Nógrádsipek – Herencsény (gyalogtúra)

Teljes táv: 6,5 km

Nógrádsipek Herencsény (6,42 km - Gyalogtúra)

Ez az útvonal szorosan kapcsolódik a Nógrádsipekről a herencsényi Palócok Vigyázó Keresztjéhez vezető búcsú útvonalához. Ezt az útvonalat korábban nem jelölték, így ha nem is a búcsú idején, de bejárható ez a szakasz is. Nógrádsipekről indulva a Zöldút táblától nem messze található kis boltban még vehetünk a túrához elemózsiát. A táblától nyugati irányba indulunk el, majd balra lekanyarodunk a Széchenyi útra. A Széchenyi útról balra van egy földút elágazás a Csina-patak felé, ahonnan a túra útvonala indul. Innentől az útvonal erdős területen, a dombon felfelé halad. A túra nagy része határozott, kijárt földúton vezet, így nem fogunk olyan könnyen eltévedni. Ha mégsem érezzük biztosnak, bátran használjuk a térképet. Az erdős és cserjés szakaszon át vezető útról egy legelőre jutunk ki, ahonnan utána az erdő mentén leereszkedünk a faluba vezető, autóval is sűrűn járt földútra. A faluba érve a Szabadság úton, a Széchenyi útra rátérve besétálhatunk a falu központjába, ahol végigkövethetjük a Fekete-vízbe torkolló Bánya-patakot. A patak mentén eljutunk a központba, ahol a Művelődési ház melletti nagy fenyő tövében találjuk a Zöldút táblát. A Fonó szomszédságában találjuk az élelmiszerboltot, ahol feltölthetjük az energiakészletünket.

tó
Horgásztó Nógrádsipek közelében Fotó: Cserhát Natúrpark ©

HerencsényNógrádsipek (6,42 km - Gyalogtúra)

Mielőtt elindulnánk a túraútvonalon, érdemes ellenőrizni készleteinket, és ha élelmiszerre van még szükségünk, akkor a Fonó szomszédságában találunk egy boltot. A táblától indulva a Széchenyi úton északra kell elindulnunk, itt jobbra végighaladva a Szabadság út felé elhagyjuk Herencsény területét. A földúton elindulva tapasztalhatjuk, hogy ez még egy autók által is viszonylag gyakran használt útvonal. Innen balra, felfelé kell továbbmennünk a dombon, az erdő szélén, ahonnan egy ösvényen haladunk tovább, miközben fás, bokros területen járunk és felmegyünk a gerincig. A magasabb területen túljutva egy elágazáshoz érünk, ahol a jobb oldali útvonalon megyünk Nógrádsipekre, mivel a másik irányt választva egy telepen haladnánk át. A dombról leereszkedve a Csina-patak mentén, majd átkelve azon, a faluba érünk. A Széchenyi úton a falu központja felé haladva pedig enyhén jobbra fordulva, a Rákóczi és a József Attila út találkozásánál találjuk a buszfordulót, ami egy kisebb parkos terület, és a Rimóc-Sipeki-(Körtvélyesi)-patak partján található Zöldút táblához vezet. A táblától 40 méterre található élelmiszerbolt, ha esetleg szükség lenne rá. Nógrádsipek épített értékei közül említésre méltó a táblától is látható Balás-kúria, de érdemes megtekinteni a pincesort és a falut övező tájat is.