A Tihanyi-félsziget bebarangolása (13 km)

Útvonal: Belső-tó, Levendula Ház – gejzírkúpok – Szarkádi-erdő – erdei iskola – Csúcs-hegy – Őrtorony-kilátó – Kis-erdő-tető – kálváriabencés apátságBelső-tó, Levendula Ház

Ha nem csak a képeslapokról jól ismert, nyüzsgő Tihanyt szeretnénk megismerni, hanem a teljes félszigetet, a legjobb, ha gyalog vágunk neki a felfedezésnek.

A Belsó-tó partjától induló gyalogtúrát végigjárva alaposan megismerhetjük ennek a különleges területnek a természeti és kulturális kincseit. Az útvonal érinti a több millió évvel ezelőtt itt működött vulkánok nyomán kialakult gejzírkúpokat; köztük a legismertebbre, az Aranyház gejzírkúpra érdemes felmászni a panoráma miatt. Innen a félsziget nyugati részén lévő csúcsokra felkapaszkodva érjük el az Őrtorony kilátót és alatta az Őslevendulást, végig pazar kilátásban gyönyörködve. A Külső-tó mellett érünk vissza a faluba, érintve a Kálváriát, a Visszhang-dombot és a tihanyi apátságot is.

Az ajánlott útvonalat több ponton is le lehet rövidíteni, a táblák és a térkép segítenek a tájékozódásban. A Balaton egyik legszebb kirándulóhelye igazi négy évszakos program: mindig garantált a táj szépsége.

Útvonal

Kiindulópont: Tihany, Levendula Ház Látogatóközpont. Gépkocsival tavasztól őszig fizetős a parkolás szinte egész Tihanyban, de a Levendula Háznál, a tó mellett ingyenesen lehet parkolni.

Belső-tó, háttérben a tihanyi apátság
Belső-tó, háttérben a tihanyi apátság Fotó: funiQ

Utunk nagy része azonos a Lóczy Lajos tanösvénnyel, több helyen is találunk magyarázó táblákat a különböző látnivalókról.

Túránk a Belső-tó partján létrehozott, 2011-ben átadott, impozáns Levendula Ház Látogatóközpontnál kezdődik. A házban érdekes filmeket ill. interaktív kiállítást láthatunk a félsziget múltjáról és jelenéről, ajándékboltot, és büfét is találunk. A ház környékén további látnivalókat találunk, legérdekesebb talán a Belső-tó nádasába benyúló fapallós tanösvény.

tanösvény a Levendula Ház előtt, a Belső-tónál
Tanösvény a Levendula Ház előtt, a Belső-tónál Fotó: funiQ

Innen a Major utcán kisétálunk a főútig, átvágunk a szemközti parkolón, majd a zöld jelzést követve rögtön elérjük az első kilátópontot, ahonnan a Füredi-öböl gyönyörű panorámája tárul elénk. Továbbhaladva a zöld jelzésen megmásszuk az Akasztó-dombot. 1714-ben Zsigmond király pallosjogot adományozott az apátságnak, amelynek értelmében joguk volt elfogni, elítélni és kivégezni a gonosztevőket. A bitófát az Akasztó-dombon állították fel, innen az elnevezés. Ehhez a dombhoz kötődik egy csak Tihanyra jellemző érdekesség is, mégpedig a "látott hal" halfogási mód, amellyel a helyiek a gardára halásztak. Ez a módszer azt jelentette, hogy egy halász állt fent a hegytetőn, ő volt a "hegyenjáró", aki nézte a vizet, és ha meglátott egy sötétebb foltot, vagyis a vonuló garda csapatot, jelzett a vízen várakozó társainak, hogy merrefelé vessék ki a hálót.

A zöld sáv jelzésen haladunk tovább, ismét átvágunk az úton, és elérünk a Kerek-hegyre. Itt lesz egy elágazás, ahol nem a zöld sávot követjük, hanem az Átjáró-barlangnál jobbra kanyarodva rátérünk a zöld kereszt jelzésre. Továbbhaladva elérjük a Gejzír-mezőt, amely egy nagyjából hárommillió évvel ezelőtt keletkezett terület. A mezőn közel 50 gejzírkúpot találunk, amelyek a meleg vizű tavakból kicsapódó meszes, kovasavas iszap gyűrt megszilárdulása nyomán jöttek létre.

Sorra vesszük a Borsóköves-, a Kalapos, majd az Átjáró-kúpot. Innen már nincs messze a legnagyobb és leghíresebb sziklaalakzat, az Aranyház-gejzírkúp. Ha felmászunk a tetejére, a panoráma valami elképesztően szép, belátjuk szinte az egész félszigetet, a Belső-tavat, a falut az apátsággal, a félsziget peremén körbefutó dombok láncolatát, a Füredi-öblöt.

Aranyház gejzírkúp
Aranyház gejzírkúp Fotó: funiQ

A félszigetre jellemző gejziritkúpok vulkáni működés utóformái, kova-és mésztartalmú forróvizes iszap feltöréséből származó földtani alakzatok. Száznál is több található itt a félszigeten belőlük, a tanösvény is jó pár mellett elhalad, változatos neveket adtak legtöbbjüknek, leglátványosabb, az egyedülálló panorámájú Aranyház.

Tipp: Ha valaki csak rövid túrát tervezett, itt jobbra kanyarodva lejuthat a Belső-tóhoz, és a szürkemarha gulya mellett elsétálva gyönyörködhet a tó és az apátság látványában, majd visszaérve a Levendula Házhoz, kellemes környezetben várhatja be a többieket.

Innen balra tartunk tovább a tanösvényen, illetve a sárga kereszt jelzésen, érintve néhány érdekes sziklaalakzatot. Egy ponton szétválik a sárga jelzés és a tanösvény T jelzése, de érdemes egy pici kitérővel a tanösvény mentén haladni, amíg vissza nem vezet a a Félbevágott kúp mellett a sárga sáv jelzésig. Mostantól ezt fogjuk követni jó darabig a Csúcs-hegy irányába.

Utunk le-föl hullámzik a Szarkádi-erdő romantikus tölgyerdejében, néhol pazar kilátást nyújtva a Balaton víztükrére. Hamarosan leérünk egy köves útra, az Erdei Iskola elé, itt balra tartunk, majd a jelzett út jobbra befordul az erdőbe, és felkapaszkodik a Gurbicza-tetőre.

Az út legszebb szakasza itt kezdődik, a következő 2 kilométer Magyarország legpazarabb turistaútjai közé tartozik, parádés a kilátás a Balatonra, egészen a Badacsonyig ellátunk, a Kőröshegyi völgyhídtól a Sajkodi-öbölig.

Utunk végig a gerincen fut, a Balaton partja közvetlenül, mélyen alattunk, majd hamarosan meredekebben kezd emelkedni a Csúcs-hegy (232 m), a félsziget legmagasabb hegycsúcsára. Mielőtt elérnénk a sziklás csúcsot, kis kitérőt tehetünk balra az oldalában nyíló Sobri Jóska-barlanghoz, amely egy gejzír forrásbarlang. Mondanunk sem kell, hogy a Csúcs-hegyről nyíló kilátás is lenyűgöző, főleg nyugati irányban a Balaton felé.

Tovább a sárga jelzésen a gyönyörű gerincen érjük el a Nyereg-hegyet (223 m), kimerészkedve a gejzirit sziklákra, jutalmunk ismét csak a lenyűgöző panoráma. Kissé leereszkedve kereszteződéshez érünk, a sárga jel a tanösvénnyel együtt balra tovább megy az Apáti templomhoz, mi válasszuk a jobbra tartó sárga háromszög jelzésű ösvényt, amely a nagyon hangulatos Apáti-hegyen keresztül ereszkedik le a félsziget belsejében lévő szőlőkkel és gyümölcsösökkel tarkított medencébe.

Az Apáti-hegy füves, sziklás tetejéről a Külső-tó nádasrengetegére és meg-megcsillanó vízfelületére nyílik megkapó panoráma. Erre a kilátópontra építették 2016 őszére az Őrtorony kilátót, a római őrtoronyra emlékeztető, háromemeletes tornyot. A 16 és fél méter magas építményből lenyűgöző körpanoráma tárul elénk.

kilátás az apátságra az új, tihanyi Őrtorony kilátóból
Kilátás az apátságra az új, tihanyi Őrtorony kilátóból Fotó: Bognár Boglárka - MTI ©

Innen az úton lefelé a régi nagy, de mára már elvadult őslevenduláson menjünk keresztül, ha késő tavasszal vagy nyár elején túrázunk, ilyenkor mámorító a levendulaillat. Választhatjuk a sárga háromszög jelzést is, ugyanoda fogunk érkezni.

Kiérve a ritkás, meseszép erdőből a szőlőültetvénynél találkozunk a zöld háromszög jelzéssel, és balra kanyarodunk rá. Több mint egy kilométert megtéve a szintben haladó, széles földes úton a szőlők és a mandulafák között, egy újabb táblával jelzett elágazáshoz érünk. A jobbra tartó tanösvényen a Belső-tóhoz jutunk, tovább egyenesen haladva a tanösvény a Kis-Erdő-hegyre kapaszkodik fel egy kerítésnél balra leágazó úton. A Kis-Erdő tetőről ismét lélegzetállító látványt nyújt a Külső-tó.

Külső tó a Kis-Erdő-tetőről
Külső tó a Kis-Erdő-tetőről Fotó: funiQ

A ligetes hegyoldalban leereszkedve kiérünk a főútra, ahol jobbra kanyarodva pár méter után elérjük a temető melletti parkolót. Itt még ne sétáljunk le egyenesen a főúton, tegyünk egy kis kitérőt, megéri. A parkolónál, a temető előtt forduljunk balra, és a zöld háromszög jelzésen elérjük a kálváriát, ahonnan csodálatos kilátás nyílik a tihanyi apátságra és a Balatonra. A 14 stációból és 3 keresztből álló látványos kálváriát eredetileg az 1920-as években építették, és a néhány napot tihanyi fogságban töltött IV. Károly király iránti tiszteletből az ő nevét kapta a felszenteléskor. Ám a kálváriát a század közepén ledöntötték, újjáépítése 2013 őszére készült el.

az apátság a kálvária dombról
Az apátság a kálvária dombról Fotó: funiQ

Továbbmenve a zöld jelzésen hamarosan elérjük a Visszhang-dombot. Az itt elhelyezett echo-kőre felállva kiáltsunk nagyot, reménykedve, hogy kedvezőek a körülmények, és meghalljuk a 300 méterre lévő tihanyi apátságról hétszeresen visszaverődő hangunkat. Az echo-kő mellett láthatjuk Borsos Miklós Tihanyi echo című szobrát.

visszhang-próba
Visszhang-próba Fotó: funiQ

Innen már egyenesen ráfordulunk a Pisky-sétányra, ami a Visszhang-domb aljától indul és egészen a tihanyi apátságig tart. A lenyűgöző panorámán kívül kellemes pihenőhelyeket, szuvenírboltokat és jó hangulatú vendéglátóegységeket is találunk a Pisky-sétány mellett, valamint innen érhető el a Skanzen is. Az apátság előtt elsétálva ismét a főúton gyalogolunk egy keveset, majd jobbra egy párhuzamos utcácskába lekanyarodva egy jobb- majd balkanyar után elérjük a Levendula Házat, kirándulásunk kezdő- és végpontját.

kilátás az apátság mellől
A Pisky-sétány és a Visszhang-domb Fotó: funiQ

A Balaton I. Aktív térkép összes túraajánlata

Cartographia - Balaton I-II. Aktív térkép A legismertebb kerékpáros túraútvonal a Balatonnál a Bringakörút, de a parttól kicsit eltávolodva is számos izgalmas és látványos kerékpáros útvonalat találunk. A Cartographia Aktív térképéhez kapcsolódva összesen 22 kerékpáros és 2 gyalogos túrát ajánlunk leírással, képekkel, letölthető trackekkel.

Balaton körüli strandok és élményparkok

Strandok a Balaton partján Beköszöntött a kánikula, az iskolák bezárták kapuikat a nyári szünetre, így épp itt az ideje, hogy kikapcsolódjunk egy kicsit a vízparton. Ha balatoni nyaralást tervezünk, de nem döntöttünk még az úticélról, érdemes tájékozódni, hol milyen strand vár minket.

csopaki strand

Élmények, kalandok a Balatonnál Összeszedtük, hogy hova érdemes menni, ha nem volt elég az aznapi mozgás: listánkban szerepelnek a Balaton körüli kalandparkok, víziparkok, bobpályák, paintball pályák, egy mezítlábas ösvény és csupa olyan hely, ahova a kalandvágyó gyerekeket és felnőtteket bármikor el lehet vinni.

kötélpálya a strand felett (Brázay-Kalandpart)