáros túra részletes leírása képekkel.