Nógrádsipek – Hollókő (gyalogtúra)

NógrádsipekHollókő (8,7 km - Gyalogtúra)

Nógrádsipeken még az indulás előtt megvásárolhatjuk az elfelejtett dolgokat az élelmiszerboltban, a park túloldalán, de megtekinthetjük a Balás-kúriát is, amit a Zöldút táblától is láthatunk. Ezt az útvonalat az alkalmanként sűrűbb és alacsonyabb szinteken a bozótos részek miatt inkább csak gyalogosoknak ajánljuk. A településről az Árpád úton megyünk kifelé a Balás-kúria mellett, a Szőlőhegy irányába. Láthatjuk, hogy korábban mekkora szőlőterületek voltak, és milyen tanya felé mutat a Nemzeti Park táblájára helyezett irány...

"Körűszaros" egykori tanya táblája
"Körűszaros" egykori tanya táblája Fotó: Cserhát Natúrpark ©

A “Körűszaros” kifejezést a helybéliek használták egy korábban a szomszédos területen található tanyára, melyet napjainkban már csak facsoportok jeleznek, de itt máig fennmaradt egy tábla. Továbbhaladva felváltva fogunk tisztás és erdős területeken járni, majd a Várbérc irányában haladva elérjük a kerékpárutat, ami egyenesen Hollókőre visz minket. Eközben elhaladunk a 273 méter magas Pap-hegy mellett, majd választhatunk két útvonal közül is. Balra az Öreg-szőlők irányában a kerékpárútról lekanyarodva, egy kis erdei szakaszon, majd egy dombos részre, 341 méteres magasságba felkapaszkodva csodálatos panoráma nyílik Hollókő várára és az Ófalura. Az Öreg-szőlők területén még nyomokban látszanak a felosztott parcellák és a szőlőtövek is. Ebből az irányból a TSZ major mellett fogunk megérkezni a falu határába, ahonnan a Dózsa György úton beérünk a falu gerincét adó Kossuth útra és folytatásában a József Attila útra. Innen jobb kéz felé az Ófaluba juthatunk el, az elágazásban balra fordulva viszont feljutunk a nagy parkolóba, ahol a Zöldutas tábla is áll. Innen továbbmehetünk akár egy kisebb vártúrára a tanösvényen, de ha pihenésre vágyunk és elfogyasztanánk egy forró vagy éppen hűvös innivalót, a kávézóban és az élelmiszerboltban is találunk választékot. A Pajtakertben (Natúrpark irodája) működik a Szövőműhely. Az Ófaluban számos múzeum, kiállítás és étterem is van.

Hollókő  Nógrádsipek (8,7 km - Gyalogtúra)

Hollókőről, a táblától indulva az utunk az Ófalun keresztül vezet. A parkolóból lefelé kell elindulni, majd elmegyünk az iskola és egy élelmiszerbolt között. Ha esetleg nem csomagoltunk elegendő elemózsiát az útra, még most pótolhatjuk, és a reggeli kávét is el lehet fogyasztani az Ófalu elején. Két lehetőségünk is van a túra kezdetére: vagy az Ófalun keresztül és a kerékpárúton haladva megyünk, vagy pedig az Öreg-szőlőkön át, egy páratlan kilátást nyújtó területen haladunk. Az Ófalun végigsétálva számos múzeumot, kézműves boltot is láthatunk. Ezeket elhagyva egy aszfaltútra térünk, ahonnan egy nagy fahíd vezet egy erdei játszótérre, melyet főleg a kisgyerekes családok figyelmébe ajánlunk. Az aszfaltúton továbbhaladva érkezünk majd ahhoz az elágazáshoz is, ahová az Öreg-szőlőktől is érkezhetünk. Az Öreg-szőlők felé az Ófalu kihagyásával juthatunk el a Dózsa György úton végig a TSZ major felé, ahonnan nagyon szép kilátás nyílik az Ófalura és a Hollókői várra egyaránt.

Az Öreg-szőlőkön keresztül ívesen “kerüljük meg” az Ófalut, így több szemszögből is ráláthatunk a falura. Innen egy erdei ösvény vezet le a kerékpárúthoz. A kerékpárút egy szakasza mindkét útvonalban benne van. Onnan a dombon felfelé, balra kell fordulni, ahonnan egy kisebb erdei részen is haladunk, illetve az erdők határán közlekedünk majd. A faluba szintén egy szőlős terület mellett érkezünk be, ami egy pincesorhoz vezet. A “Körűszaros”elnevezés egy szomszédos területen fekvő tanyát jelöl, melyet napjainkban már csak facsoportok jeleznek. Ezt a nevet ma is őrzi a Természetvédelmi Terület táblán egy kisebb felirat. Ezen az úton a továbbiakban nagyon érdekes építészeti elemeket is láthatunk, majd mielőtt elérnénk a táblát, a Balás-kúriát is láthatjuk. A tábla egy buszforduló parkban található, amitől nem messze egy élelmiszerbolt is van, így a fáradt utazók fel is frissíthetik magukat.